Jag tackar.. Jag är inte så duktig tycker jag kanske men, jag vågar att forsöka. Lösningarna kommer ju när man håller på, så det har blivit nästan bättre än jag har förväntat.
Än så länge så är det sol och regn om varandra, så jag orkar fortfarande inte att fortsätta på taket, så jag håller på med väggarna än.
Jag har ju glömd att lägga in kort på mitt tekniska rum med plastmatta och vattentanken på plats. Jag fick på plats detta här om kvällen när det regnade som .. . ja..
Fick också tagit kort på väggen med breder på nu.. :)
När jag fick ut det gamla fönstret på den andra sidan så blev jag ganska skakad.. Skall det inte vara en regel sågad in i väggen när man kapar ut till fönster och dörrar?? (Kort 3) Annars så blir det ju kanske så som man ser här att jag får regla ut upp till 85mm på det mesta. Men men..
Fick tag i 2 begagnade fönster som var blivit utbytta för att dom inte hade spröjs, och inte gick att få tag på till dom, så jag var skit nöjd.. :) 2 riktigt goda fönster var det några år gamla bara..
Har fått på plats det "nya" fönstret, så är det bara att fortsätta regla ut så väggen blir rak.. :)
 
  • 61.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 62.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 63.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 64.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 65.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick precis på vindskydds pappen innan regnet forsa ned igen.. Vet inte hur många gånger den presenningen har åkt upp och ned i dag.. :(
Åskan kommer närmare och närmare också.. Ser inte ut som om det blir med i dag.. :(
 
  • 66.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så... Då var det kvällen.. :) Nya tag i morgon..
 
  • 67.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Regnet förstörde i dag med.. :( Fick inte på någon färg, men fick i alla fall klar det mesta av väggen.
 
  • 68.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här kommer bli mycket bra, gillar att du håller tempot och inte alltid väljer de enklaste lösningarna, ex brädor över fönster istället för plåt.
Vilka typer av maskiner har du till hjälp?
 
Varför har du gjort ett lutande plan (golv/tak) när du bygger in det? Eller har du tänkt ha det som en öppen balkong???



 
pbengtsson skrev:
Det här kommer bli mycket bra, gillar att du håller tempot och inte alltid väljer de enklaste lösningarna, ex brädor över fönster istället för plåt.
Vilka typer av maskiner har du till hjälp?
Jag har inte lust att det skall vara så "Modernt" utseende på det gamla bygget, därav lite gamla lösningar som brädor i stället för plåt.
Annars så har jag inte så mycket värktyg egentligen.
Jag har en vanlig såg, en cirkelsåg, vattenpass, och så köpte jag en nibbler från byggmax som jag kunde ha på borrmaskinen, och ett gammalt stäm järn.. :) Vad mer behöver man?? :)

Vojma tänker helt rett.. :) Ja jag skall ha det som en öppen balkong, då det är där som solen kommer på kvällarna.

Hoppas jag får bytt den sista gavel väggen nu till veckan, och stängt in överallt så jag slipper oroa mig för höst vädret som är på ingång.
 
Ja då var man på stugan igen.. Men så typisk att det skall regna hela tiden.. :( Får se vad man får gjord denna veckan..
 
Har hängt upp en presenning lika gått först som sist, så nu får det regna så mycket det vill..
Nedre del av väggen är nu ren för gamla brädor, och så har jag gjort klar en liten ställning som jag kan stå på medan jag fixar övre delen av väggen.
Så nu hoppas jag det går att komma åt taket från undersidan utan större problem.. :)
 
  • 69.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 70.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske lite sent att börja tänka på detta nu, men hur skall jag göra med ventiler i stugan? Någon som vet?
Jag kan ju säga att det kommer att vara kallt under vintern. Ingen värme på utom i det rummet jag har pumpen och vatten in.. Det kommer till att ha underhålls värme. I det rummet blir det ångspärr och 2 ventiler med tanke på att det är en gas genomströmmnings värmare för vattnet, så det är krav på till luft också i detta rummet. Men i resterande av stugan.. Hur gör man?
 
Inom på en kaffe och fika.. Så jag lägger ut kort på det som har hänt tills nu i dag.. Ramen till fönstret är på plats, och börjat att få på lite foder till att rikta upp väggen.
Jag gjorde en liten fel när jag byggde till sovrummet på sidan, så det får nog bli en liten kant där som jag gärna inte skulle haft. Men men.. Det får tyvärr bli som det blir..
 
  • 71.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 72.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så då var det slutjobbat för i dag.. Inte så bra att balansera ute på den ställningen när man blir trött och sliten. Den var lite smal denna gången också.. :(
Men jag har fått upp lite reglar, isolering och papp.. Fönstret fick jag vänta med tills i morgon, så nu har jag börjat elda i kamin.. Öppet rakt in på vinden, så hoppas det inte blir så vansinnigt kallt i natt.. :)
 
  • 73.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 74.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 75.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 76.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat! Vi är nog många som intresserat följer ditt bygge, det är kul att se bilder av ett projekt som går framåt. Imponerande!!
 
Tackar..
Värkar som det är många som är inom, läst 2079 gånger nu.. Framåt går det ju, men tycker det går småtrögt vissa dagar, men jag har varit ensam om hela bygget, så jag börjar bli sliten.. Men det måste bli tätt innan hösten kommer, så jag får nog bita ihop ett tag till.. Jag skall i alla fall fortsätta lägga ut bilder tills det är klart.
 
Fått på plats båda fönster där dom skall stå.
 
  • 77.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.