Hej

Jag och min sambo letar efter vårt första hus sen i våras. Vi mellanlandar sen dess
i en liten hyresrätt efter att ha sålt en bostadsrätt med lite vinst och nu börjar vi bli lagom
trötta på denna låda till lägenhet. Vi letar hus kring Örebro/Kumla/Karlskoga och har varit
på ett x antal visningar där ett hus från t.ex 1900-talet med knappt märkbara renoveringar
med 2000kvm tomt stiger upp till 2 millar utan problem, medans fina tomter går för
150.000kr bredvid.

Varken jag eller min sambo känner oss speciellt lockade över att betala 2 miljoner för ett
hus som behöver renoveras för minst 500.000kr till och då blir det ändå aldrig som man tänkt
sig. Många ädlre i vår bekantskapskrets rekommenderar oss att köpa ett äldre hus/färdigt hus "för då vet man vad man får". Hm, säger vi och hänvisar till min syster som fick börja sitt husägande med att slita upp halva golvet i huset för att sanera mögel.

Så jag antar att vetskapen om renoveringskostnader samt att jag aldrig kommer bli nöjd med att renovera ett äldre hus gör att vi får in tankarna på nybyggt nyckelfärdigt. Ingen av oss är rädda för att hålla i en hammare och vi skulle inte ha något emot att göra en del enklare saker själva. Vi har även bra kompetens bland släkt och vänner och tillgång till bl.a grävmskiner mot diselkostnader. Men nu till problemet, vi skulle hellst vilja hålla en budget på 1,5 miljoner kr för att kunna hålla en bra levnadsstandard, men det finns buffert upp till ungefär 2 miljoner. Kostnadern från mark upp till hus kommer kosta cirka 500.000kr, exl trädgård eller annat estetiskt. Vi tänker oss ett hus kring 80-110kvm och vi har inga problem med att bo i ett halvfärdigt hus. Tror ni att vi är helt ute och cycklar?

Vi har även kollat lite på fritidshus (nyckelfärdigt) och många modeller fallar oss i smaken. Men vad bör man tänka på om man väljer ett fritidshus i året runt standard?

Finns det någon här som har byggt nyckelfärdigt i Örebro och kan rekommendera något husföretag? Älvsbyhus går bort.

Sen så undrar jag även om Husexpo i Stockholm är intressant, värt att besöka?

Och så sista frågan, hur står sig ett nyckelfärdigt hus i värde jämnfört med ett hus i lösvirke?
 
Tror budgeten kan bli tajt, men ett mindre hus med oinredd vind i lösvirke bör kanske gå att få till kalkylen på.

Vad det gäller fritidshus med året runt standard är jag osäker, ska egentligen inte uttala mig där, men spontant skulle jag säga att det handlar om grunden, isoleringen och uppvärmningslösningen samt möjligheten att kunna bygga ut vid behov.

Om huset är nyckelfärdigt (menar du prefabricerat?) eller lösvirke har i sig ingen betydelse för slutvärdet, det handlar mer om HUR det är byggt.

Alla hus kan levereras nyckelfärdiga, lösvirke som modulhus eller byggsatser, det handlar ju bara om vad man levererar till dig. Ett "färdigt" hus eller en hög med plankor...
Kan du få billig arbetskraft blir naturligtvis lösvirke billigast.
 
Ett fritidshus utmärker ju sig genom lägre isoleringsgrad, billigare uppvärmningslöning (i inköp men ej i drift), förre eluttag, enklare standard, kanske enklare grundläggning, sämre ljudisolering mellan rum mm...

Ett fritidshus med "åretruntstandard" - well det är väl som med alla byggsatser - man måste läsa på och ta reda på vad som ingår i priset. Man kan väl tänka sig att fritidshuset har betydligt sämre energikonsumtion även med "åretruntisolering" - men jag vet inte, beror på vad företaget i fråga lägger in i ordet.

En villa X för 500 000, kan ju vara oerhört fattig jämfört med villa Y för 1500000 även om båda är permanenthus.
Tex kanske vitvaror och kök ingår eller inte, tvättmaskin, badrumsinredning etc etc

Husexpo i Stockholm har jag varit på ett par ggr från och till (i husköparperioder) - jag tycker det är värt en titt om man är på marknaden - inte minsst för att få en uppfattning om lite olika modeller och tillverkare, och kanske prata med en försäljare om vad som ingår osv

Den sista frågan förstår jag inte: Lösvirke eller kataloghus påverkar ju inte värdet i sig, eller menar du hur länge ett hus kan stå innan det behövs omfattande renoveringar?

/K
 
Redigerat:
Saraoliv skrev:
Vi tänker oss ett hus kring 80-110kvm och vi har inga problem med att bo i ett halvfärdigt hus.

Enligt ny PBL så får ni inte flytta in i ett halvfärdigt husbygge.
Det kan vara bra att veta så att ni inte råkar ut för oväntade problem med det.
 
Gabbe1 skrev:
Enligt ny PBL så får ni inte flytta in i ett halvfärdigt husbygge..
Kan du, eller någon annan, utveckla detta lite? Nyfiken på vad det innebär i praktiken!
 
Alfredo skrev:
Kan du, eller någon annan, utveckla detta lite? Nyfiken på vad det innebär i praktiken!
Jag spekulerar nu, men:

Jag kan tänkta mig att man måste ha genomgått en slutbesiktning, kanske tom fått slutbeviset (även om det verkar lite "hårt" - kommunerna kanske har krav på sig att utfärda det snabbare också iof)

Det innebär ju i praktiken att man troligen kan lämna tex övervåningen oinredd eller liknande, men måste vara helt färdig med de delar som ingår i slutbes. Sen kan en slutbesiktning innehålla anmärkningar, som utfärdaren slutbeviset troligen inte bryr sig om, tex lister, målning osv - men El, vatten, värme, isolering, utvändig målning, ev kamin osv skall nog vara färdigt.

/K
 
Alfredo skrev:
Kan du, eller någon annan, utveckla detta lite? Nyfiken på vad det innebär i praktiken!
Enligt nya PBL skall slutsamråd hållas på plast ute i huset.
Där skall allt gås igenom att huset uppfyller samhällskraven och bygglovet.
Detta möte skall utmynna i ett slutbesked som är en förutsättning för att byggnaden får tas i bruk.

Man kan altså inte ta ett halvfärdigt hus i bruk om inte alla väsentliga myndighetskrav uppfyllts.
 
Så konceptet med oinredd övervåning känns ju inte direkt hotat vad jag tolkar det som.
 
Oinredd övervåning lär inte hotas av nya PBL, förutsatt att man inte anmält inredd övervåning såklart. Men det är mycket annat som man inte kan vänta med till efter inflytt. Våtutrymmen, provtryckningar, barnsäkerhet, eldstad, etc. etc...
 
volvo skrev:
Man kan altså inte ta ett halvfärdigt hus i bruk om inte alla väsentliga myndighetskrav uppfyllts.
Du vet säkert vad du pratar om men i mina öron låter det knasigt. Ingen kan väl hindra mig att bosätta mig i ett tält i skogen om jag nu skulle vara så tokig... Hur kan någon hindra mig att "flytta in" på en byggplats? Vilka lagar skulle jag bryta mot? Vad är straffet? Tar gärna hänvisning till tillämpliga lagrum om någon vet.
 
Alfredo skrev:
Hur kan någon hindra mig att "flytta in" på en byggplats?
Spontant utan att kolla upp det närmare skulle jag säga att man gör det genom att inte godkänna adressen som folkbokföringsadress. Och godkänns det inte med slutbevis och liknande kan du inte inteckna det för bolån och liknande, så det blir en del "problem" för dig.

Därmed inte sagt att det inte är fysiskt eller praktiskt möjligt att nyttja det halvfärdiga huset ändå, men det kan som sagt bli vissa problem. Har du ingen annan adress att skriva dig på i närheten kan det bli knepigt med vissa saker som t ex om du behöver söka dagisplats i kommunen och dylikt. Finns en del saker som har potential att bli ganska krångliga helt enkelt...
 
Kommunen kan (enligt nya PPL) ålägga dig att betala dryga böter om du flyttar in i ett hus som ej har fått sitt slutsamråd/slutbesked.

Sen om man tycker att detta är rätt, eller överförmynderi är en annan diskussion.
 
Gabbe1 skrev:
Kommunen kan (enligt nya PPL) ålägga dig att betala dryga böter om du flyttar in i ett hus som ej har fått sitt slutsamråd/slutbesked.

Sen om man tycker att detta är rätt, eller överförmynderi är en annan diskussion.
Och med "flytta in" så avses att folkbokföra sig där, eller? (För förtydligandets skull?)
 
Gabbe1 skrev:
Kommunen kan (enligt nya PPL) ålägga dig att betala dryga böter om du flyttar in i ett hus som ej har fått sitt slutsamråd/slutbesked.

Sen om man tycker att detta är rätt, eller överförmynderi är en annan diskussion.
OK, men ingen kan väl hindra mig att tälta på min tomt utanför huset så länge jag känner för det. Eller, hemska tanke, kan någon det?
 
Jag är ingen jurist, men jag har svårt att tro att någon kan hindra dig från att tälta på din egen tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.