platon1980 skrev:
Jag bryr mig inte om att du tycker att IKEA är dåligt, men du skriver att jag handlar där för att jag bara bryr mig priset och inget annat! Det är alltså ett felaktigt påstående.
Återigen... Var skriver jag att DU "handlar där för att du bara bryr mig priset och inget annat!"?

Jag skrev om IKEA:s målgrupp, inte om dig! Läs deras affärsidé så förstår du kanske bättre vad jag skriver?

Huruvida du sedan ingår i deras målgrupp eller ej, bryr jag mig inte om. Så den diskussionen kan du släppa nu tycker jag.
 
Redigerat:
Instämmer med eviljava till fullo...

Jag har monterat upp måååånga kök och jag kan skriva under på att jag aldrig mer monterar upp ett Ikeakök fler ggr...

Alla människor får lov att köpa precis det de vill och självklart är det så att Ikea vänder sig till den målgruppen som inte vill köpa dyrt utan hellre vill kunna lägga pengar på annat också...

Inte alltid men oftast är det faktiskt så att man får vad man betalar för och ska saker kunna vara billiga så är det en självklarhet att man någonstans måste dra ner på kvalitén för att kunna sälja billigt...

Den som påstår att Ikeas kvalité är lika bra som de lite dyrare köken lyssnar jag inte på för jag vet att det skiljer ganska mycket på kvalitén i materialet och prisnivån handlar inte bara om att det är platta paket...

Jag sitter själv med ett Ikeakök som har 9 år på nacken och anledningen till att jag köpte det var att jag just i det läget inte ville och kunde lägga mer pengar på ett kök, men var tvungen att ha ett kök...
Dock är det verkligen dax att byta ut köket nu, men idag när man redan har ett kök som iaf fungerar så väntar jag hellre tills jag har råd att skaffa ett med bättre kvalité och större urval på stommar, inredning m.m.
I nuläget har jag däremot hamnat i situationen att jag har råd men ingen tid över för att genomföra bytet så jag har gott om tid att planera det nya köket vilket känns skönt, så man inte förhastar sig.
Det gör nämligen rent för många när det är så lätt att bara köra in på Ikea och få med sig sakerna hem samma dag... sen ångrar sig många men då är det för sent. ;)
 
Jag undrar lite stillsamt: Hur många kök tål att barnen hänger i luckorna?
Jag sitter själv med ett IKEA kök sedan -10 och är nöjd (än så länge). Men jag tillåter inte barnen att använda luckorna som karuseller.

Mitt råd är att om man har barn som klarar kraven på att inte leka med köksluckorna så kan man nog köpa Ikea-kök utan problem!
 
har hört från många håll att Ikeas stomar är Marbodal fast med andra mått

skulle vara intressant att få veta om detta stämmer och om Marbodals stomar också håller sämre kvalitet nu för tiden
 
Jag har stommar från 2004 och är nöjd med dessa. Andra här i tråden har också varit nöjda. Att vi är nöjda med våra gamla stommar är ju rätt ointressant i denna tråd. TS var också nöjd en gång i tiden.

Det TS menar är att IKEA idag inte har bra köksprylar, Finns det flera som har erfarenhet av det de säljer idag så är jag nyfiken på detta. Håller ni med TS att det är skit, eller tycker ni att de fortfarande är prisvärda?
 
Det är bra nog, vi satte ett ramsjö och det lider av samma problem som vårt 10.000 kr badrumskåp - kommer det vatten i skarvar så sväller det, hur mycket du grinar beror helt på vad du betalt ;)

Tidigare satt det något tokdyrt kök hos oss men det var 30år gammalt o i princip alls luckor var slut, gångjärnen bröts i bitar när man öppnade skåpen och delar av stommarna hade svällt, stilmässigt var köket 20år för gammalt men visst var det svårare att slå sönder det än en Ikea möbel som är lite porösare.

Jag kommer aldrig betala mer än möjligtvis 2x det som Ikea kostar för framtida kök enligt mig kan dom köken som kostar mer än så inte var 4 eller 8 ggr bättre. Jag kan mycket väl tänka mig att kök byggda i något träslag från regnskögen håller ruskigt bra men jag är inte intresserad av att ha samma kök i så länge. En vän har ett platsbyggt kök från 60 talet o visst håller det rätt bra än - men det ser ut som skit. Nä - mitt kök ska va av pressade sopor, tröttnar jag på det så byter jag ut det på en helg :)
 
Nä - mitt kök ska va av pressade sopor, tröttnar jag på det så byter jag ut det på en helg
Och där var nästan ordagrant vad Kamprad själv sa när han började sälja kök!

Han menade att förr så ärvdes möbler i generationer, och folk satt med fula möbler de ej ville ha i för bra kvalitet för att slänga. IKEA erbjuder istället billiga möbler som du med gott samvete kan slänga när du tröttnat/möbeln rasat ihop.

Köken är exakt samma tanke bakom. Förr köpta man ett dyrt kvalitetskök som höll i 30 år, vilket gjorde att man de sista 20 åren satt med ett omodernt kök som man tröttnat på för länge sedan men för dyrbart att riva ut. IKEAS kök kan man med gott samvete köra till tippen när man tröttnat/köket trillar ihop.

Off Topic: Sen kan man ju fundera på hur länge den här slit-och -släng affärsidéen egentligen kommer att hålla....

Off Topic 2: Kvik är inget mellanpriskök. Kvik, Epoc och IKEA, samma skit....
 
Har haft olika kök senaste 30 åren. Och IKEA varit mest prisvärt. Men inte idag. Sortimentet är ok. Men inget mer...

Det var bättre förr ;)
 
P
Men en sak som är bra med IKEA är att priset är i alla fall stabilt.....
Titta just på Noblessa.... 40% rabatt på alla "trädelar". Tycker synd om som just köpt ett till fullpris... Och detta sätt tycker jag alla kökstillverkare gör... Dom lurar en så med priset. Upp och ner som en berg-o-dalbana. Sen kan man pruta mer eller mindre hos alla..... Dom har erbjudanden av och till.....
Hur f-n ska man veta om det är ett ok pris eller inte...
 
Min Ikea historia: Köpte ett kök våren 2003, levereras hem, vi upppackning av luckor går luckorna sönder! Kontaktar Ikea, oj det köket har vi säljstopp på pga dålig kvalite. Ni får åka och välja nytt kök. Ikea hämtar tillbaka allt. Utom stommarna för dom hade jag börjat montera. Väljer ett nytt kök.

Ikea säger att dom monterar åt oss för att stommarna måste flyttas. bra, men ingen Ikeasnickare har tid före jul/nyår. Till slut provar jag själv, då visar det sig att man inte behöver flytta stommarna. Till slut sitter köket på plats.

Efter en månad börjar luckorna skeva och det blir bubblor längst ner. Ringer Ikea, säljstopp även på detta kök pga dålig kvalite. Ni får åka och välja ett nytt kök! Eller så kan ni vänta på en förbättrad version av ert kök...Vi valde att vänta eftersom vi gillade köket i grunden.

2 år senare kommer nya förbättrade versionen, och vi vill ju att Ikea kommer och åtgärdar det dom lovat. Neej det har gått för länge säger dom då. Men det var ju ni som sa att vi skulle vänta??

Efter mkt krångel betalar Ikea tillbaka summan för luckor, fronter, lådor, lister, ja allt utom stommarna. Vi fick behålla köket, har kompletterat några trasig dörrar. Bättrat i färg där den lossat.
Och vi kan köpa nytt när det dyker upp nåt fräschare på Ikea. Men då kollar vi nog kvaliten noga innan.
Ikea reklamfilmen där en familj spolar köket med högtryck känns som ett hån, låt inte vatten komma i kontakt med Ikea kök.
 
Mikael_L
Som med allt annat får man vad man betalar för...
ledighetskommiten skrev:
Jag gillar inte det uttrycket eftersom det så lätt tolkas som om man får bättre saker om man betalar mer. Så är det absolut inte alltid enligt min mening.
Oavsett om man betalar mycket eller lite så kan man få mer eller mindre prisvärda saker.
Ja precis.
Jag såg en gång att lösviktsgodis av märke karamellkungen kostade 11:90/hg på NK.
På lokala ICA har dom karamellkungens lösvikts för 7:90, jag undrar ibland om det smakar nästan hälften så bra, ja kanske rent av illa ... :)
 
Öhm ursäkta.

Men är det någon som är förvånad? Allt är ju slit och släng idag.
 
Låter oroväckande detta när man precis bestämt sig för att köra på IKEA igen. Köket vi satte i gamla lägenheten -08 var ju helt OK. Hmm.
 
Mikael_L skrev:
Ja precis.
Jag såg en gång att lösviktsgodis av märke karamellkungen kostade 11:90/hg på NK.
På lokala ICA har dom karamellkungens lösvikts för 7:90, jag undrar ibland om det smakar nästan hälften så bra, ja kanske rent av illa ... :)
Du betalar inte för godiset, utan tjänsten att få plocka godis på NK, i andra lokaler, i ett annat läge.
Du betalar inte bara för varan utan under vilka förhållande du köper varan på, vilket är stor skillnad. Sen kan man såklart värdera detta olika.
 
Mikael_L skrev:
Ja precis.
Jag såg en gång att lösviktsgodis av märke karamellkungen kostade 11:90/hg på NK.
På lokala ICA har dom karamellkungens lösvikts för 7:90, jag undrar ibland om det smakar nästan hälften så bra, ja kanske rent av illa ... :)
Jo, men nu jämför du samma vara som saluförs av olika återfösäljare. Jag tror inte att det är detta folk syftar på när de använder uttrycket: "man får vad man betalar för"?

Att hitta billigaste priset för samma vara tror jag att de flesta är kapabla till med hjälp av pricerunner, prisjakt, m.fl.

Att däremot använda uttrycket när man jämför lågprisprodukter med produkter av högre kvalitét är ganska relevant anser jag (även om undantag säkert existerar). För att ta IKEA som exempel: Du kommer aldrig att hitta en möbel i deras sortiment som håller samma kvalitét och finish som t.ex. G.A.D eller liknande. Å andra sidan skiljer sig priset ganska rejält också.

Oavsett vad vissa anser om IKEA:s kvalitét skulle jag således aldrig köpa påståendet att en IKEA-möbel minsann är lika bra som ett sådant märke.

Sedan kan man självklart diskutera om det är värt att betala kanske 2 - 3 ggr så mycket för en möbel av högre kvalitét. Men eftersom det fortfarande finns tillverkare av sådana möbler antar jag att det även finns en marknad och därmed människor som anser att riktig kvalitét smäller högre än ett lågt pris.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.