Hej.

Vi har precis flyttat in i ett hus.
Vi viste om att det fanns ett litet fuktproblem i källaren (oinredd källare)

Detta är inget problem då vi inte bor i källaren och givetvis har vi planerat för att åtgärda detta och gräva runt huset så småningom.

Men nu visar det sig att gubben som bodde här innan har snyggat till på insidan där det är fuktproblem med någon form av kalkbruk eller spackel som fullkomligt suger åt sig vatten.

Det var inte så svårt att skrapa bort det som var fuktigt, men hur får man bort resten utan att ta fram hiltin och bila bort väggen...
 
Om det suger åt sig vatten så är min gissning att det är gipsbruk!
För att ta bort det som inte är fuktigt och därmed mjukt måste man precis som du skriver tillgripa våld.
Ofta sitter det ganska löst, man brukar kunna bila bort det för hand med en bred (10 cm?) mejsel.
Hiltin kan lätt ta bort onödigt mkt.
 
Jag startade lite renovering i min källare som var målad ett par lager med plastfärg. Vilken sorts färg vet jag inte riktigt men en del färg faller ju bort med en massa lös puts på insidan. Källaren är från 46 och med största sannolikhet putsad med kalkbruk. Iom att jag hade ett avlopp så gjorde jag så att jag högtryckstvättade väggarna och då försvann det mesta av färg och löst sittande puts. Det torkade sen upp fint och redo att putsas om. Mycket åkte i avloppet så jag vet inte hur mycket bekymmer det skapade. Avloppet är iaf lättrensat och går raka spåret ut i gatan. Kanske inte alltid lämpligt om det är mycket krökar och eget avlopp kanske.... Har du mycket fall så bygg en liten "grusfälla".
 
Hej, om gipset längre in är torrt har du väl inte längre något problem?

Källare målas bäst med silikatfärg, och det skall vara äkta silikatfärg utan tillsatser av akryl. Denna färg andas bättre än allt annat. Dock är den svår att hitta. Bäst är att köpa ingredienserna och blanda själv. KeboLab sålde till mig tidigare. Nu verkar de bytt namn eller blivit uppköpta ?!?

Du kan även behandla väggen med vattenglas. Vattenglas är antingen natriumsilikat eller kaliumsilikat eller en blanding av de båda. De likvärdiga egenskaper. Det är en klar vätska som tränger in lätt i väggen och bildar ett hyffsat vattentätt skikt och binder ihop sandpartiklarna i väggen. Silikatfärgen jag nämnde är vattenglas och pigment. Vattenglas är fullständigt ofarligt för naturen för användaren.

Självklart skall man även åtgärda orsaken till problemet, inte bara symptomen, så täta grunden på utsidan är naturligtvis klokt.

Mors
 
Jag glömde frågan i rubriken. Kalkbruk tas lätt bort med några procent citronsyra i ett vattenbad. Om du t ex vill ta bort kalkbruk från gamla återvunna golvtegel så lägger man dem bara i en tunna och fyller på med vatten och citronsyra (i pulverform). Ett kilo citronsyra kostar runt 100:-. Efter en vecka är det bara att borsta dem rena eller blåsa rent med högtryckstvätten.
 
Kebo Lab uppköpta av VWR om jag inte missminner mig helt fel, kalkbruk målas med kalkfärg, vit eller pigmenterad, binder puts och får en mycket vacker levande yta. Silikatfär =död yta, neutral, sägs att den är öppen kan delvis stämma men inte helt optimal enligt mitt tycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.