Jag har ett vidbyggt garage med pulpet-tak, hur ska jag göra med luftspalten mot yttertaket i änden mot husväggen? Luftspalten ska väl vara öppen i bägge ändarna? (Taklutningen är ca 5 grader och jag ska ha papptak.)
 
Ingen som vet hur man löser detta?
 
Gör luftspalten som vanligt och sätt i typ mögelstoppers så får du ju ventilation ändå.
 
Problemet är ju att jag ska ha papptak, inte tegel...
 
Det måste ju gå att stoppa i mögelstoppers och så montera små huvar över dessa innan du lägger papptaket.
 
Tack för svaret Tjacko.
Ska man lägga underlagspappen under och ytpappen över plåten eller?
Ungefär hur hög ska den nedre plåten vara och hur stort ska överlapp och spalt mellan plåtarna vara?
 
Nu är det dags att ordna luftspalten. Kan ju tillägga att det idag inte sitter ngn panel på väggen ovanför garagetaket.
Jag har gjort en skiss på hur jag tänkt det, ganska lik "Tjacko"s skiss, men jag har inget som hindrar ev. fukt som letat sig in bakom panelen att ta sig vidare ner i garagetakets luftspalt. Är det ett problem eller funkar det enl. skissen?
 
  • luftspalt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken fin skiss!

Gör du så, lär du vara sjukt säker!
Problemet blir bara att få fast plåten på insidan av panelen...
 
Lyfter min gamla tråd. Gjorde enl. skissen ovan.
Tycker lyssnade jag inte till laans råd, på vintern yr det ibland in snö. Hittills har det inte varit ngt stort problem för taket har än så länge varken isolering eller innertak, men tanken är att det ska komma.
Några tips på hur man undviker att snön yr in?
 
Ingen som vet? Det är ju inte jätteovanligt med vidbyggda med pulpettak.
 
Gissar på att många hoppar luftspaltens öppning mot vägg. Annars kanske en tätningslist i skumplast mellan plåt och papp skulle hjälpa, tänkter på sådan man har mellan pannor och nockpanna på eternittak.
 
Hur högt har du dragit upp plåten efter väggen? Om den är för kort kan snön yra in.
 
Matti: Kommer inte ihåg exakt, men runt 100mm.

pbengtsson: Om man hoppar öppningen mot väggen får man väl inget luftutbyte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.