Vi ska byta källarfönster och har läst en del på nätet och i tidningar hur man går tillväga för att byta fönster. Alla beskrivningar tar dock upp byte av fönster i trähus.
Hur fäster jag fönsterna bäst när det handlar om sten/mur.
Spika, plugg och skruv, fogskum? Hört att det kan vara svårt att använda skum om man inte är van!
Om jag ska plugga och skruva, kan jag då sätta fönstret på plats märka upp skruvhålen, borra, plugga och skruva eller måste jag ta bort fönstret då jag borrar och pluggar?

Tacksam för alla tips och råd från er som gjort något liknande projekt!
 
Finns speciella "karmskruvar" som egentligen först "spänner" fast karmen ut mot betongen(behöver ej kila nått) så att den är fixerad, sen borrar man mitt i karmskruven som är ihålig...sen bankar man i speciell plugg beroende på vad för betong man har, sen drar man i speciella karmskruvar. ADJUFIX heter dom, kolla på nätet så förstår du hur dom fungerar. Visst, dyrare än karmskruv men den blir 100%-igt, speciellt när det gäller ojämna betonghål...som källarfönster sitter i.
Angående fogskum så har då jag skummat heela mitt hus både vanliga och källarfönster. Ett väldigt långt källarfönster som jag har öppningsbart har jag dock drevat för att slippa problem.
lycka till
//
M
 
Tack för svaret! Verkar helt klart vara värt att satsa på de där karmskruvarna som du nämnde.
Våra fönster i källaren är ca 50 x 100 cm. Om jag fattade dig rätt bör jag kanske satsa på fogskum när jag väl fäst fönsterna på plats. Något speciellt att tänka på med fogakummet?

Bör jag skruva bort själva fönstret innan jag installerar karmen eller hur har du gjort?
 
Det behövdes då inte på de 3glas alu fönster jag satte. Tänk på att inte sätta för mycket fogskum. Ha öppet åt bägge hållen så det kan expandera och sätt markeringstejp på utsidan och insidan runt karmen så du Slipper Kladd.....som sagt,var försiktig på ovan och undersidan om det är öppningsbart.
/
M
 
  • Gilla
HH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.