Skall bygga plank och tänkte förbereda gjutning av plintar. Ca 2 m högt så jag behöver göra underjobbet ordentligt.

Vilket avstånd rekommenderas mellan varje gjutplint ?
 
Svårt att säga utan att veta hur tungt planket ska vara och vilken dimension du ska ha på de bärande delarna. Ska det vara spikreglar mellan stolparna, eller bara stolpar med liggande panel på? Vilken dimension på spikreglarna (om du ska ha sådana)? Vilken dimension på liggande panel (om du bara ska ha sådana)? Bullerplank som Trafikverket bygger brukar ha rejäla doningar som regelverk och då räcker det med 3,5 meter mellan varje plint, men då är ju dessa plank inte sällan mer än dubbelt så höga som det du vill bygga. Det kan ju vara ett riktmärke i alla fall.
 
Jag och grannen gjorde plank mellan oss. Vi gjorde 2m mellan plintarna men det blev för lite, planket svajar. Kan bero på att vi valde justerbara stolpskor som blir väldigt svajiga. Konstruktionsmiss som jag får ta på mig :(
 
  • Gilla
Pavan1
  • Laddar…
Jag byggde ett nästan 80 löpmeter 2.10 högt 95x95 stolpar o 3x45x95 spikreglar med 145x21 panel samt lockläckt, körde 2m mellan stolparna o använde plintjärn - det är stumt nog och går att klättra på.

Mitt tips är just bra plintjärn och mallar för att snabbt sätta dom, använd bara halva pappröret om du borrar då det är enklare att justera o inte så jobbigt att få ner.
 
Sistnämnda låter som jag vill ha det.. och plintjärn låter också bra..
 
Doldskada, hur konstruerade du mallen för plintjärnen ?
 
  • Gilla
Pano och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.