Det enklaste är väl helt enkelt att du förklarar för elektrikern vilken funktion du vill ha på de olika brytarna, sen säger han vad du ska ha och du beställer från din leverantör... voila!

eftersom du inte förstår det tekniska så är det upplagt för kaos o missförstånd vad du ska beställa om du försöker själv
 
Som sagts tidigare, det kommer att bli kaos om inte du sätter dig ner och pratar med elektrikern hur allt ska lösas, det är lite mer än knapparna som måste till.
 
Alla skriver att jag ska sätta mig ner och prata med elektrikern.
Visst ska jag göra det, problemet är bara att han bor 20 mil bort och är svår att få tag i.
Jag kommer heller inte beställa direkt genom elektriker utan kommer att köpa direkt av grossist, varpå jag själv måste lägga beställningen och veta vad jag ska ha.

Det skadar ju inte att försöka fråga här och försöka lära sig lite, eller?
 
Kan du inte diskutera med elektriker ligger du lite illa till, för det finns inga råd som är "den rätta vägen" alla elektriker arbetar på sitt eget vis och har sina egna "metoder". Kan du inte nå honom för att prata tycker jag du ska se dig om efter en annan. Jag kan garantera att om du skaffat saker som han inte behöver eller inte vill arbeta med så kommer det hela att kosta betydligt mer än om du får dit någon som du kan "diskutera" med.
 
naggen skrev:
Alla skriver att jag ska sätta mig ner och prata med elektrikern.
Visst ska jag göra det, problemet är bara att han bor 20 mil bort och är svår att få tag i.
Jag kommer heller inte beställa direkt genom elektriker utan kommer att köpa direkt av grossist, varpå jag själv måste lägga beställningen och veta vad jag ska ha.

Det skadar ju inte att försöka fråga här och försöka lära sig lite, eller?
Det handlar inte om att ingen vill lära dig eller tala om hur det funkar, bara det att vi kan inte se förutsättningarna och då är det svårt att ge raka besked, det enda blir ju då olika varianter. Sen när det både blandas trappbrytning tradionellt, med dimmer och med relä i din förfrågning så blir det inte enklare.
Om du nu ska köpa ut grejerna så borde du väl kanske kunna påta ihop en skiss till din elektriker med en text hur du vill ha det så kan h*n ju skriva ihop vad som kommer att behövas samt att du handlar på ett ställe där du kan lämna tillbaka fel/överblivet material.
 
Om någon överhuvudtaget ska kunna ge ett vettigt svar på vad du behöver, måste du posta lite bra bilder på hur det ser ut i verkligheten och helst en skiss över det hela samt en beskrivning på hur du vill att det ska fungera.
 
snaggletooth skrev:
Om någon överhuvudtaget ska kunna ge ett vettigt svar på vad du behöver, måste du posta lite bra bilder på hur det ser ut i verkligheten och helst en skiss över det hela samt en beskrivning på hur du vill att det ska fungera.
Det är trappbelysning som jag vill ska kunna skötas från en brytare på ovanvåningen, men även en på undervåningen.
Behövs någon mer info än så? Ritning känns överflödig?

Elektrikern fixar alla dragning osv sen, jag ska bara se till att ha rätt brytare på plats från början.
 
Var det inte svårare än så? Ja, då är det bara två st trappströmställare du behöver (Fick uppfattningen att det var lite mer komplicerat än så efter att ha läst hela tråden).
 
snaggletooth skrev:
Var det inte svårare än så? Ja, då är det bara två st trappströmställare du behöver (Fick uppfattningen att det var lite mer komplicerat än så efter att ha läst hela tråden).
Okej, nu börjar det likna nåt ;)
Betyder begreppet ”trapp” just det att man kan koppla samma belysningen till 2 st olika ”trapp-brytare”?

Vad är t.ex. skillnaden på återfjädrande dubbeltrapp och återfjädrande kron 2-pol?
 
Varför skall du ha återfjädring när det är en vanlig trappbytare du vill ha?

Trappbrytning kräver bara att en extra tändtråd dras mellan brytarna.

Återfjädring måste användas tillsammans med ett impulsrelä som t.ex. placeras i centralen. Mycket krånglig (ohch dyr) lösning i ett vanligt hem.
 
hek skrev:
...klipp...
Återfjädring måste användas tillsammans med ett impulsrelä som t.ex. placeras i centralen. Mycket krånglig (ohch dyr) lösning i ett vanligt hem.
Eller om du vill dimmra samma lampor från flera ställen.... då har man återfjädrande knapp för att sända "styrsignal" till dimmern...
 
hek skrev:
Varför skall du ha återfjädring när det är en vanlig trappbytare du vill ha?
Jag ska inte ha återfjädrande till trappbelysningen som här diskuteras.
Jag ska endast ha återfjädrande till den belysningen som ska dimmras, och det gäller inte trappbelysningen.

hek skrev:
Trappbrytning kräver bara att en extra tändtråd dras mellan brytarna.
2st vanliga brytare gör jobbet sålänge elektrikern drar dubbla tändtrådar?

hek skrev:
Återfjädring måste användas tillsammans med ett impulsrelä som t.ex. placeras i centralen. Mycket krånglig (ohch dyr) lösning i ett vanligt hem.
De spotlights som jag köper och som ska dimmras kommer tillsammans med converter med inbyggd dimmer, då räcker det väl om jag köper till en återfjädrande brytare så ska jag vara good to go?
 
Två vanliga brytare fungerar OM dom inte är enpoliga utan trappbrytare, vissa fabrikat har både trapp och enpoliga medan andra fabrikat har enbart trappbrytare (som kan användas både som enpolig och trappbrytare)
 
naggen skrev:
2st vanliga brytare gör jobbet sålänge elektrikern drar dubbla tändtrådar?
Japp

naggen skrev:
De spotlights som jag köper och som ska dimmras kommer tillsammans med converter med inbyggd dimmer, då räcker det väl om jag köper till en återfjädrande brytare så ska jag vara good to go?
Beror ju vad för styrning convertern/dimmern kräver, men troligtvis funkar det med återfj. knapp.
Har du en länk eller en typbeteckning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.