Efter att ha surfat runt och sett några olika varianter på placering av vatten respektive avlopp vid anslutning till handfat/komod så resulterar det i en fråga här...

Vilket sätt väljer man, eller när väljer man respektive sätt?
Jag var helt inställd på alt. 1 eller 2, men även sett både 3 och 4 på bilder...?

På alt. 3 och 4 är måtten lite uppskattade.

Alt. 5 som jag inte ritat på egen bild är att kv och vv sitter rakt ovanför avloppsröret cc 40 (cc 40 verkar vara standard?).

Fråga nummer 2, väggen reglas i 45x70, ska jag gå över till 50mm i plattan och upp till vägg, eller fortsätta med 75mm upp till hålet i väggen, man behöver ju bara fräsa ur lite där själva muffen på böjen hamnar.
Avloppsdragningen handlar om c:a 60cm rör, då det ska ut på 55cm ög, men lutar lite i sidled för att få kommoden/avloppet på rätt ställe.

Visa bilaga 52559
 
Såhär blir det:
Det gäller alltså avlopp och vatten till tvättställ/kommod...
Och vägghängd toalett....
Visa bilaga 52636

75mm muff i golvet, förminskning 75/50, rör rakt upp, muff, 30 graders vinkel, rör snett upp mot det osågade 50mm hålet i osb'n, muff, vattenlåsanslutning eller böj 90grader.
Ser nu att jag får nog plocka ut en till muff, den sista i ordningen hade jag inte i verkligheten... :)

Ska man då ha en vattenlåsanslutning 90 grader där man går ut genom väggen?
Eller ska man ha en vanlig 90 graders böj? Och sen gå ut med ett rör (slätände)?
Tanken är ju att jag vill ha mån att kapa efter plattsättning, plus att det ska bli stumt för att spara på tätskiktet, dvs om man tar en vanlig böj 90grader och går ut med rör så kan jag tänka mig att röret går att rucka mer än om man fixerar vattenlåsanslutningen med montageband.

Vad säger forumet?

Visa bilaga 52637
Här blir det vägghängd toalett, IFÖ Sign, med cisternen i rummet.

Visa bilaga 52638
Vad ska man ha här?

Min tanke:
Det är 110mm muff i plattan, upp med rör till lämplig höjd, dit med en muff, sätt i en klosettböj och därefter fixera med montageband.
Och då väggen är reglad av 45x120 så får jag fräsa ur en liten ruta ur plywooden där muffen sitter.

Fick inga klara bud idag hos rörmokarens affär, var ingen mokare där, och säljaren/biträdet i butik var inte säker på saken.
Fick prata i telefon med en mokare, men fick inga raka svar där heller.

Vad är er tanke?

Och slutligen, höjden på vattenanslutningen till toaletten har jag läst mig till 200mm ög.
Men sidled då? Justerar man sidled så att röret kommer ut ur vägg precis lodrät under toalettens anslutning?
Har även sett många bilder och verkliga exempel då vattnet kommer ut längre åt sidan, och så sitter det ett S-format rör där...
Därav funderar jag om det är något standardmått på det?
 
Ok, fyller på med bilder och så är det öppet för kommentarer.

Visa bilaga 52792
Den lokala bygghandlarn som har lördagsöppet hade inga montageband, bara grövre, typ till stomkonstruktion... Så det får inhandlas en annan dag...

Visa bilaga 52793

Visa bilaga 52794
Röd propp så att inte 3åriga grabben får för sig att stoppa i diverse bråte... :)
Råspontsbiten är bara tillfälligt stöd för att få rätt höjd på wc-anslutningen.

Visa bilaga 52795
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.