Vi har anlitat Ocab för radonsanering av vårt hus. Ocab anlitade i sin tur en håltagningsfirma för att göra hål i bjälklaget mellan våningsplanen. Håltagningsfirman skickade en klåpare som inte gjorde någonting för att det inte skulle damma när när han drog igång hålsågen och allt i hela huset blev täckt av byggdamm. Ocab kallade in sitt saneringsfolk som ägnade tre dagar åt att sanera huset från byggdamm och nu är det rent igen. Kostnaden för saneringen kommer håltagningsfirman få betala. Men vi var tvungna att flytta till en släkting i tre dagar, vi är tvungna att tvätta i princip alla textilier och det har naturligtvis inneburit en massa besvär för oss.

Vi kommer att kräva håltagningsfirman på en kompensation och jag räknar med att Ocab kommer att ställa sig bakom oss. Vad är en rimlig kompensation? Vi har i princip inte haft några extra kostnader eftersom vi kunna bo hos en släkting och Ocab har ordnat saneringen. Men kompensation för besväret vill vi ha. Vad är en rimlig ersättning?
 
Rent juridiskt kan du inte räkna med mer än ersättning för faktiska kostnader, och även det är inte helt säkert.
 
T
Nu fick du ju en gratis storstädning utav huset, alltid något:D
 
Jo, en veckostädning som hette duga - jag måste säga att de som sanerade var väldigt noggranna och professionella. Men vi är trots storstädningen inte roade av det som hänt. Killen som gjorde hålen ställde sig alltså i vårt sovrum utan att ens stänga dörren om sig och sågade hålen. Enligt andra som var där hade han tom puffat sin dammsugare inomhus, något man normalt gör utomhus. Jag vet inte exakt vad puffa dammsugaren innebär men jag gissar att han gjorde rent nåt filter. Utifrån hur det såg ut efteråt har jag dessutom svårt att tänka mig att han sedan använde dammsugaren. Betongdammet trängde in överallt, köksskåp, byråer osv. Arbetsledaren från Ocab är minst lika tokig på killen som ställde det som vi är. Till saken hör också att när de påbörjade jobbet frågade vi om det skulle damma mycket och om vi behövde täcka något, vi fick svaret att om det behövdes täckas så skulle de ordna det. Vi har haft hantverkare hemma i omgångar förut och varit med om byggdamm, men det här överträffar allt. Förutom att vi inte kunde vistas i huset på tre dagar kommer det att ta oss flera dagar att komma i ordning efteråt. Så, en kompensation är inte orimlig!
 
Hej

Jag tror att ni ska rikta era krav mot OCAB eftersom det är hos OCAB ni är kund.
Entreprenören är väl inte inhyrd av er ?
Vem Ocab sen skickar räkningen till är inte ert bekymmer.
Ni skulle kollat med Ocab först och sen skickat alla textiler på kemtvätt.
Kostnaden hade nog svidit ordentligt för klåparen som borrade.
Fredrik
 
Nej, det var Ocab som anlitat underentreprenören. Ocab har dessutom ombesörjt all sanering och tvätt. Jag är övertygad om att killen som borrade kommer att bli hudflängd när fakturan från ocab dimper ner hos underentreprenören. Jag vill bara vara tydlig med att det är underentreprenören som var en klåpare och att när olyckan hade skett har Ocab gjort vad de kunnat för att minska vårt lidande. Och vårt krav kommer att gå via Ocab till underentreprenören. Men vad är en rimlig ersättning? Några tusenlappar eller är det större chans att få igenom något om man ber om ett presentkort på hotellvistelse eller liknande?
 
Jag tror att ni bara kan begära ersättning för de faktiska kostnader ni haft.Be de ni bodde hos att skriva en faktura. Den kan ni sen skicka vidare men att bara begära 3000 för sveda och värk är nog lönlöst.
Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.