D
Har en källare med oisolerat betong-golv och 25cm leca-vägg. Skall isolera väggarna med 20cm pordrän.

Har nu lagt in 10cm frigolit på golvet och vattenburna värmeslingor. Skall armera och gjuta på en 5cm betongplatta på detta. Men nu undrar jag om man skall sätta lite frigolit längs med väggarna för att värmen inte skall gå upp ut i väggarna och så att plattan skall kunna röra sig lite?
 
Sitter din pordränskiva utvändigt på källarmuren?

Om jag då förstår det rätt frågar du om att lägga en (tunnare) cellplastisolering längs med nederkanten av väggen för att minska köldbryggan som grundmuren utgör. Det kan jag tycka är en god ide'.
 
D
Ja, pordränisoleringen kommer att sitta utvändigt och det jag undrar över är om det är en bra idé att sätta en liten frigolitkant invändigt längs med väggarna så att betongplattan är som i en frigolitbalja och inte har kontakt med ytterväggen.
 
Jag gjorde motsvarande "badkar" av XPS-isolering (minst s200) och en flytande lös gjutning ovanpå detta när jag gjöt bara för några veckor sedan. Detta var iofs inte i en källare, men principen om att bryta köldbryggan är densamma.

Enda problemet som uppstår är hur man löser golvläggning upp emot väggen. Jag kommer att såga av isolerkanten och lägga trägolv (i mitt fall) över allt ihop. Med bra bärighet i isolerkanten kan man nog lägga golv ovanpå och behöver inte se mycket av kanten. Med keramiska plattor och fix blir ju det en köldbrygga i sig, så det är lite klurigare. Allt beror väl på hur väggen kommer att fixas till.
 
Hej,
En följdfråga till detta. Har planer på liknande sätt. hur kan man få till det med klinkers ?
Bifogar en bild och det blåa är då isolerskivor och det man skulle göra då är att lägga upp skivor mot väggen eller ? Hur tjock skiva kan man använda mot väggen ? 10cm ?
MVH
/P
 
  • källarskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gjorde ni här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.