AnneFi
Vi har under de senaste åren renoverat vår källare och nu äntligen är det nästan helt färdigt.
Förstå vår besvikelse när vi fått saltutfällningar på de senast putsade väggarna. ett ställe har putsen börjat släppa.
Den första delen vi renoverat har varit kratsad sedan 2008 utan några problem och nu kommer detta på det nya :(
Vår källare luktar inget alls och dom enda fuktproblem vi märk innan detta har varit kartong som börjat mögla när det stått på golvet mot murstocken i typ tre år.

Måste man dränera om?
 
har väggen varit torrt innan ni lagt puts? Är det gipsputs? ....
gaia
 
AnneFi
Väggarna hade typ indikation på att där hade varit fukt men som har sett likadana ut sedan vi köpte huset 07 utan att det har blivit mer så vi antog att det var från innan dräneringen som tidigare ägare gjort typ 04
Ena rummet är kratsat med STO krats och det andra rummet är putsat med STO level coat tror jag det heter och sen målat med silikatfärg.
 
AnneFi
Dubbelt.
 
har ingen erfarenhet av STO puts men finns det en kraftig fuktvandring genom vägg så är det ingen puts som kan stoppa den. Saltutfällningar blir mer synliga ju varmare källaren är - man borstar dem bort då och då och kan leva med det....
Tråkigast är när putsen släpper.
Putsen kan släppa om man inte fuktat ytan ordentlig före putsningen eller glömt att efterfukta efter putsningen eller när väggen är konstant genomblött och putsen aldrig torkar. Kan också bli konstigt när det är cementblandat puts på fuktig vägg. Det kan bildas salter som underminerar och stöter bort putslager. Svårt att säga vilket du råkat ut för. Finns saltutfällningar och putssläpp på en och samma ställe?

Har fått tips en gång att man kan försöka putsa med hydraulisk puts som biter bättre på fuktig underlag men vet ej om det fungerar. Har några yttre källarväggar putsade med hydraulisk puts men där fanns bara moderat fuktvandring dvs väggytan var ej synligt fuktig innan den putsades och fuktades ordentligt först före och efter putsning. Sen torkade det ut och sitter kvar. Hydraulisk användes bara för att den kan bära kakel bättre än ren kalkputs .
gaia
 
AnneFi
På det stället där putsen släppt är det saltutfällningar.
På övriga ställe är det bara saltutfällningar.
Allt handlar nästan om samma vägg plus lite till.
Är kanske föresten bara kratsten som släpt. Under har sambon slätputsat. Kan kanske vara så att krats inte är helt diffusionsöppen? (heter det så?)
Vi har iaf bestämt att vi kommer att vänta ett tag innan vi överväger dränering.
Min altan står nämligen just på den här väggen. :/

Tråkigt är bara att vi har köpt en ny soffa som ska stå till den väggen. Känns lite sådär faktiskt.
 
Ställ den med en ordentlig avstånd från väggen så det kan vädras på baksidan och håll fukthalten i luften under 60%
gaia
 
AnneFi
Tack för tipset. Har en avfuktare i tvättstugan som håller 55% töms en gång om dagen/ var annan dag. 4 liters behållare tror jag eller 3,5.
Kanske ska köpa en till och sätta i datorummet. Den kommer nog inte gå så mycket med tanke på att jag inte hänger tvätt där.
Alternativt köpa torrbollar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.