Ja nu har man lärt sig lite mer om denna panna i kombination med Laddomat 21, tänkte dela med mig lite av det jag lärt mig.

Start trave med ved ca 10 vedträn halvtjocka ca 5 cm vänta ca 20 min pumptermostat på 70 grader (inte som instruktionsbok säger 85):S
Trava sedan fullt och klappa igen luckan laddar sedan upp till 80 grader sedan hela volymen så mycket ved man stoppar in.
Denna typ av eldning gör att inte det blir så stora tempvariationer i pannan vilket det blir med 85 som det står i instr bok.
För en rooki som mig så fick jag en lektion av en kompis som kollade min Logger 2020 som tyckte att jag hade lite väl stora tempvariationer, förklarade att:
Pumptermostat under patron i Laddomats öppningstemp sedan sköter Laddomaten resten! Självklart är det så men jag har väl läst lite mycket i instr.boken och gått efter vad som står där, men den tar inte hänsyn till Laddomaten och hur den arbetar.d^_^b
Har 72 graders patron i Laddomat 21.
www.e-logger.se/pub?Tallbacken
 
Du menar att med 85 grader så slog laddpumpen på-av hela tiden under laddningen?

Det bästa är om laddpumpen startar direkt man tänder pannan och stannar så fort tempen sjunker efter eldningen. Så har jag programmerat mitt styrsystem.
 
Ja det stämmer, det står tydligt i instruktionsboken att pumptermostat skall stå på lägst 85 grader, men man ska inte alltid tro på det som står skrivet i ord! I detta fall så är det ju Laddomat 21 som ska göra jobbet. Kanske ska testa som du skriver och starta pumpen direkt när jag börjar elda.
 
såg precis att dom har uppdaterat manualen till focus eco 40
ww.metrotherm.se/pdf/mos_econature40.pdf (lägg till ett extra w i länken var tvungen att ha fler inlägg för att posta länkar)en hel del bra uppdateringar tillexempelt om hur man ställer in lufttillförseln som var katastrof tidigare och en del vidare rengöring och att dom vill ha en syrventil
 
Ska kolla på den, snackade med sotarmästaren om syr:en och han tyckte som jag att har man eget vatten med pump som går på el så gör inte syr:en mycket nytta. Däremot att ha en UPS så cirkpumpar och allt annat kan gå under strömavbrott är viktigare. Det ska tydligen räcka enligt sotaren om man har 2-3 oberoende av varandra säkerhetsfunktioner, då behövs ingen syr. Jag får minsann elda enormt mycket om pannan ska gå i kok = mininal risk, har aldrig hänt inte ens varit i närheten.
 
Har denna säsong byggt mig en dragbegränsare och kan konstatera att detta fungerar ypperligt. Tog 2 st rosfria bunkar och gjorde ett hål i den ena och ett lock i den andra med vikt att balansera öppningen och justerskruv enkelt och fungerande.Har placerat den utomhus i min t- korsning där jag tidigare sotade (går även nu) dragbegränsare öppnar uppåt. Kan rekommendera en dragbegränsare till denna panna då den är mycket känslig vid för högt drag, det konstiga är att jag har bara 3,5 meter skorsten men draget blir ändå för högt, men inte nu med dragbegränsaren installerad. Pannan har ju ett vippspjäll och detta öppnade och stängde hysteriskt efter ca 40 min eldande, stog där och smattrade sen lugnade det ner sig lite och poff så kom smällen, ja ni vet vilken. Jag vet en bild vore fint ska bara försöka lära mig hur man lägger in en utan en massa adresser, borde väl gå att bara klicka den här datorn mina bilder och bilden eller?
 
Här kommer bilder?
 
  • aug 2011 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • aug 2011 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannan har ju ett vippspjäll och detta öppnade och stängde hysteriskt efter ca 40 min eldande
Kan man sätta en regulator/vikt justerbar på detta vippspjäll som dragbegränsare ?
- vad har spjället för funktion?
 
Vippspjället sitter på luckan utanför de 3 reglerbara spjällen primär, översekundär? och sekundär, detta fladdrar ju en del när det blir obalans i luften, skulle tro att funktionen är för att när man eldat färdigt ska inte pannan stå o dra tjyvluft. Att sätta en vikt på detta skulle kanske funka har inte riktigt tänkt på detta, men eftersom det spjället reglerar det tre innanför kan det nog bli komplicerat. har märkt att när det är kallt ute så blir draget ännu mer och då behöver man verkligen ha nåt som styr draget=dragbegränsare. Har provat att bara sätta en sticka där och det funkar men när man eldat färdigt så ska ju stickan bort, kanske din lösning skulle funka....ska kolla lite.
 
Elektromagnet /motorshunt som håller spjället öppet när pannan är i drift
 
Häftigt, har en 24 volts motorshunt kanske det vore nåt.....fast jag gillar mest mekaniska grejer, mindre elprylar, kan lätt bli föör mycke.
 
Nr6.= Lucka för luftkammare -enligt broschyr :surprised:m det är den här luckan/vippspjäll som "fladdrar" ställer den väl bara till problem eftersom den påverkar draget /syretillförseln till panna gör det svårt att ställa primär/sekundär

__en större kammare bakom luckan gör spjället stabilare
 
Redigerat:
Precis, kanske ska bocka till en större låda och bygga eget vippspjäll fast bättre med en rejäl balansvikt öppet - eller stängt, kanske pimpa till den lite med nån motivlack eller nåt mitt på. Eller kanske ha två öppningar på sidan på luckan med klaffspjäll?
 
oj oj oj kollade lite på metrotherms hemsida och det hade kommit en ny användarmanual till pannan (vet att någon annan har skrivit om det) och såg då att de hade ändrat lite på temperaturer och framför allt en mycket viktig detalj. Primärspjället i keramiken ska sotas 2 ggr om året, tog isär och kollade hmmm helt igenkorkat med sot inte en gnutta luft kommer in där. Detta stog det ingenting om i gamla anvm om, hade faktiskt funderingar om hur det funkade men inget mer. Så till er med denna panna ladda hem senaste anvm och sota rent där, det lär behövas om ni inte gjort det.
 
ha ha ja jag skrev det några inlägg upp i denna tråden i april ;-) den är mycket bättre nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.