hej
Vi har nu bott i ett gammalt hus på landet i 5 år, husen är byggda från 1950 och framåt alltså ganska dåligt isolerade.
Vi har en Albin Villacombi 725 från 1990, effekt 20-30 Kw med Ved och 280 liter vatten det finns även 2 st 500 L tankar.
Det är 3 hus med totalt ca 25 m kulvert.
Total yta att värma upp ca 250 kvadrat i 3 hus.
Vi gör av med ca 20-25 kubik (staplad ved) per år eller ca 1 kubik i veckan på vinter.
Det finns någon typ av styrning av inluften på den övre luckan som heter ESBE som stryper luften när temen kommer upp i ca 85-90 grader.
Vi har en Shuntautomatik Automix 20 som fungerar väldigt bra tycker vi.
Enrörs vattenburen värme.
Elvärmareren används när vi är bortresta.
Obs pellets anläggningen på bilden är bortplockad.
Nu till frågan, vi har ju tidigare bott i stan med fjärrvärme så vi visste inte så mycket om vedeldning när vi flyttade hit. Vi tycker att det är lätt att elda och sotaren tycker att förbränningen ser bra ut i skorstenen. MEN alla duktiga grannar och andra besökare tycker att vi ska byta från vår dåliga panna till något bättre eller varför inte Berg eller sjövatten värme, själva gör dom ofta av med mellan 30 - 50 kubik ved i mindre hus.
Efter att ha läst i forumet är det mycket diskusioner om hur man ska elda och tända pannan och luft hit och dit. Vi behöver aldrig öppna spjället (Den lilla spaken till vänster om stora luckan) för att tända som det står mycket om och det är stängt ordentligt så det är inte tjuvöppet. Vi har fin och osynlig rök när vi eldar.
det är mycket prat om rökgastemperatur men vi har ingen mätare så den vet vi inte.
Så frågan är egentligen igen, hur dålig är vår gamla albin panna ? och vad gör vi för fel ....
 
  • panna.jpg
Sur_Albin skrev:
Här är mina intryck av exakt samma panna men 4 år äldre:
[länk]
Jo den har jag läst och blev lite förrundrad, vi har väl på nått sätt haft tur eller rätt längd/storlek på skorstenen.
 
Jo vette fan vad det är som strular, ska inhandla en rökgastermometer imorrn.
 
Vad är problemet?

Ni tycker det är lätt att elda och det går inte åt så mkt ved.
Måste ni elda ofta?
 
Problemet är väl egentligen att ALLA tycker att en Albin panna är dålig och att man måste LÄRA sig att elda med ved och det är svårt och man måste ha koll på sin rökgastemp osv.
Vi har egentligen bara eldat från dag 1 och sotaren kommer och sotar lite då och då.
Är det tex mycket med 1 kubik i veckan och 20-25 kubik (staplat) per år för ett stort dåligt isolerat hus ?
Har vi haft tur eller har alla andra rätt ?
Elda ofta, tja är det 30 minus ute måste man kanske fylla på 4-5 gånger på en dag och är det runt nollan räcker det med kanske 2-3 den rymmer ju inte så mycket per gång. Är det mycket eller lite, ingen aning.
Så det är väl ingen problem tråd utan en diskusionstråd.
 
De flesta brukar väl sträva till max ett ilägg per dygn.
Men om ni inte har problem med flera ilägg så spelar det mindre roll.
Folk har ofta VÄLDIGT starka åsikter om dittan o dattan, Men man ska inte
glömma sina egna åsikter och värderingar. (Det är lätt att bli övertalad)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Tycker att det låter bra för din del, tycker att du har ju ingen stor förbrukning. Ni kan nog fortsätta att elda med den pannan så länge den håller, jag tror inte att ni får så stor minskning av vedförbrukning med en annan panna. Själv så bor vi i gammalt dragit hus från början av 1900 skulle jag tro, ca 170m2 byggyta, i vintras när det var kallt här i skåne så varade ca 1,2m3 travat kanske 3-4 dagar. Då har vi ändå lite skiftande temp, eldar i en ctc v35 med 1,5m3.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi hade en sådan panna förut. Den hade emaljerad varmvattenberedare med en offeranod. Efter 8,5 år så var beredaren i pannan trasig och överfyllde värmesystemet. Nackdelen med den innan den gick sönder tycktre jag var att det tog en väldig tid att få varmvatten, om det var sommartid så att panntemperaturern gått ner rejält tog det minst 4 - 5 timmar att få varmvatten.
Den ersattes av en jordvärmemanläggning som bara går och går....
 
lillie skrev:
Folk har ofta VÄLDIGT starka åsikter om dittan o dattan, Men man ska inte
glömma sina egna åsikter och värderingar. (Det är lätt att bli övertalad)
Om folk har VÄLDIGT starka åsikter så finns det oftast någon orsak.
Om man trots dessa VÄLDIGT starka åsikter fortsätter att elda i ett museiföremål som borde ha skrotats för länge sedan så kanske man t.o.m. överdriver sina egna åsikter och värderingar.
 
johanpelle skrev:
Om folk har VÄLDIGT starka åsikter så finns det oftast någon orsak.
Om man trots dessa VÄLDIGT starka åsikter fortsätter att elda i ett museiföremål som borde ha skrotats för länge sedan så kanske man t.o.m. överdriver sina egna åsikter och värderingar.
Varför ska man laga något som inte är trasigt ?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
hm håller med Lillie, Folk har mycket åsikter.
Har själv en Albin panna och den fungerar väldigt bra när man fick elda med riktigt torr ved.
Låter som att din system fungerar bra.
Är det inte något problem med flera ved ilägg, så klart du ska fortsätta med detta system.

Själv så har jag inte tid att springa och elda varje dag, så blir min första vinter med flis.
 
Hej
Jag har nu eldat i min gamla Albinpanna i snart 5 år. Jag har två ackumulatortankar på vardera 500 liter. Efter att ha frågat sotaren den äldre, sotaren den yngre, rörmokaren, vedleverantörskillen och panngubben i smidesverkstaden har jag fått olika svar av var och en. Faktum är att det fungerar mycket bra att elda med Albin. Det tog en säsong innan jag lärde mig att elda bra, men lyssna på draget, håll koll på temperaturerna och inse att så länge pannan och all runtomkringutrustning fungerar finns det absolut inte någon anledning att byta till ett annat värmesystem. Den enda som håller med mig är den gamla men erfarne sotarmästaren! Jag gör av med cirka 25-30 kubik ved per år. Jämförelsevis är det inte någon kostnad att snacka om. Vedhanteringen (transport från backen till källarfönstret och hiva in i källaren) är rätt okej, än så länge. Man blir stark i armarna. Jag är kvinna och inte supervältränad men det är inga problem. I stället för TV:n en kväll bara ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Hur stort hus värmer du?
 
Men seriöst om det funkar för er och ni tycker att det är bekvämt så fortsätt så,.. nu är ju inte den pannan gjord för att eldas mot acktankar så därför blir det fler ilägg för er men än sen då,..
men ok för mig minskade förbrukningen radikalt,.. se över en ev investering framöver med större vedpanna och kanske 2500 L acktank, typ el vem vet ni kanske tröttnar,, men byt när pannan går sönder ,,. som visserligen brukar bli mitt i vintern :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.