Bygger ut mitt hus och lägger samtidigt om det befintliga taket. Hade tänkt ha klimatvindar utan takfotsventilation och med cellplastisolering utanpå råsponten.

Mitt hus har idag lertegel och jag hade tänkt behålla detta.

Ett problem som dykt upp för mig är att man bör ha ett diffusionsöppet tak när man minskar ventilationen på vinden (gavelventiler istället för takfotsventilation), dvs vanlig takpapp bör inte användas.

Efter en diskussion med Thermisol som säljer cellplastskivorna kom jag fram till att det skulle vara möjligt att ha följande konstruktion:

1. cellplast
2. diffusionsöppen duk (typ Divoroll Top RU)
3. ströläkt med spiktätning (butyltejp eller Divoroll tätningsmassa)
4. bärläkt
5. lertegel (Vittinge)

När jag då sedan studerar monteringsanvisningen för Divoroll Top RU ser jag att de INTE rekommenderar att lertegel utan vattenlåsfalsar används som taktäckning. Tydligen är det så att lertegel inte ger ett helt tätt tak och ev är detta orsaken till denna rekommendation. Har dock inte snackat med Monier ännu.

Så första frågan är om det går att kombinera lertegel med ett diffusionsöppet tak?

Om inte:

Ett alternativ är naturligvis att istället välja betongpannor, men det skulle förstöra utseendet på taket tycker jag..

Ett annat alternativ är att sätta en annan typ av underlagsduk ovanpå cellplasten som tätar bättre.Vad finns?
 
Jag skall lägga om mitt lertegeltak och är sugen på diffusionsöppen duk/papp.
När jag pratade med Monier sa de att enda anledningen till att de inte rekomenderar Divoroll till Vittinge är att Divoroll inte är UV beständig.
Ett "slarvigt" lagt lertegeltak kan göra att solstrålningen når duken.
Är man däremot nogrann med läggningen är det helt ok. med Divoroll.

I ditt fall skall du ju först täcka taket med cellplast som inte är diffusionsöppen eller....?
I så fall går det väl bra med en UV beständig och diffusionstät duk/papp eller...?

Det här med cellplastisoleringen vet jag inget om tyvärr.
Hoppas att detta hjälper en bit ändå.
 
Berliner
Varför gör du det så komplicerad?
Det finns isolering redan med underlagsduken på ovansidan.
Och dessutom finns även enkupiga lertegel med fals.


Berliner
 
Jag antar att du tänker på BauderPIR-skivor. Jo, jag har funderat på detta, men frågan är om vad detta kostar i förhållande till vanlig cellplast + duk. Dessutom är jag osäker på hur lätt det är att få tag på kompetens/material kring detta i Stockholmsområdet.
Skall ringa Tak och tillbehör för en offert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.