Hejsan

Jag håller just nu på och planerar vårat nya badrum. Tanken är att vi ska ha ett nåtat teak-golv.

Det jag funderar är hur teaken fungerar tillsammans med fall och de spänningar som byggs in i teaken om man tvingar det till böjning vid limningen.

På moderna båtar läggs ju teak ofta på däck och där är aldrig helt plant, det tycks funka fint. Men, finns det någon med kunskaper och erfarenhet kring detta? Råd och rekommendationer?

Tack,

Thomas
 
Att limma teak går i princip inte bra teaken är för fet.
Mätning håller inte för varmvatten och schampo.
Om du fortfarande vill ha teakgolv så skulle jag göra följande.
Beställ teak av en parketttillverkare som du skruvar osynligt i marinplaywood och sedan båtar du med silikonlist och nåtmassa som klarar temperaturen.
Håll en ordentlig ventilation i badrummet så att golvet alltid är rent och torrt
 
byggarätt skrev:
Att limma teak går i princip inte bra teaken är för fet.
Mätning håller inte för varmvatten och schampo.
Om du fortfarande vill ha teakgolv så skulle jag göra följande.
Beställ teak av en parketttillverkare som du skruvar osynligt i marinplaywood och sedan båtar du med silikonlist och nåtmassa som klarar temperaturen.
Håll en ordentlig ventilation i badrummet så att golvet alltid är rent och torrt
Nja, när det gäller själva teaken och nåtningen tänker jag nog inte frångå gamla och väl kända principer. Att limma teak är i sig inget problem med rätt primer och lim. Det jag funderade över mest var vidhäftningen mot tätskiktet och hur bra detta håller om man bygger in spänning i teaken genom att böja den med fallen. Nu har jag dock planerat brunnar, fall och golvmaterial så att jag inte behöver böja teaken någonstans, så jag är inte så oroad på den punkten längre. Jag tänkte höra med tillverkarna, både av tätskikt och lim angående kompatibiliteten.

Nåtmassan är värmeresistent upp till 90 grader, så på den punkten ska det inet vara några problem, som jag nämnde ska den heller inte ligga i dusch så ev. nedrbrytningseffekt av schampo lär inte heller bli något större problem.
 
Hej ska precis lägga in teak i badrummet på landet. Vilket lim använde du till slut? Jag ska limma teaken direkt mot tätskiktet har jag tänkt.
 
olofri skrev:
Hej ska precis lägga in teak i badrummet på landet. Vilket lim använde du till slut? Jag ska limma teaken direkt mot tätskiktet har jag tänkt.
Är mitt i renveringen och har inte kommit till teaken ännu. Men jag kommer nog att köra med Sikas lim som dom rekommenderar för teak till båtar etc. den fäster ju på plastdäck på båtar, så den lär nog fästa på plastmattan med. jag tänkte lägga en plastmatta istället för en tätskiktsfolie på golvet, känns rejälare då jag också har en väggnära avlång brunn.
 
Har nu lagt in frisen i badrummet.

provlimmade teaken på tätskitet (Bauhaus Probau) med och utan primer och kan konstatera att primern är nödvändig. I båda fallen lossade dock tätkitet från betongen före teaken släppte när limningen belastades.

Jag använde Sika 298 samt Sika Marine allround primer.
 
Fö kan jag rekommendera ädelträlagret (http://www.adeltralagret.se) i Göteborg när det gäller teak, var där och hämtade teal + plywood till golv ovh dörr i fredags. De skickar även till Stockholmområdet.
 
Låter intressant, lägg gärna upp några bilder.

Låter lite obra att tätskiktet lossnade från underlaget, du ska kanske köra med primer där med.

Jag har inte pratat med ädelträlagret ännu, men har siktet inställt på honom, jag bor ju i götet... :)
 
Jag har primat golvet men inte betongen jag använde för provlimningen.
Ska ut i morgon och limma dit resten ska se om jag kan fixa lite bilder.
Funderar på att köpa en elspruta på Biltem för 600 ml korvar...vart kladdigt att ladda tomma patroner själv.
 
Jag köpte en elspruta på Jula, den gick sönder inom 1 minut, man hörde hur kuggarna till plastkugghjulen rasslade omkring inne i den och stången kunde man dra fram och tillbaka helt fritt :/ Sen köpte jag en begagnad dewalt på tradera, har pipen satt igen trycker den ut innehållet i tuben baklänges, och den lyfter hela mig från golvet, utan problem.

En liten förvarning bara, även om jag inte testat just biltemas spruta ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.