Hej!

Vi har en borrad brun där 2st grannar har kopplat in sig på vårt vatten. Pumpen går igång varje gång de anväder vatten och detta måste naturligtvis kosta lite i el.

Diftkostnad och underhållskostnader har vi alltid stått för. Men känns inte rätt att vi skall stå för den kostnaden för deras hushåll.

Vad är rimligt att begära i årskostnad per villa/huhåll av våra grannar? Eller hur gör ni som har samma sits, ska man sätta dit någon mätare och vem skall stå för de kostnaderna?

//Jeanette
 
Gör en samfällighet av det!
Vi har gemensam brunn med 3 andra fastigheter, och vi sättar av 300SEK/mån/fastighet för löpande underhåll samt elförbr.

edit: det är ju ohållbart att ni ska stå för allt!
Om det var jag skulle jag stänga av vattnet för dem om de inte vill lösa problemet till allas bästa.
 
Redigerat:
Tack för tipset!
Ena hushållet är svärmor och min sambo menar att det inte kostar så mycket och att han inte vill ta upp det med sin mor eller grannen.

Men Elen och övriga kostnader är inte så billiga längre och ser bara alla tusenlappar vi har stått för dem under åren.

Ska kolla upp det där med samfällighet....
 
Vi är två st hushåll som delar på vår brunn. FRam tills nu har vi delat på alla kostnader inkl el plus att grannen lägger 300 kr per år. Nu ska vi höja avgiften från 300 till 1000 kr. Alltså alla kostnader delar vi lika. Ganska självklart tycker jag.
 
Hur vet ni vad elen kostar om året ama 3283? för vattentillförseln till dess olika hushåll, har ni månterat någon mätare eller bara tagit något ca pris.
 
Om pumpen går igång varje gång de använder vatten borde ni se över lufttrycket i hydrofor/hydropress.

Vattenfall säger på sin hemsida http://www.vattenfall.se/sv/egen-brunn.htm att det går åt cirka 1000 kWh att pumpa upp normal vattenförbrukning till ett hushåll från en 40-70 meter djup brunn. Min erfarenhet är väl att det är väl tilltaget om man tittar på den vattensamfällighet jag är med i. Där ligger vi på betydligt lägre energiförbrukning men också något grundare brunn.
Sen slits ju pumpen av att pumpa vatten. Ständiga start och stopp sliter extra mycket. Så du behöver ju budgetera för utbyte av pump någon gång i framtiden. Kanske kan vara rimligt att pumpen ska skrivas av på säg 20 års tid. Nu har du ju ett hum om vad kostnaden per kubikmeter vatten bör ligga på.

Lämpligen sätter ni sen in en vattenmätare till varje hus. Kostar 400 kr styck här: http://www.vvsochbad.se/Vattenfoersoerjning-Vattenmaetare.html + montering. Sen debiterar du bara deras förbrukning årsvis.

Vill grannarna vara säkra på att dom i framtiden kan få vatten så skapar ni en samfällighet med servitut och andelstal. Det kostar en rejäl slant till lantmäteriet men borde ligga i dina grannars intresse om dom tänker sälja sina hus någon gång i framtiden. Som det är nu kan du sluta leverera vatten vilken dag som helst och det skulle ju sänka värdet på deras hus rejält. Bättre då att ta en kostnad på 5-6 tusen kronor per hus nu och slippa borra egna brunnar i framtiden för kanske hundratals tusen. Dock kommer du att få betala en andel av denna samfällighet vilket inte är i ditt intresse ;).
 
Tack för riktigt bra information:), fick svar på det jag undra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.