-MH- skrev:
Skaffa en egen häck, så slipper du se staketet, grannen och hans hund. Det kommer nog minska framtida bekymmer rejält.
Men hunden var ju avlivad och TS har redan svarat att en häck varken är optimalt (markförhållanden, berg kanske ?) och att h*n inte vill lägga ut pengen för den just nu :x
 
  • Gilla
Freddex
  • Laddar…
Hej
Jag vet inte hur staketet ser ut i verkligheten, men ett förslag:
Sätt upp likadana plankor på din sida, på samma stolpar.
Sätt dom så att de överlappar skarvarna på grannens brädor.
På så sätt slipper du få ett randigt staket, och kan måla det i
vilken diskret färg du vill.
 
  • staket.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
pegee skrev:
Hej
Jag vet inte hur staketet ser ut i verkligheten, men ett förslag:
Sätt upp likadana plankor på din sida, på samma stolpar.
Sätt dom så att de överlappar skarvarna på grannens brädor.
På så sätt slipper du få ett randigt staket, och kan måla det i
vilken diskret färg du vill.
Ser ut ungefär som på din ritning.
Har redan föreslagit detta, men talade för döva öron...
Då hade det inte matchat deras övriga staket, enligt dom.

Häckens placering är inte optimal, då vår långa infart går längs denna sträcka och används vintertid till "snöupplag".
Är rädd att grenar ska knäckas och häcken allmänt fara illa av sådan behandling.
Sedan är det ju kostnaden också...
40 meter häck är inte gratis och som sagt inget jag planerat för varken ekonomiskt eller arbetsmässigt.

Har talat med stadsarkitekten i dag och fått svaret att ett staket under 1 meter är inget dom lägger sig i, vare sig utformning eller färger - även om dom sticker ut ur omgivningen.
Dom kan göra en utsättning av tomtgräns, men den kostar ca 1600:- som får delas av fastigheterna, då båda berörs av tomtgränsen.
Synd, annars kunde man ju krävt detta av dom för att bevisa att det verkligen är deras...

Funderar lite på det där med färgsättningar...
Eftersom det verkar vara fri färgsättning i kommunen kanske jag annars skulle bygga ett lite högre heltätt staket på min sida, och sedan lasera eller olja det åt mitt håll.
Baksidan av detta (mot grannen) kan man ju måla randigt - ceriserosa och orange. ;)

//Daniel
 
DeEss skrev:
Ser ut ungefär som på din ritning.
Har redan föreslagit detta, men talade för döva öron...
Då hade det inte matchat deras övriga staket, enligt dom.

//Daniel
Och? Eftersom det är ert gemensamma staket, och grannen bestämt utseende på sin sida, så får ju du helt analogt bestämma utseende på din sida.

Bara att börja spika...
 
DeEss skrev:
Ser ut ungefär som på din ritning.
Har redan föreslagit detta, men talade för döva öron...
Då hade det inte matchat deras övriga staket, enligt dom.

//Daniel
Och hur bemöter dom dina synpunkter tycker du?
 
Vad skulle hända om TS planterade hög häck på sin sida av tomten så att den vidrör staketet som ligger på hans tomt? Skulle grannen klippa den för att komma åt till att måla???
 
Hemmakatten
DeEss skrev:
Har talat med stadsarkitekten i dag och fått svaret att ett staket under 1 meter är inget dom lägger sig i, vare sig utformning eller färger - även om dom sticker ut ur omgivningen.
Dom kan göra en utsättning av tomtgräns, men den kostar ca 1600:- som får delas av fastigheterna, då båda berörs av tomtgränsen.
Synd, annars kunde man ju krävt detta av dom för att bevisa att det verkligen är deras...
//Daniel
Vadå synd? Hade alla dagar i veckan betalat 1.600:- för att bestämma var gränsen går. Dessutom åker ju grannen på hälften (LM kommer att skicka faktura). Och även utan grannens betalningsplikt hade jag gladeligen betalt hela summan.

Detta är väl den allra bästa och enklaste lösningen.När vi väl vet exakt vart gränsen går så får grannen (och iofs du också) sätta upp era staket eller häckar eller vad ni nu vill ha så pass långt in på egna tomten så att staket/häcken går att gå runt och sköta från sin egen tomt.
 
Om staketet står på din tomt så kan du ju kanske plantera häcken på andra sidan staketet. Det får nog tyst på grannen. :D
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Om staketet står på din tomt så kan du ju kanske plantera häcken på andra sidan staketet. Det får nog tyst på grannen. :D
Det bästa inlägget här. d^_^b
 
kamilenski skrev:
Vad skulle hända om TS planterade hög häck på sin sida av tomten så att den vidrör staketet som ligger på hans tomt? Skulle grannen klippa den för att komma åt till att måla???
Det får dom inte då en tomt är tredimensionell - även "luftrummet".
Vet dock ej hur högt gränsen går...
Men grenar som sticker in på deras tomt får dom klippa - jag kommer inte göra halv sju på den sidan häcken...

Fick tag i en odlare som kan sälja krukodlad thuja 80-100cm till mig nu för 60:-/st = 7200:- för hela sträckan.
Men hon var snäll att upplysa mig om att om jag väntar till våren kostar ungefär samma höjd bara 15:-/st.

Då får man väl bita ihop och hoppas att det blir en snörik vinter, så jag slipper se eländet...

Kommer troligen att sätta dom 3 per meter och släppa upp dom ca 2½ meter.
Praktiskt för oss, då deras altan ligger mitt för vårt vardagsrum och vi på så vis slipper nyfikna blickar...
Mindre kul för dom, då deras "baksida" är ca 2,5-3 meter från hus till tomtgräns och kommer då att ligga i skugga hela dagen i princip.

Fortfarande synd bara att detta inte gick att lösa på smidigare vis. :S
Och jag saknar fortfarande en del av min tomt...

//Daniel
 
A
Och om jag fattat det rätt så är snacket om att staketet är gemensamt bara hörsägen som kommer från grannen. Står stolparna på din tomt (begär utsättning) så tycker jag du hävdar att staketet är ditt och påpekar att han satt upp sina brädor (de är inte gemensamma längre som de gamla brädorna eventuellt var) på stolpar som står på din tomt och att du kommer riva staketet för att bygga om det eftersom stolparna behöver fixas till.

Utsättningen måste du göra för att få klarhet i frågan. Tänk om staketet faktiskt står på grannens tomt när allt kommer omkring.

Sen tycker jag du ska ha tålamod och inte göra något överilat, så du kanske ska vänta med att driva vidare frågan tills dess att han målat klart...;)
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Som sagts, givetvis skall du begära att lantmäteriet kommer och stakar ut tomtgränsen.Att inte vilja betala 0.5 X 1.600 är bara dumsnålt. Det ger ju i största delar lösningen på problemet och svar på vems är staketet. Hur det än är med den saken utesluter det självfallet inte att du sätter upp en tujahäck. Det har jag gjort och den har varit till stor nytta. Tyvärr har dock rådjuren ´gett sig på tujorna se senaste två vintrarna då de varit rejält utsvultna och äter i princip allt grönt de kommer åt.
 
DeEss skrev:
Det får dom inte då en tomt är tredimensionell - även "luftrummet".
Vet dock ej hur högt gränsen går...
Men grenar som sticker in på deras tomt får dom klippa - jag kommer inte göra halv sju på den sidan häcken...

Fick tag i en odlare som kan sälja krukodlad thuja 80-100cm till mig nu för 60:-/st = 7200:- för hela sträckan.
Men hon var snäll att upplysa mig om att om jag väntar till våren kostar ungefär samma höjd bara 15:-/st.

Då får man väl bita ihop och hoppas att det blir en snörik vinter, så jag slipper se eländet...

Kommer troligen att sätta dom 3 per meter och släppa upp dom ca 2½ meter.
Praktiskt för oss, då deras altan ligger mitt för vårt vardagsrum och vi på så vis slipper nyfikna blickar...
Mindre kul för dom, då deras "baksida" är ca 2,5-3 meter från hus till tomtgräns och kommer då att ligga i skugga hela dagen i princip.

Fortfarande synd bara att detta inte gick att lösa på smidigare vis. :S
Och jag saknar fortfarande en del av min tomt...

//Daniel
Är det inte värt att berätta det för grannen att du tänker göra det, och antyda att det kanske vore tråkigt för dom, att du mkt hellre bara skulle sätta brädor med din färg på din sida?
 
Först och främst - tack för alla synpunkter och förslag.

@"bra-byggare"
Staketet är "färdigmålat" idag - så då är det snart dags att driva vidare. ;)
Eller ja, färdigmålat och färdigmålat - lika flammigt som efter förra strykningen.
Detta var något jag hade på känn, då det mesta annat målat i den trädgården ser ut som om det vore laserat.
Det svider i en gammal målares hjärta att behöva se detta. :(

@"bagarn"
Givetvis är jag beredd att betala min halva av en ev. utsättning, men thujan har börjat gro in nu, så då kan jag lägga dom 800 på större plantor i stället = slippa se det snabbare. :)

@"pjkw"
Här antyds det inte så mycket - ord som utbytts över tomtgränsen idag är endast varsitt kort "hej".
Grannen är nog sur för att sa min ärliga åsikt om kulörvalet på min sida - vad dom har på sin sida struntar jag i,
men vår sida ville vi bestämma över själv.


Frun är också galen över färgen, men hon visar inte sitt missnöje mot grannarna utan försöker hålla god min.

//D.
 
DeEss skrev:
Först och främst - tack för alla synpunkter och förslag.

...




Frun är också galen över färgen, men hon visar inte sitt missnöje mot grannarna utan försöker hålla god min.

//D.
Det är fel. Det kommer att smälla till, förr eller senare... :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.