Hej!

Jag är spekulant på ett hus och har en fundering,

I huset finns en öppenspis, som en har varit använd på sistone, nuvarande ägaren säger att denna på något sätt delar skorsten/rör (vet ej exakt vad som menas med detta), med pannan i huset.

Är det någon som har erfaranhet kring detta? Omöjliggör det användande av öppenspisen? Vad ska jag tänka på, jag vill väldigt gärna ha en fungerande öppenspis.

Mvh,
Daniel
 
Hej!
Vad jag har fått erfara så är det INTE tillåtet att ha 2 stycken eldstäder anslutna till samma rökgaskanal. varför vet jag inte riktigt, men sotaren tycker inte om det iallafal...
 
Ok, ska undersöka lite mer hur det ligger till.

Om det är så- går det att göra någonting åt det? Kan man installera ytterligare en kanal på nåt vänster?
 
Klart det går att göra något åt det, frågan är bara hur mycket jobb du är villig att lägga ner!
Används pannan (vilket jag antar att den gör) så är det uteslutet att använda den kanalen.
Finns det någon luftningskanal i skorstenen? eller kanske några andra kanaler som inte används?
Att installera en ytterligare kanal i befintlig skorsten innebär antagligen att mura om skorstenen vilket är mycket jobb!
 
Hur gammalt är huset och fungerar både pannan och öppna spisen? På gamla hus är det ofta flera eldstäder på samma pipa. I min mammas fritidshus är det en kakelugn, en kamin, en vedspis och två bakugnar som samsas om samma pipa. Så får man inte bygga idag, men sotaren slår inte ned på det eftersom det är gammalt och andra regler gällde då.

Erik
 
Går att vid komplettering även idag av tex spiskasetter få använda samma pipa till flera eldstäder. Finns program som kan användas för att räkna ut om det är tekniskt möjligt utifrån pipans längd, grovlek och vad för eldstäder som man vill ansluta. Sen är det nog ytterst ovanligt och även något som kanske unviks om det är möjligt men i de fallen det inte finns någon annan utväg så förekommer det. Har man flera brandceller så visst men det är väl mer vanligt med småhus idag som inte består av flera brandceller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.