Hej,
Är det någon som har en åkgräskllippare Partner som spännt drivremmen för klippaggregatet. Kollar på sprängskissen men hittar inte direkt nått jag spänner med, lite tips vore kanon.

nr. 108 stiffener, idler arm. Är det den blå cirkeln enligt bilden som du vrider denna så den spänner upp eller???! Det är svårt att se under den, jag vill ju spänna medans remmen sitter där.
 
  • partner.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade en Partner P12107 tidigare och nu en Jonsered.Båda årsmodell -04.Kikade på drivningen nu och om jag skall beskriva med din bild som modell,så är det så här.Om vi kikar på remmen nr 68,så sitter det en fast remskiva i böjen snett nedanför siffran 68.På andra sidan i böjen så sitter själva spännrullen som du spänner mot remmen med vajern som i sin tur är fäst i ett stag bak/mitten av klippbordet.Du drar i handtaget uppe vid ratten när du skall koppla in drivningen.
Svårt att beskriva med ord men hoppas du förstår.Kanske är jag fel ute med din modell?
 
Som det ser ut i ringen längst ned som jag gjort ser det ut om det är 2 st halvmåne spår. Men för att spänna ser det ut som om jag måste lossa lätt på bult 40. Men försökte det (det är lite trångt att se allt när man ligger där)
 
Var ner i pannrummet och tog ett kort på mitt reservbord,som ser lika ut som ditt.

bord.jpg
 
  • Gilla
Marre88
  • Laddar…
Perfekt...tack. Nu gäller det bara att hitta det du beskriver.
 
Redigerat:
Du får nog beskriva lite mer vad du är ute efter.Har du bordet löst på golvet som jag har på bilden?Remskivan närmast är själva spännrullen.Den är ledad i rullen snett till höger.När allt är på plats på traktorn,skall du fästa fjädern på den längre bulten på främre rullen.Sen fäster du vajerhöljet på staget som syns i bakkant.Sitter en specialhållare på vajern.Lägg först en bricka på den långa bulten,sen fjädern sen bricka och sen en s.k.r-sprint.
Du kan ju inte spänna remmen innan du börjar klippa,utan den lägger du i med spaken när motorn är igång.
 
Jag vet hur det funkar...men problemet är förmodligen att remmen är gammal och utspänd så den slirar på skivorna. Jag undrade egentligen bara om det finns nått som kan spänna upp den ytterligare till jag fått hem en ny rem.
 
  • IMG_20110819_172323.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat om det finns nån justering uppe vid spaken?
 
Jag kollade lite lätt innan jag for till jobbet, men det är svårt att komma åt. Det är ju bara ett spår på en cm bredd som spaken går i. Förhoppningsvis får jag den nya remmen vilken dag som helst. Annars får jag försöka lägga nått i mellan så vajern drar längre om det går för spännrullen.
 
Försökte igår att spänna upp vajern med nåt men man kommer inte åt tillräckligt. Det blir att vänta in remmen. Synd att man inte vet längden kunde man åka å köpa en icke original tills jag får den nya. Förhoppningsvis innan helgen.

Kollade upp längden via nätet. 1/2" x 82"
Nästa gång blir det att beställa från utlandet iaf. pris mellan 200-350 :- inkl. frakt kan ju garantera det dubbla här hemma.
 
Redigerat:
Fjädern skall sitta i armen mellan spännrullarna och inte på skruven. Det finns siffror på armen som säger vilket hål som är rätt beroende på remlängd. Mått i tum
 
  • Fjäder monterad mellan spännrullar på maskinarm med märkning "38" för remlängdsmått i tum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.