Angående den småskrovliga ytan som Sommartorparn och Asta nämner, är det inte penselstrecken ni menar? För det blir ju gärna en struktur på det viset, och det tycker jag är vackert! Men jag tror man kan slipa ner den om man vill ha en slätare yta, när färgen väl härdat.
 
Henri skrev:
Just så gjorde jag och resultatet blev både snyggt och slitstarkt. Efter maskinslipning tvättade jag med målartvätt på flaska och torkduk, ingen eftertorkning behövs. Köpte både grundfärg och täckfärg på Byggmax, som jag rollade. Jag var lite skeptisk till deras färgkvalitet men är helnöjd!

Dock krävs det att man kan tåla lacknaftalukten.:wow:
Måste man grundmåla när skåpen redan är målade invändigt? :S
 
H Henri skrev:
Just så gjorde jag och resultatet blev både snyggt och slitstarkt. Efter maskinslipning tvättade jag med målartvätt på flaska och torkduk, ingen eftertorkning behövs. Köpte både grundfärg och täckfärg på Byggmax, som jag rollade. Jag var lite skeptisk till deras färgkvalitet men är helnöjd!

Dock krävs det att man kan tåla lacknaftalukten.:wow:
Jag googlade och fann denna tråd. Undrar varför ni föredra att maskinslipa först och inte tvätta innan?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag hade målat med alkyd invändigt, lätt och snabbt och blir en hård yta. Jag hade mattat ner ytan först med slipmaskin (modell liten) och så tvättat med målartvätt, sedan på med färg. Sedan så luktar det alltid så ljuvligt av lacknaftabaserad alkyd...:).

/Anders
Jag googlade och fann denna tråd. Undrar varför ni föredra att maskinslipa först och inte tvätta innan? Är det för jag ändå behöver tvätta efter maskinslipning för måla på med färg för att få bort smuts och damm?
 
E Ella_N skrev:
Jag googlade och fann denna tråd. Undrar varför ni föredra att maskinslipa först och inte tvätta innan? Är det för jag ändå behöver tvätta efter maskinslipning för måla på med färg för att få bort smuts och damm?
Ok, jag var väl lite slarvig i min kommentar. Är det extremt grisigt så får man målartvätta eller göra rent på anat sätt först, sedan slipa. Men målartvätt alldeles innan målning är aldrig fel för att få bort damm samt kemiskt förbereda ytan för målning. Det är inte så noga utan välj den metod som passar dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.