Hej,

Undrar om det är någon som har en uppfattning om plattor eller singel/grus är bäst för avrinningen bort från huset? Är singel/grus alternativet beroende av något speciellt underarbete för att få samma effekt som plattor?

Tacksam för hjälp
 
Det är hugget som stucket. Beror på om du ska göra det ordentligt med dräneringsrör och dräneringsplastskivor (kommer inte på vad de heter) elller bara en enklare stenläggning runt. Lägg dränerande makadam typ minst 8-16 så får du bättre genomsläpp. Vill du sedan lägga plattor så avsluta med lite flis innan plattorna på 8-16 makadamen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Hmm.. egentligen är det väl en avsevärd skillnad? Lägger man plattor rinner det ju inte igenom dem utan utmed dem. Allt vatten hamnar alltså i kanten av plattläggningen förutsatt att den lutar ut från huset. Lägger man däremot singel, grus, flis, kross, eller något annat rinner det mest rakt igenom.

När vattnet väl är nere i marken bryr det sig inte om lutningen på ytan. Det viktiga är alltså en fungerade dränering som mortimer säger. Undantaget är möjligen katastrofala skyfall då det är bäst att hålla vattnet på största möjliga avstånd från huset.

Jag har rabatter och lera med mera runt huset. Gjorde jag om det, skulle jag nog lägga dränerande grus närmast krypgrunden och sedan kullersten på ytan, kanske någon halvmeter ut från grunden. Givetvis förutsatt att dräneringen fungerar... Gör den det, är det nog mest en estetisk fråga. Mortimer har rätt.
 
  • Gilla
FVik och 1 till
  • Laddar…
Stenläggning eliminerar smutsstänk mot husgrunden. En rad enkla, släta betongplattor gör mycket nytta intill huslivet, och bli helt osynliga bakom rabatterna. När man har en tydlig gränsyta hinner man lättare ingripa innan växter börjar klättra upp över panelen.
 
Ser man till att rensa sina hängrännor också ordentligt så eliminerar man dessutom en hel del vatten/regn som rinner över och ner runt denna stenläggningen. Jag spolar mina rännor 1gång om året, och med tanke på hur mycket skit det är i de så borde de kanske spolas 2ggr / år. Dock är det gjort på ca 2h; bor i hus med vinkel och valmat tak.
 
Håller med om att det viktiga är bra dränering inklusive kapillärbrytande material så att vattnet rinner ner till dräneringsrören som, om möjligt, ska ligga under husgrundens lägsta nivå.

Vi hade först plattor (ca 30x30 cm) runt huset som låg horisontellt. Inte så bra eftersom vattnet ibland rann in mot väggen (vi har murad källargrund med platonmatta för att vattnet inte ska komma in). Det är ju såklart inte bra med vatten innanför platonmattan.

Vi fixade sedan lutningen på plattorna för att få bättre avrinning ut från huset. Ett problem med plattor är dock att, som andra skrivit, att du kan få stänk mot husväggen. Ser både smutsigt ut och kan påverka fasaden negativt i längden men tanke på fukt och mögelpåväxt.

Fick sedan rådet att byta innersta raden med plattor mot natursten vilket vi också gjorde. Har nu knytnävsstora stenar närmst huset...

En nackdel med detta har dock blivit att det är otroligt svårt att få bort löv som blåser dit under hösten. Är själv lite orolig för detta i längden eftersom det inte är bra med organiskt material där. Finns ju risk att något börjar växa där så småningom och då kan dräneringen bli lidande, man kan ev få problem med tjäle (liten liten risk).

Är alltså själv lite osäker på om vi gjort rätt... det får vi se i framtiden.
 
byggcalle skrev:
Ett problem med plattor är dock att, som andra skrivit, att du kan få stänk mot husväggen. Ser både smutsigt ut och kan påverka fasaden negativt i längden men tanke på fukt och mögelpåväxt.
Jag tycker det är precis tvärtom: Plattor minskar fukt smuts och fasadpåväxt, åtminstone under förutsättning att du håller plattorna RENA. Plus att de sluttar FRÅN huset.
.
 
  • Gilla
Gustaf321
  • Laddar…
Regnvattnet ska man ju i första hand leda BORT från huset via ytavrinning, då är ju plattor som sluttar från huset bäst. Med grus så leder du ju bara ner en massa vatten i onödan ner i dräneringen.
 
  • Gilla
Bggsh
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Jag tycker det är precis tvärtom: Plattor minskar fukt smuts och fasadpåväxt, åtminstone under förutsättning att du håller plattorna RENA. Plus att de sluttar FRÅN huset.
.
Jag kanske var lite otydlig. Håller med om att det inte behöver bli nämnvärt smutsigt om man håller rent. Men för oss visade det sig att vi inte lyckades hålla rent hela tiden, trots att vi hade ambitionen. Jag pratade alltså om vår erfarenhet som jag ville förmedla till TS. Med träd runt om tomten blir/blev det för mycket för att hålla undan för oss.

En fundering angående avrinningen ut från huset (ja plattorna ska ju givetvis luta ut från huset, med lutning 1:3 om jag inte har fel).
Vi har alltså en källarvägg på ca 2,40 m från markytan. På väggen sitter en platonmatta och sedan är det grus som släpper ner vattnet till dräneringsrör i botten.

Med plattor fick jag ut vattnet lite men bara 30cm. Hur mycket hjälper det eg? Osäker på hur stor del som faktiskt rinner ner i skarven mot nästa rad... (givetvis blir det sämre utan platta längst in).
 
Hej

Regnvatten har INTE i dräneringen att göra.Dränera gör man för att hålla grundvattnet borta.
Det ska vara fall bort från huset så att vattnet rinner ovanpå marken.
När jag frågade Isodrän om grus längs med huset fick jag det här svaret
"
Hej Fredrik, att lägga grus ovanpå täcklisten är inget vi rekommenderar.
Skälet är att gruset samlar vatten (ca 30% av volymen) som kan ligga mot väggen över täcklisten.
Därför föreslår vi alltid täta material överst. Matjord är bra men man kan använda plattor, stenar eller andra täta material som leder vattnet bort från huset."

Fredrik
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
F
byggcalle skrev:
En fundering angående avrinningen ut från huset (ja plattorna ska ju givetvis luta ut från huset, med lutning 1:3 om jag inte har fel).
Vi har alltså en källarvägg på ca 2,40 m från markytan. På väggen sitter en platonmatta och sedan är det grus som släpper ner vattnet till dräneringsrör i botten.

Med plattor fick jag ut vattnet lite men bara 30cm. Hur mycket hjälper det eg? Osäker på hur stor del som faktiskt rinner ner i skarven mot nästa rad... (givetvis blir det sämre utan platta längst in).
1:3 är kanske att ta i. 2-3cm / meter är ganska lämpligt. Dvs 1:50.

Hård yta med ett fall bort från huset är helt klart att föredra framför regnvatten i dräneringen.
 
Tack alla för era uttömmande svar och ert engagemang!

Slutsats:
Har man en bra dränering spelar det ingenstörre roll fuktmässigt.
Har man dålig dränering med jord/lera intill källargrunden (som i mitt fall) är det viktigare (än valet mellan plattor och grus) med lutningen på lagret av jord/lera under plattorna eller gruslagret. Men plattor torde vara ett något bättre alternativ.

Jag kommer att lägga plattor ca 0,5 m ut från huset med lutning runt större delen av huset. Grundarbetet blir 20 cm utgrävning med rejäl lutning som fylls med dränerande material (för att undvika tjälskador). Vad tror ni om det?

På en sida av huset vill jag ändå ha singel (tidigare plattor). Vad tror ni om att gräva bort ca 20 cm av dåligt dränerande material med lutning bort från huset men också komplettera med ett dräneringsrör närmast huset och sedan fylla på med 15 cm dränerande underlag (typ makadam 0-8) innan ytskiktet 5 cm singel. Vad tror ni om den dräneringsidén nära relativt markytan för att ta regnvatten?

Tack för hjälpen! Mvh Jonas
 
Hur blev resultatet sen? Står lite i samma dilemma med ett hus som snart skulle behöva dräneras men vi vill fixa stenläggningen istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.