Hej!
Jag har precis köpt hus med direktverkande el och jag vill försöka leva så snålt/smart som möjligt. Källaren är på hela 118 kvm men vi är bara 2 i familjen och kommer endast använda tvättstugani källaren just nu. Källaren är inredd, heltäckningsmattor 50% av ytan resten är "hårt" golv. Väggarna är målad direkt på betongen eller målad väv. Inga luktproblem just nu mer än en av heltäckningsmattorna som luktar lite illa ingen fukt indikerades vid besiktningen som var i maj 2011.

Min fråga är vilken värme jag kan ha i källaren. Ju lägre desto bättre naturligtvis.
Det finns en öppenspis i källaren som kan använda tillfälligt för att värma och få bort fukt .

/Martin
 
fördelen med varmare källare är ju att spillvärmen värmer även övervåningen... plus att fukten försvinner.

har ni tillgång att elda (billig vet o dyl) skulle jag sätta in en temp. styrd fläkt i källaren o ett rör upp till övervåningen så värmer ni upp båda våningarna när ni eldar.
 
Sök på "källare avfuktare"...
 
En öppenspis är väl ingen bra rumsvärmare, det mesta av värmen går ut genom skorstenen. Plus att all luft som försvinner den vägen måste ersättas med kall luft.

Sätt in en insats i spisen så blir det bättre.
 
rehnski skrev:
Min fråga är vilken värme jag kan ha i källaren. Ju lägre desto bättre naturligtvis
/Martin
en avfuktare är en bra lösning för dej. Se bara till att temperaturen inte sjunker under nollan för då fryser dina vattenrör ...
gaia
 
insats är såklart bättre för att få behålla värmen istället för att bara göra fåglarna varma :)
 
Skulle även satsa på en avfuktare - Gjorde hela skillnaden hemma hos mig nu under sommaren - Mindre fukt, skönare temperatur och framför allt så försvann den där lilla "källar lukten" som var knappt påtaglig.

Nu monteras en Luft/Luft pump in med inbyggd avfuktare bara för att värma källaren under året...
 
Ok då verkar det som att jag kan ha relativt låg temperatud i vissa rum just nu. Avfuktare har jag som jag kör med lite då och då och flyttar från olika rum.
Sen så har jag en insats i öppna spisen. Dålig info från min sida.

Tack för svaren.
Martin
 
Sätt gärna in en luftvärmepump också, det spar många elkronor...
 
Har en på övervåningen. Dock så funkar det inte med pump i källaren pga värdelös planlösning. Dock har jag köpte lite nya element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.