Sitter och skissar på ett värmesystem som förhoppningsvis ger både flexibilitet och lägre värmekostnader för ett hus på 95m2 i fjällregion från 30-talet. Vinden är tilläggsisolerad med lösull men i övrigt dåligt isolerat. Det sitter en luft/luft värmepump från ca 2005 installerad men jag är skeptisk till effekten i denna när termometern går ner mot -35 vintertid.

Systemet jag funderat på är en ved- eller pelletspanna alternativt en kombination av dem båda (typ calmarpannan v33 med pelletsuttag), en vattenmantlad kamin i vardagsrummet samt vakuumrörsolfångare. Alltsammans ska vara kopplat mot ackumulatortankar (2-3) på ca 1500-2000 liter totalt.

Vore tacksam för tips och synpunkter på tilltänkt system.

Målsättningen är som sagt flexibilitet då vi ska kunna välja hur "lata" vi vill vara genom att låta pellets vara den primära energikälla. Vi hoppas att med hjälp av vedeldning i vattenmantlad kamin (och/eller i vedpannan) som ändå görs dagligen på grund av mysfaktor och extra värme kunna dryga ut kostnaden för pellets.

Vad vore en lämplig tekniktank till ovanstående system och hur bör man koppla in den vattenmantlade kaminen? Vi avser ha ett trycksatt system med expansionskärl i källaren.

Tack på förhand!
 
Skänk en tanke på hur det är tänkt att fungera när det är elavbrott.... De brukar ju gärna kunna komma när det är riktigt kallt.
 
Hej, har ett portabelt elverk som vi tidigare använt till denna uppgift, då kan man köra pumpar belysning etc ändå, bara att slå huvudbrytarn så man får en sluten krets så man inte matar ut på ledningen. En viktigt synpunkt du tar upp och som kan avhjälpas på detta sätt.
Vi har tidigare haft ved som enda uppvärmning samt pellets som enda uppvärmning i olika tidigare hus på landet så vi är vana vid båda systemen samt att vara utan el under långa perioder
 
Själv kommer jag i en rel nära framtid behöva modernisera mitt uppvärmningssystem. Jag bor så jag måste utforma systemet så det är automatiskt helt okänsligt för långa elbortfall. Bla har jag hittat: http://www.kryotherm.ru/index.phtml?tid=122 De där lämnar ju så mycket ut att man skulle vara helt oberoende av nätspänning. Har inte hittat pris på dem än.
 
Nu var det dock inte tänkt att inlägget skulle handla om bortfall av el utan om hur man kombinerar dessa tre värmekällor på ett optimalt sätt, någon som har några tips och gärna skisser?
Har börjat inhandla delar, det blev en renodlad pelletspanna, KMP Uno och nästa del blir vedkaminen.
Min främsta fundering är om det går att koppla in pannan och vedkaminen på radiatorkretsen och hur detta påverkar pannans körtider när jag eldar i kaminen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.