Ett par gamla karingar behover hjalp. Vi kopte ett gammalt hus i Skane, som har puts fasad, och har blivit overmalad med acrylat farg? :( Det behovs malas, for det har flagat , tjocka flagor, men plast fargen ser inte ut att ha flagats. Hur i hela varlden ska vi fa bort plast fargen? Blestring ar inte en losning, for det kostar tydligen en formogenhet, sa det far bli nagot vi sjalv kan gora.
Finns det nagon hjalp har ?
 
Hetvattenhögtryckstvätt, saneringsfräs eller vinkelslip med diamantskiva kommer att få bort färgen och det går att göra själv men är ett tungt skitjobb. Det kommer även krävas att ytan filtas/putsas med 1mm bruk innan ommålning om det skall bli jämt och fint, ni har då möjlighet att byta till kalkfärg eller silikatfärg.

Om ni inte har fuktproblem eller stora skador i putsen så överväg istället att bara tvätta väggen med högtryckstvätt och fasadtvätt samt måla på med ny akrylatputsfärg, det blir billigast och enklast.
 
Jag far tacka for svaret. Vi kopte det som sommarstuga, hade inga problem med fukt, men har nu, sa kan inte mala om med acrylat. Farg affaren sa att vi kunde borsta huset med Kalcinex, men det har inte gjort nagon nytta alls pa plastfargen. Vi hade hoppats att nar Kalcinexen loste upp kalkfargen, maste plastfargen komma loss, =) Hur dant saneringsfras skulle vi anvanda?. Vi provar en sak at gangen.
 
Är det alltså målat med akrylatfärg på vanlig kalkfärg? Hyr en högtryckstvätt av proffsmodell i så fall (hetvatten om du har möjlighet), det blir enklast för er, akrylatfärgen brukar inte fästa speciellt bra på kalk. Saneringsfräsen kan du se som sista utväg.
 
Det är lite svårt att förstå hur huset är målat. Är det akrylatfärg på kalk eller kalk på akrylatfärg? Är ni säkra på att det är akrylat? Tycker att det var ett väldigt konstigt råd ni fick i färgaffären att tvätta huset med kalcinex, som ju är ett avkalkningsmedel för kakel o sanitetsporslin och inte något hustvättningsmedel. Hur var det tänkt att avkalkningsmedlet skulle kunna lösa upp kalken som ligger under akrylatfärgen? Hur är putsen för övrigt? Om det är en skör kalkputs i botten så kan det vara vanskligt att gå på med högtryckstvätt. Risk att ni inte bara får bort färgen utan också stora delar av putsen. Det kan vara till hjälp om ni tar lite bilder på huset och fasaden och lägger upp.
 
Vi malade huset med kalkfarg som vi fick blanda. Sen blev det malat med vanlig hus farg, billigaste, som vi fick anylisera, och visade sig vara Acrylat. Somliga delar av huset har flagor, som vi skrapat bort, inte fargen,sa man kan plocka bort kanske 2mm puts, djupare pa andra platser.
Det enda vi kunde fundera ut med Kalcinex var att kanske nar kalken lostes upp, skulle fargen komma loss, men det gjorde det sa klart inte. De salde ocksa oss ett bindningsmedel (Silikatbinder) sa silikat farg eller liknande skulle binda sig battre nar fargen var borta. Jag ska forsoka lagga in bilder. Vi var just pa en annan byggplats affar, och han trodde det anda var att blestra. Fa det gjort av nagon, alltsa.
 
Vad trist!
Jag misstänker att ni måste ta professionell hjälp med detta för att få bort all akrylatfärg. Ni kan ju pröva själva med att blöta väggen ordentligt med stark stråle med trädgårdsslangen och sedan stålborste, men jag misstänker att ni inte får bort allt och dessutom är det ett jättejobb att stålborsta hela fasaden. Får ni bort färgen misstänker jag att ni har en del skador på putsen som måste åtgärdas, och antingen är ni händiga och lär er göra det själv eller så måste ni ändå anlita någon.

Jag föreslår att ni struntar i färgaffären och tar kontakt med en murare! Murare kan se vad huset är putsat med sedan tidigare och vet vilka slags färger som funkar på den putsen. Är det dessutom ett gammalt hus så kan det vara bra att välja en murarfirma som har erfarenhet av byggnadsvård. Just skånehus mår väldigt dåligt av täta material som stänger inne fukten!

PS. Biocleen har en produkt som tar bort plastfärg som ni skulle kunna pröva.
http://www.biokleen.se/website1/1.0.1.0/18/1/index.php?item=prod_prod-s1/30&group=prod_prod_grp-s1/1
 
Redigerat:
majbrittsiv skrev:
Vi malade huset med kalkfarg som vi fick blanda. Sen blev det malat med vanlig hus farg, billigaste, som vi fick anylisera, och visade sig vara Acrylat. Somliga delar av huset har flagor, som vi skrapat bort, inte fargen,sa man kan plocka bort kanske 2mm puts, djupare pa andra platser.
Trist, trist trist.... Man kan inte bli mindre än förbannat när man får såna råd i färgbutiker ....
Huset är säkert putsat med kalkputs för man kan måla med kalkfärg bara på en kalkputs.
Den där acrylaten/ plasten har bitit sej otroligt fast någon milimeter in i putsen och täppt till alla andnindshåll i fasadytan. Där det finns minsta spricka och vatten kan komma in i putsen så fryser det under och putsen skalas av ..... så ja, färgen håller men inte putsen :(.
Gissar att ni också fått mer fuktskador inne i huset där väggarna försöker torka ut på insidan, fuktiga och kalla väggar isolerar dåligt och allt bara fortsätter långsamt att försämras. Enda vinsten var att ni slapp kalka huset varje år. Nu väntar omputsning.

Jag hoppas verkligen att ni får tag i en murare som kan sitt jobb och återställer fasaden på bästa sätt
gaia
 
Om huset är vitt och färgen vit och om ni i nuläget inte har pengar för att låta göra i ordning fasaden på riktigt, så kan ni ju fuska genom att kalka huset igen. Där putsen har flagnat kommer kalken att fästa och skydda putsen från fortsatt vittring. Där plastfärgen sitter kvar kommer kalkfärgen ganska snart att regna bort, men om allting är vitt så kanske det inte syns så mycket. Ni får räkna med att under vintern kommer ytterligare flagor av puts med plastfärg att frysa loss (så som Gaia beskrev ovan), och då får ni väl blaska på ytterligare kalk nästa sommar. Så skulle jag göra i detta läge för att i alla fall försöka skydda huset inför vintern.

Sedan kanske ni skulle behöva ha någon värme på över vintern som hjälp för väggarna torka upp (men det kan förstås bli kostsamt också...)

Synd att ni övergav kalken! Det är den absolut bästa ytbehandlingen för putsade skånehus, även om många numera föredrar silikat.

PS. Om ni ska anlita hantverkare, var noga med att ta referenser från folk som har anlitat dom så att ni får tag i någon seriös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.