Hej,

Köpte hem en hink väggfärg av vitt (antikvit) och målade min baldakin. Efter jag målat så hade den samma färg som den ny uppsatta WallCover (typ EasyCover) (Bauhaus) inte direkt vad jag hade tänkt mig då köket har en betydligt vitare ton. Nu måste jag nog fara och köpa en ny hink med en ljusare vit. Vad skulle ni kört med matt eller halvmatt(blank)??

mvh//Mattias
 
Den som letar han söker...men hittar oxå. Hittade den gamla burken. 050 116 Matt 7. Det får bli det i hallen.
 
Du får inte blanda ihop glansen med kulören.
Antikvitt är inte vitt, det är lite gult i det.
Glans 7 är lämplig för tak, 35-40 lämplig för väggar.

Protte
 
Nja, 35-40 glans till väggar vet jag inte...
7 glans till väggar och 2-3 till tak skulle jag rekommendera.
I kök och tvättstuga oftast 20 glans.
 
Vet det...men denna färg som jag beskrev var det Happy Homes som rekommenderad mig till mitt kök. Vilket jag har där nu. Frågan var vilken jag skall ha till hallen. Isf blir det samma brytning som till köket men med annan glans förmodar jag eftersom glans 7 oftast används till tak som du säger. Men det står annars väggfärg Matt (7) på burken.

http://www.beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Vagg/Elegant-Vaggfarg-matt/
 
xibeca skrev:
Nja, 35-40 glans till väggar vet jag inte...
7 glans till väggar och 2-3 till tak skulle jag rekommendera.
I kök och tvättstuga oftast 20 glans.
Precis samtidigt..:)...vad jag läst gäller det som du skriver. Så det blir nog en likadan som jag har i köket både glans och kulör.
 
Personligen skulle jag aldrig använda glans 7 i tak även om andra tycker det blir bra.
I en hall, glans 7, eventuellt högre om hårt smutsade. Även om det finns färg som är tåligare och mattare.
 
som gammal målare ska jag reda ut saken för er kära vänner.
helmatt eller 3 glans ska man alltid ha i tak, torra utrymmen som sov,hall,vardagsrum ( förråd hela utrymmet)
glans 7 väggar och i klädvård samt i förråd hela ytan.
glans 20 tak i bad och kök möljigen klädvård tak och vägg.
våt färg i bad och utrymmen med fukt,avrådes i övriga utrymmen.
hoppas ni blev hjälpta
 
nybyggd skrev:
som gammal målare ska jag reda ut saken för er kära vänner.
helmatt eller 3 glans ska man alltid ha i tak, torra utrymmen som sov,hall,vardagsrum ( förråd hela utrymmet)
glans 7 väggar och i klädvård samt i förråd hela ytan.
glans 20 tak i bad och kök möljigen klädvård tak och vägg.
våt färg i bad och utrymmen med fukt,avrådes i övriga utrymmen.
hoppas ni blev hjälpta
Nej, inte så värst.

Varför ska man alltid ha glans 3 i tak och på förrådsväggar? Vad händer om man tar något annat?
Förråd - glans 3 eller 7?
Våt färg?

Jag har ingen aning om vad för glans det är, men jag har samma färg i tak och på väggarna. Så någon av dem måste vara fel, men jag har inte upplevt något problem med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.