Efter att ha läst lite här och där har jag inte direkt blivit klokare.
Mitt hus är en souterrängvilla byggd -63 och hade ursprungligen panna som uppvärmning. Men huset är sedan tre år anslutet till fjärrvärme (jag köpte huset för två månader sedan). Jag upplever källaren som kall och fuktig och det luktar lite källare.
Min första tanke var att köpa en avfuktare för att ställa i tvättstugan, primärt för att torka tvätten men även för att torka ur källaren, med det löser ju inget problem så länge det inte är dränerat ordentligt dvs isolera och "platon"-matta på källarväggen under mark. Innan jag dränerat så kommer ju avfuktaren att bara dra in mer fukt genom väggarna/golvet och avfuktaren får gå dygnet runt året runt och kosta massor med el!

Min andra tanke är att sätta friskluftsventiler i fönstren, samt att täta alla fönster och dörrar, på övervåningen och sätta två fläktar i källaren, en i tvättstugan och den andra i garaget. Och att sätta in en fuktstyrd badrumsfläkt i badrummet (övervåningen) i befintlig kanal i den uppvittrade (jag kan inte elda i den mera) skorstenen.

Tänker jag rätt eller har ni andra tankar om hur det ska göras?

Tack på förhand.
 
Hmm du är själv inne på den enda riktiga lösningen isolering EPS och platon utvändigt med ny dränering.
Fukten kommer två vägar
1 genom vägg golv
2 genom ventillation och kondens på kalla källarväggar

Det du kan göra är innan du dränerar är att kontrollera ventillationen så att du tillför uppvärmd uteluft det finns smart värmeväxlar lösning air????
Jag kör med luftavfuktare själv och det fungerar sådär.
Enda fördelen är att jag slipper mögel i skorstenen som man lätt får i oeldad gamal kanal

Om fukten syns med plastpåsetesten så kan speciell platon matta med separat ventillation vara tempfix men satsa på air och en dränering längre fram.
 
Min fundering som inte framgick igår är: gör jag något generalfel om jag tar in luft uppe och ventilerar ut den nere i källaren?
 
caldera skrev:
Min fundering som inte framgick igår är: gör jag något generalfel om jag tar in luft uppe och ventilerar ut den nere i källaren?
Hur får du luften att vandra nedåt?!?!? Då måste du trycka ned med en fläkt eller nåt.
 
Du kan ju prova med en avfuktare tills vidare, all energi den drar blir ju värme så den är ju inte bortkastad.
Det funkar i alla fall bra för att torka tvätt.
En billig 1000krs har jag kört i 5 år nu , klimatet är bra mycket bättre och all källardoft har försvunnit.
 
caldera skrev:
Min fundering som inte framgick igår är: gör jag något generalfel om jag tar in luft uppe och ventilerar ut den nere i källaren?
Det kan bli generalknas med den här lösningen. Det låter som om du skall ta in luft i bostadsutrymmena på övervåningen och sedan tvinga ner den uppvärmda inomhusluften i en sval källare. I sämsta fall så kan det bli kondens när du gör på det sättet. Det beror på hur mycket fukt som tillförs luften när den är på övervåningen och hur stor temperaturskillnad det är mellan våningsplanen.

VH/Findus
 
Håller med Ville_Vessla .... prova en avfuktare. Det gör en stor skillnad :). Den jobbar till en inställd fukthalt uppnås och stannar när avfuktningen inte behövs - vanlig inställning 60% fukthalt.
Fläktar skulle väl också drivas med el och gå dygnet runt?
gaia
 
Findus: Källaren är ju uppvärmd men svalare pga den naturliga värmevandringen uppåt. Ingen fukt kommer att tillföras förutom det normala dvs kök och badrum (och uteluftens högre fuktinnehåll).
Visst är den gyllene talet 7grader i skillnad på temp när vatten kondenserar? Tror jag läst det nu när jag klurat på ventilation.
Gaia: tre fläktar med gemensam effekt på kanske 60 watt jämfört med en avfuktare på 1000 eller mer watt gör skillnad i elförbrukning.

Mattias_Jo1: genom att skapa undertryck med frånluftsfläktar.

Byggarätt: menar du en såndär apparat du hänger på väggen, med värmeväxlare och friskluft, har sådana till salu på jobbet (bygghandel) och är inte imponerad av dem. Men kanske ska testa en....?

*klia huvudet ännu mera*
 
Redigerat:
caldera skrev:
Gaia: tre fläktar med gemensam effekt på kanske 60 watt jämfört med en avfuktare på 1000 eller mer watt gör skillnad i elförbrukning.
En kondensavfuktare drar absolut inte 1000W eller mer, ca200-500W ligger dom på beroende på storlek. Dessutom kommer den inte att gå dygnet runt året om.
Den värmer dessutom utrymmet den står i med minst samma effekt som den drar och minskar därmed uppvärmningsbehovet från andra källor.
För tvätttork funkar den också mycket bra jämfört med att försöka ventilera ut fukten.
 
caldera skrev:
Min fundering som inte framgick igår är: gör jag något generalfel om jag tar in luft uppe och ventilerar ut den nere i källaren?
Ja.
gaia
 
...rättar in mig i ledet och satsar på avfuktare och badrumsfläkt. Plus att ventilera ut i källaren via garaget. Se bifogad fil hur jag tänker mig det hela! :blushing:
 
  • källare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.