Jag håller på att planera isolering och inredning av en vind på ca 40m2 i ett radhus från 20-talet. Huset har självdrag (i resten av husets 2 vån + källare) samt paxfläkt i badrum och frågan är hur man lämpligen bör hantera ventilation av vinden som troligen kommer att användas som sovrum?

Jag har satt in 2 takfönster med inbyggda ventiler samt en frånluftshuv (125mm). Min tanke är att helt enkelt sätta någon form av frånluftsdon kopplat till huven och sedan försöka ha ventilerna till takfönstren öppna i störst möjliga utsträckning. Kan detta vara tillräckligt eller bör man försöka komplettera med någon form av mekanisk fläkt?

Tacksam för tips på lösningar från någon med erfarenhet från liknande projekt!
 
Har du murstock med kanal över så kan du väll nyttja denne ?
Kanske även ha en kamin på övervåningen ;)

I övrigt något okunnig på detta området ...
 
de två fönsterventilerna kommer att fungera som luftutsläpp istället för luftintag ,som du säkert tänkt, om du inte har en mycket tät dörr ner mot övriga huset. Det blir en avsevärd tryckskillnad mellan källare o vind. Är dörren otät eller öppen kommer du att få upp luft från de undre våningarna men... detta går säkert att leva med.
 
Som Exerg sa så är det hos mig med . Fönsterventilerna släpper ut istället för in .
Hoppas det räcker så . två st fönster och ca 40 m2 :cool:
 
exerg skrev:
de två fönsterventilerna kommer att fungera som luftutsläpp istället för luftintag ,som du säkert tänkt, om du inte har en mycket tät dörr ner mot övriga huset. Det blir en avsevärd tryckskillnad mellan källare o vind. Är dörren otät eller öppen kommer du att få upp luft från de undre våningarna men... detta går säkert att leva med.
Det låter inte så bra eftersom man bör ha undertryck i huset, annars är det risk för att fuktig luft läcker ut på kallvinden.
 
Det lär inte finnas nåt hus med öppen trappuppgång som orkar hålla undertryck på 4:e våningen även om man ser till att stänga alla luftintag i källaren och samtidigt köra badrumsfläktarna på högvarv.. Man får nog inskränka sig till att hålla ner fuktigheten i huset och hålla koll.
 
  • Gilla
Durga Bhattarai
  • Laddar…
exerg skrev:
det lär inte finnas nåt hus med öppen trappuppgång som orkar hålla undertryck på 4:e våningen även om man ser till att stänga alla luftintag i källaren och samtidigt köra badrumsfläktarna på högvarv.. Man får nog inskränka sig till att hålla ner fuktigheten i huset och hålla koll.
ftx?
 
Tack för svaren.

Gulf --> jag har tyvärr ingen ledig kanal kvar i murstocken, annars hade ju en kamin gjort sig väldigt bra i rummet.

Tiger79 --> Jag kommer inte ha någon kallvind kvar efter inredningen av vinden, jag isolerar upp mot råsponten med ventilerad luftspalt emellan. Planen är även att sätta plast mellan isolering och takytskikt. Min förhoppning är sen att eventuell fuktig luft som stiger från övriga våningar kan ta vägen ut via takhuven och ventilerna i takfönstren och att plasten kan stoppa läckage in i isoleringen. (FTX blir svårt att installera pga att renoveringen i övrigt nästan är klar...)
 
Det går att tolka på två sätt hur du menar att sätta plasten .
Vad du än gör så måste plasten sitta på den varma sidan av isoleringen !!
Annars får du fuktproblem och mögel hur du än ventilerar :wow:
 
...lite otydligt var det nog. Plasten kommer att sättas mellan isolering och gles+gips, alltså på varma sidan av isoleringen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.