Måste bara få skriva av mig. Är såååå besviken på IKEA.

Har satt kök, både egna och hos kompisar och ca 15 års tid. Det har bland annat blivit ett 20-tal IKEAkök.

Från början tyckte jag de var sjukt prisvärda. Jag rådde alla som kunde få ihop en bra lösning med deras begränsade måttsystem att köka om de ville ha något prisvärt.d^_^b

Sedan snålade de in och gjorde tunnare (?) melamin. Fortfarande prisvärt. :D

Sedan ändrade man på spånskivan. Först lite och sedan till någon riktigt porös skiva. Fortfarande ok enl min mening, även om kvaliteten började svikta. Stommen har sällan så extrema påkänningar så för de flesta funkar det.

Det är väl drygt 2 år sedan jag satt IKEA senast, men nu var det dags igen. Då vi börjar packa upp noterar jag att man gått ifrån melaminet och har någon form av tunn film. Har sett det i deras bokhyllor och en del dörrar förut, men nu är det i stommar! Tillsammans med alldeles för porös spån så blir det helt enkelt SKIT. Från att ha rekomenderat IKEA till i stort sett alla så avråder jag nu all. Maken till skit... q(;^;)p
Varnade killen som jag hjälpte att det inte skulle vara så hållbart. Ett par dagar efter att vi är klara så bryter en av ungarna i en lucka. Vips gick stommen sönder. (Gångjärnsinfästningen.) Det är "halvkul" att försöka byta ut en stomme i ett färdigt kök.

Vill nu bara dela med mig av mina erfarenheter och verkligen be folk fundera innan man köper skiten. IKEA har helt enkelt gått för långt i sin spariver enl min mening. Man är långt från herr Kamprads ord om att besparingarna inte får gå ut över kvalieten.:@

Någon annan som har en åsikt?
 
Det låter helt klart oroande, men om man bryter en lucka så kan det troligen bli skador på stommen oavsett vem som levererat köket, men det är klart att det kan ju tåla olika mycket våld.
 
Oj, jag som just har köpt IKEA-stommar för att bygga badrumsskåp. Kan ju bli väldigt intressant då.

Jag byggde IKEA-kök för typ 4 år sedan och då insåg jag ganska direkt att jag fick fixa lite i underkanten på skåpet under vasken för att melaminet ganska direkt ville resa sig där p.g.a skvätt och nedrunnet vatten. Jag limmade dit lite glasfiber-remsa med grundfärgen till Alcros målade våtrumssystem och lade sedan plastmatta i skåpen och det har fungerat bra.

Jag hade misstänkt att jag måste göra liknande med mitt badrumsskåp och du bekräftar ju mina misstankar.
 
Vi är nöjda (köket från -08), men visst är melaminet känsligt, fläktskåpet är en decimeter högre upp i nederkant än skåpen bredvid och folien på de skåpen har bubblat sig p.g.a. fukt och matos från spisen.
 
Det finns många andra svagheter i IKEA:s kökssortiment. Men de är billiga och appellerar således till IKEA:s målgrupp. D.v.s. kunder som anser att priset är viktigare än allt annat (inkl. kvalitét).
 
eviljava skrev:
Det finns många andra svagheter i IKEA:s kökssortiment. Men de är billiga och appellerar således till IKEA:s målgrupp. D.v.s. kunder som anser att priset är viktigare än allt annat (inkl. kvalitét).
Du får hemskt gärna räkna upp dessa andra svagheter.

Lite väl fräckt att stämpla alla oss som handlar på IKEA som fattiglappar som inte har råd med bättre.

Vi väljer IKEA för att det är bra, snyggt och billigt. Och så slipper man beställa det man ska ha och vänta i flera veckor.
 
Som med allt annat får man vad man betalar för...
 
platon1980 skrev:
Lite väl fräckt att stämpla alla oss som handlar på IKEA som fattiglappar som inte har råd med bättre.
Var skriver jag att alla kunder som handlar på IKEA är "fattiglappar som inte har råd med bättre"?

Jag skrev att IKEAS:s målgrupp prioriterar pris framför andra faktorer. Bland dessa faktorer finns självklart "kvalitét". Andra faktorer kan vara service, osv. (du vet.. hämta platta paket på deras lager och skruva ihop själv för att få ner priset)

Att du sedan tolkar in någonting annat och tar detta som en personlig förolämpning är ditt problem. Gillar du IKEA, är det väl bara att handla där utan att bry sig om vad andra tycker? Huruvida någon sedan stämplar dig som en "fattiglapp som inte har råd med bättre" bryr jag mig faktiskt inte om.

Ang. kvalitéten på IKEAS:s sortiment (som denna tråden handlade om) kan jag bara instämma i vad föregående skribent (kjonsson) påpekade:
"Som med allt annat får man vad man betalar för... "

Men du... det är min åsikt! Gillar du den inte är det bara att bläddra vidare.
 
platon1980 skrev:
Vi är nöjda (köket från -08), men visst är melaminet känsligt, fläktskåpet är en decimeter högre upp i nederkant än skåpen bredvid och folien på de skåpen har bubblat sig p.g.a. fukt och matos från spisen.
Stommarna är garanterat sämre nu än då. ;) Fundera hur det blir om några år för de som köpt nya. Har inte kollat, men en polare sa att vissa badrumsskåp har samma bedrövliga stommar. De kommer inte hålla länge ...
 
hempularen skrev:
Det låter helt klart oroande, men om man bryter en lucka så kan det troligen bli skador på stommen oavsett vem som levererat köket, men det är klart att det kan ju tåla olika mycket våld.
Jag har varit med om ungar som bryter i många luckor som brutits av ungar - både egna och andras. Aldrig sett något liknande. Tydligen var det heller inte direkt fråga om så brutalt "våld" som jag såg mina ungar köra på det Myresjökök vi hade på den tiden barnen var små ...
 
platon1980 skrev:
Vi väljer IKEA för att det är bra, snyggt och billigt. Och så slipper man beställa det man ska ha och vänta i flera veckor.
My point - det är inte "bra" längre. Om jag säljer bilar så skulle folk inte köpa dem om int ebilen satt fast efter en månad eller om motorn bara startade ibland = de är dåliga. Då spelar det ingen roll om det är snyggt och billigt. Tyvärr har IKEA valt den nivån på köken.
"Att köpa för billigt blir dyrt."
 
kjonsson skrev:
Som med allt annat får man vad man betalar för...
Jag gillar inte det uttrycket eftersom det så lätt tolkas som om man får bättre saker om man betalar mer. Så är det absolut inte alltid enligt min mening.
Oavsett om man betalar mycket eller lite så kan man få mer eller mindre prisvärda saker.
 
kjonsson skrev:
Som med allt annat får man vad man betalar för...
Jag förstår inte varför folk använder detta utryck fortfarande, den som lever efter detta blir garanterat lurad gång på gång, exakt samma produkt/vara kan variera hur mycket som helst beroende på VAR du köper den någonstanns.

Jag förstår vad du vill få fram men det måste finnas ett bättre ordspråk för att kunna jämföra kvalite...........

När det gäller kök blev jag mer besviken på alla mellanklasskök som ingav samma kvalite som IKEA men kostade dubbelt så mycket......

En trofast Ickekund till IKEA;)
 
håller med ovanstående, köken i mellanklassen som det heter är sämre än ikeas, satte ett kvick kök för ett år sen, vilken mardröm, och efter det har jag satt 2 ikea kök som är betydligt bättre...
man får inte alltid vad man betalar för, ska jag vara helt ärlig så finns det en del av de dyrare köken som jag aldrig skulle sätta pga det näst intil är samma grejer och 5ggr priset...
 
eviljava skrev:
Var skriver jag att alla kunder som handlar på IKEA är "fattiglappar som inte har råd med bättre"?

Jag skrev att IKEAS:s målgrupp prioriterar pris framför andra faktorer. Bland dessa faktorer finns självklart "kvalitét". Andra faktorer kan vara service, osv. (du vet.. hämta platta paket på deras lager och skruva ihop själv för att få ner priset)

Att du sedan tolkar in någonting annat och tar detta som en personlig förolämpning är ditt problem. Gillar du IKEA, är det väl bara att handla där utan att bry sig om vad andra tycker? Huruvida någon sedan stämplar dig som en "fattiglapp som inte har råd med bättre" bryr jag mig faktiskt inte om.

Ang. kvalitéten på IKEAS:s sortiment (som denna tråden handlade om) kan jag bara instämma i vad föregående skribent (kjonsson) påpekade:
"Som med allt annat får man vad man betalar för... "

Men du... det är min åsikt! Gillar du den inte är det bara att bläddra vidare.
Men hur kan du veta att IKEA är dåligt? Handlar du själv där?

Jag bryr mig inte om att du tycker att IKEA är dåligt, men du skriver att jag handlar där för att jag bara bryr mig priset och inget annat! Det är alltså ett felaktigt påstående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.