På kartongen står det att maskinuttaget klarar 2200W, så sugaren klarar på papperet 3700W. Med ett 16A uttag så är saken biff. Ska kolla upp detta närmare.
 
Redigerat:
Jag förmodar att man kan ställa ner effekten på dammsugaren.
 
I morgon släpper de en färgspruta. vad tror ni om den för att spraya lite köksluckor på landet och ett par innedörrar hemma?
/Sture
 
coss skrev:
I morgon släpper de en färgspruta. vad tror ni om den för att spraya lite köksluckor på landet och ett par innedörrar hemma?
/Sture
"
• Snabb färgapplicering med en maximal matningskapacitet på 320 g/min
• 750 ml färgbehållare med praktisk mätskala
"

Räkna med att få fylla på färg ungefär varannan minut... ;)

Det finns väl åtminstone tre olika typer av färgsprutor, de "gamla" som jobbar med tryckluft, de "nya" HVLP (high volume low pressure) som ska sprida mindre färg runtomkring sig, och de som inte använder luft/gas alls utan sprutar bara färg. Denna verkar av trycket (160 bar) att dömma vara av den sist nämnda varianten och vad jag förstår är de de som sprider minst färg runtomkring sig. Sen hur bra lidls modell är det har jag ingen aning om.

Jag har en wagner HVLP som jag köpte mest för att jag tänkte att det skulle gå lite fortare att måla, och det gör det nog i någon mening, men det känns också som varje färglager blir tunnare, och försökare man köra på mer börjar det rinna, så i slutändan vet jag inte om det gör så stor skillnad egentligen. Möjligen om man vill spruta för finishens skull då, vet inte hur det står sig mot t.ex. strykplattor. Du får prova och berätta om resultatet här sen!
 
får prova i helgen.
De hade en liten svets där för under 500 pix. ngn som provat.
 
Imorgon är det tryckluft-dags på Lidl. Kompressor på 50L, 2-cyl V-block för 2000:-, samt att de har lite tillbehör i form av slang mm.
 
Koll på mer spec på maskinen? 2 cylindrar, tre hp o 50 liter är ju perfekt för hobbysnubben. Minutliter?
 
Mikael_L
TryBran skrev:
Koll på mer spec på maskinen? 2 cylindrar, tre hp o 50 liter är ju perfekt för hobbysnubben. Minutliter?
Kolla vad andra 3 hk kompressorer ger, det är alltid så gott som lika prestanda på alla med samma motoreffekt.

Förövrig är det ett tips att köpa den där klammerpistolen.
Jag har en likadan.
Jag har skjutit fast asfaboard på hela garaget.
Jag har skjutit fast innertak, typ huntonit.
Jag har skjutit fast remsor med OSB som sen blir ihopskruvad med gipsskruv genom gipsskivan och OSBn.
Jag har skjutit ihop högtalarlådor (+ lim)
osv osv
Helt perfekt till allt som är upp till 20mm tjockt.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Kolla vad andra 3 hk kompressorer ger, det är alltid så gott som lika prestanda på alla med samma motoreffekt.

Förövrig är det ett tips att köpa den där klammerpistolen.
Jag har en likadan.
Är det samma som Harald säljer?
Hur bra sitter klammerna med skivmtrl mot reglar?
Funderar på den för att spika upp masonite mellan takreglarna innan isolering
 
Redigerat:
Mikael_L
corre skrev:
Är det samma som Harald säljer?
Hur bra sitter klammerna med skivmtrl mot reglar?
Funderar på den för att spika upp masonite mellan takreglarna innan isolering
Det funkar säkert bra.
Använd 15-25 mm klammer och sätt var 5-10 cm. Klammer kostar väl bara typ 2 öre st så du kan gödsla lite extra med dom för att kompensera att det bärande ytan är mindre än skallen på en spik eller skruv.
 
Ola78
Mikael_L skrev:
Förövrig är det ett tips att köpa den där klammerpistolen.
Jag har en likadan.
Jag har skjutit fast asfaboard på hela garaget.
Jag har skjutit fast innertak, typ huntonit.
Jag har skjutit fast remsor med OSB som sen blir ihopskruvad med gipsskruv genom gipsskivan och OSBn.
Jag har skjutit ihop högtalarlådor (+ lim)
osv osv
Helt perfekt till allt som är upp till 20mm tjockt.

Går det att köpa klammer som passar ute i den vanliga bygghandlen eller är det något som bara lidl säljer? Är ju smidigare om man kan åka var som helst och få tag på dem.
 
Mikael_L
Ja dom skriver 5,7mm i ryggbredd. Och det är väl en standardklammer?
(Men jag har sett 5,8mm och 6mm som benämning också)

Jag har iaf köpt från både Jula och Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.