Hej. Funderar på att sätta in en kamin och börjat titta lite på reglerna.
Det är en liten smytt mot murstocken som den ska sitta vid. På ena sidan går det ut en vägg paralellt med kaminens sida och andra sidan fritt, så där är det inga problem. Men reglerna säger bla minst 50 cm fritt till brännbar vägg, enligt ritning till kaminen står det 60 cm.. Vet att det finns brandskivor som är 50 mm sen kan man sätta kaminen nära väggen. Men om man har tup 40 cm till denna vägg och det är klinkers på den, gips nästa lager och en osb innanför så är den ju inte särskillt brandfarlig, det krävs väl minst 120 grader i strålningsvärme för att kartongen på gipsen ska ta eld, värme sprider väl sig dåligt i gips så osb bakom gipsen är väl ganska ofarligt? Kan även tänka mig att bya gipsen mot en betongfiberskiva /våtrumskiva, som ska vara brandsäkert. vad tror ni, kn man komma ifrån dessa 50-60 cm space på detta sätt? Vill absolut inte ta några risker ...
 
Min erfarenhet av gipsskiva är att om du lägger en bit på elden så måste den ligga ganska länge innan kartongen brunnit upp. Det är inte tal om att den kan underhålla sig själv. Däremot kan gipsskivor bli försvagade av upprepad uppvärmning. Det är definitivt inga problem med brandsäkerheten i situationen du beskriver. Dock kan det vara klokt att prata med sotaren innan du monterar allt och fråga hur han vill ha det.

Erik
 
Får jag flika in med en följdfråga, är avståndet till "icke brännbart" material normalt sett 0cm? Har kollat på en kamin som har 20cm (bak) och 25 cm (sida) avstånd till brännbart, jag antar att det betyder att jag kan sätta den så nära murstocken som bara är möjligt? Dvs väggen är ju tegel/puts/spackel/glasfiberväv/färg (har inga väggar alls av trä/gips/etc.)
 
  • Gilla
Valentyne
  • Laddar…
Är det färg på väggen kan den i vissa fall brinna, annars så ska det väl gå att ställa kaminen rätt nära. Dock är det väl klokt att ha en liten glipa för att kunna se baksidan, den gången det kan behövas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.