Jo, diskmaskinen luktar knepigt, eller rättare sagt, diskgodset luktar knepigt. Det finns redan en tråd om detta (http://www.byggahus.se/forum/koek/104988-varfoer-luktar-diskmaskinen-illa.html) men den är stängd.

Lukten är under kontroll numera - det hjälper att vädra diskgodset så att säga. Efter avklarad disk får diskmaskinen med innehåll stå öppet ett dygn, och sedan ställer man glasen med mynningen uppåt i skåpen. Men alla andra försök att få bort lukten har misslyckats.

Det är lite retligt att inte fatta vad detta beror på. Hördu Vitvaruhandlarn, vet möjligen du?

Diskmaskinen är en Cylinda DM55 från 2008. I fjällstugan för ett par veckor sedan lade jag märke till att det fanns en Husqvarna som luktade och en Bosch som inte luktade, trots ungefär samma ålder och behandling. Olika skölj?
 
Jag tycker vår nya Bosch luktar väldigt märkligt. Noterade det redan innan jag ställde in första smutsdisken. Plastdetaljerna (bestickkorg och knivhylla) luktar. Jag diskar nu med jämna mellanrum på högsta temperatur och tycker att det blir lite bättre då. Men om man inte diskar varje dag utan fyller på i 2 dagar innan man diskar så luktar det skunk. Så har det aldrig luktat i diskmaskinerna som jag har växt upp med hemma hos mina föräldrar. Självklart luktar gamla matrester, men de ska ju inte lukta med än soppåsen så det är något annat som "hjälper till".

Ska läsa tråden du länkar till också.
 
Olika anledningar till dålig lukt i diskmaskin
- Matrester i avlopp. Kolla sil och diska på det varmaste programmet med diskmaskinsrengöring.Finns på matvarubutiker vid diskmedlet. Alltid bra att vid luktspridning att kolla avloppslangen. Då många idag kör för mycket på snabbprogrammet samlas matrester i slangar och dylikt.
- Kalklagringar i maskin (Gäller framförallt Cylinda diskar utan avhärdare) Detta fenomen uppstår i områden med högt pH. Det man kan göra då är att i första hand byta disk, men annars använda en disktablett som innehåller salt.
- Allmän bakterieansamling. Beror på att man ställer in smutsig disk i maskin där det är en fuktig kultur som blir lite varmare än övriga rummet. Detta är värre på moderna diskar med låg ljudnivå eftersom de inte pumpar ut det sista vattnet för att slippa "slurk" ljudet på slutet.
- Bor man i områden med låga pH värden är det bra att använda sköljmedel på normal disk för att lättare få ut skiten.
 
Vi har nu bytt diskmaskin på jobbet, från en 10 år gammal elux till 2 st nya bosch av någon typ. Efter cirka en månad luktar de typiskt diskmaskinslukt. Jag tror därför i första hand på att det är själva diskmedlet som luktar och att det inte sköljs undan riktigt. Minskad dos av diskmedel borde därför hjälpa, och eventuell någon typ av diskmedel som inte luktar på samma sätt, om det finns?
 
För oss har lukten nu blivit mycket bättre. Diskar på 70 grader ca en gång i veckan och det luktar i princip aldrig. Tror att själva maskinen luktade illa och att det nu har diskats bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.