Tjena!

Någon som vet var man kan få tag i gjutplåtar till träbjälklag? Jag skall andvända det till badrummet. Ringde till Ínbeda AB men dom har lagt ner verksamheten.

 
  • 1_011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.eftex.dk/

Här kanske?

Googla på "Lewis Svalehaleplader" så hittar du en del.

Jag vill dock minnas att Inbeda plockade hem dessa från ett holländskt företag (tillverkaren), den minnesbilden kan dock vara helt fel.

Om du använder plåtarna, tänk på att skruva fast som som satan i underlaget, under själva gjutningen (och ett par månader framåt om du använder vanlig betong). Av egen erfarenhet vet jag att den ojämna uttorkningen mellan över och undersida kan ställa till med lite problem annars.
 
Hittade inga svenska träffar men jag bor i helsingborg så det är ju inte så långt över till danmark. Ringde runt lite idag och fick tag i en kille som varit chef på inbeda han hade ett svagt minne att där fanns ett lager kvar i Sverige någonstans och skulle kolla upp det och höra av sig, annars får det bli en tripp till danmark. Tänkte andvända EPSCement, har kommit över ett parti billigt. Flera månader sa du, tror du det blir samma sak med EPSCementen? Tack för tipset från danmark!
 
Jag använde dem med EPS. Skruvade fast dem var meter och lät skruvarna sitta 2 veckor innan jag tog bord dem. EPS’en skull vara beläggningsbar efter 48h har jag för mig, vilket borde betyda att den krympt färdigt då. Men jag la på lite säkerhetsmarginal på tiden. Plåtarna ligger perfekt och har inte vikt upp sig längst kanterna på samma sätt som de gjorde för Mathias.

Tompa
 
Tompa. Hade du 600 eller 300cc på bjälkarna? Gjöt du in vattenburen golvvärme i din EPS? Jag har hört att det inte skulle vara så lämpligt till hänsyn för EPScementens värmeisoleringsförmåga? Stämmer det?

:-?
 
Jag gjöt ju med vanlig betong så det är ju helt andra brinntider än för EPCcementen. Problemet med resning kanske inte heller är lika påtagligt med EPS.
 
De gamla bilade bjälkarna låg med varierande cc, som mest ca 1500. Enligt Lewis instruktioner så skulle detta duga, jag kompletterade dock så jag fick ett cc varierande mellan 300 och 400. Var pga grundkonstruktionen och avloppsdragning svårt att få exakt 300, hursomhelst betydligt tätare än vad Lewis anger som maxmått.

Jag använde Ardex A35, skall enligt Ardex fungera bra med värmeslingor.

Tompa
 
MAN SKA INTE HA INGJUTEN VÄRME i EPS. Det är som att sätta elementen utanför isoleringen i ytterväggarna...

Om du ska gjuta med eps så får du ha värmen i flytspacklet. Har själv gjutit in golvvärme i maxits ABS 318 i dag, det är ju ett alternativ om du vill ha både vattenvärme i golven och snabb torktid.

likblek
 
likblek skrev:
MAN SKA INTE HA INGJUTEN VÄRME i EPS. Det är som att sätta elementen utanför isoleringen i ytterväggarna...
Vad är det i EPS som isolerar? Vet inte om Ardex A35 är EPS eller inte, innehåller mest sand och cement samt givetvis kemikalier som får det att brinna snabbare. Om dessa kemikalier även ökar isoleringen vet jag inte, men enligt Ardex skall det inte vara någon skillnad på att ha värmeslingor i A35 jfr vanlig cement. Hoppas att det de säger stämmer då mina vattenslingor ligger ingjutna i det. (Står även i produktbladet att det är lämpligt för ingjutning av värmeslingor.)

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Vad är det i EPS som isolerar? Vet inte om Ardex A35 är EPS eller inte, innehåller mest sand och cement samt givetvis kemikalier som får det att brinna snabbare. Om dessa kemikalier även ökar isoleringen vet jag inte, men enligt Ardex skall det inte vara någon skillnad på att ha värmeslingor i A35 jfr vanlig cement. Hoppas att det de säger stämmer då mina vattenslingor ligger ingjutna i det. (Står även i produktbladet att det är lämpligt för ingjutning av värmeslingor.)
Det som isolerar i EPSCement är just EPS, dvs Expanderad Polystyren, även kallat cellplast och även känt som frigolit, fast frigolit är ett varumärke.

 
Ksund skrev:
Det som isolerar i EPSCement är just EPS, dvs Expanderad Polystyren, även kallat cellplast och även känt som frigolit, fast frigolit är ett varumärke.
Då tror jag inte att A35 är EPS, kan inte hitta någon info om något sådant i innehållsförteckningen.

Tompa
 
Intressant ämne det här... även om det har några år på nacken...

MathiasS och tompa, ni skriver att ni skruvade fast plåtarna under gjutningen.
Då antar jag att ni skruvade underifrån? Skråade in i plåten, via bjälken?

Det är väl tänkt att dessa plåtar skall vara flytande på bjälkarna när allt är klart?
I lewis montageanvisning står det att man ska spänna kilformade klossar i ytterkant under gjutningen för att det inte ska resa sig under torkningen/härdningen...
 
Man kan sätta en liten plantblomkruka och en skruv med stor bricka för att hålla plåtarna. När betongen härdat skruvar man bort skruven och gjuter igen hålet. Lip säljer förövrigt Lewisplåtar. Jag kommer att använda sådana i duschrum och tvättstuga.
 
Okay, tack för tips... förståelsen för blomkrukorna växte fram vartefter jag läste mathiasS tråd om badrumsrenovering...

Finns det några riktlinjer i pris per kvm på dessa plåtar och betong...
Anledningen till att jag undrar det är att jag har en hel övervåning som ska få golv (nybygge).
Min plan är att ha golvvärme på övervåning, smidigt att gjuta in golvvärmen, bra spridning, stabilt golv, kanske tystare än spårat golvspån osv... om man skulle gjuta hela övervåningen med dessa plåtar... Dock rumsvis...kanske...nån som har koll?
 
Ardex A35 är ett ROT-bruk
EPS är enkelt sagt lite ROTbruk med massa cellplastkulor, funkar som isolering, ska beläggas med tex flytspackel inom 48h?

JOW: låter mycket dyrt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.