A
Hej har monterat Harvias skorstenspaket ,med tillhörande regnkrage i gummi, dock är den ej helt tät , det sipprar in vatten längs med skorstenen på en plast. Tips på vad man kan täta med mellan skorstenen och gummikragen önskas !
 
Silicon mot plåt, kallasfalt mot takpapp mot taket. Hur har du satt? Kanske man kunde lägga värmetålig silicon som säljs av Biltema mellan skorstenen och kragen. Jag har ingen aning om hur varm skorstenen kan bli? Skriv gärna och berätta hur du gjort och dina erfarenheter då jag snart också skall sätta upp Harvias skorsten. Om det läcker här så läcker det ju hela vägen in.
 
Redigerat:
Plastic Padding elastiska silicone artikelnummer 353. Den ska du använda om det är i den skruvade ytterflänsen det läcker. Jag hoppas att det inte är i innerkant mot skorstensröret det läcker för då har du gjort för stort hål i gummiflänsen. Isåfall kan du testa med att köpa en stor slangklämma och dra runt.
 
A
Jo mlkjhr det är vid skortensröret det läcker och hålet är gjort enligt Harvias instruktioner. Väntar på svar från dem om hur man kan lösa detta.
 
A
Harvia svarade Sikaflex 221 så det blir till att hitta en butik som säljer det sedan tänker jag även montera en slangklämma.
 
Du har ingen bild på din skorsten med krage?

Jag har ganska kraftig taklutning, och då blev det väldigt lustig form på kragen på själva "baksidan", alltså högsta punkten.
Skulle vara kul att se hur era blev.

Har även haft problem med kondens som sedan frusit och blivit is på insidan av skorstenen, som sedan börjat droppa när det smält.
Någon med samma problem?
 
haz_69 skrev:
Hej
Här kan du se hur min ser ut

[länk]

[länk]

Mvh Hasse
Själv har jag papptak!

Men har du satt kragen under plåten?

Var tar vattnet som rinner ner på kragen vägen då?
 
A
Nej kragen sitter ovan på min underlagspapp, sedan ligger det betongpannor ovanför, regnvattnet fråbn kragen rinner ned på underlagspappen brevid kragen'
 
Hej. Jag har också en Harvia kamin + skorsten. Jag har en dropplåt under yttre plåttaket som tar hand om vattnet som rinner från gummikragen. Det är nog inte tänkt att regnvatten skall komma direkt på underlagspappen. Se bilder. Även jag hade lite läckage från övre hålet av kragen. men jag tätade med nån värmebeständigt silikonmaterial ( tror det var Sikaflex , lite osäker. ).
Nu , 2 år senare, upptäckte jag litet läckage igen. Då jag inte har snörasskydd ovanför kragen, så har snön tryckt på och gjort att tätning släppt lite. Måste upp och täta igen, och skaffa litet plåtbit som snörasskydd.Bor i Södermanland, men även här har senaste vintrarna varit snörika.

Mvh / Opticruise
 
  • DSC00378.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skorsten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett tegeltak och tänkte sätta en slät plåt bockad i sidorna från nock över hålet och sedan gummikragen mot denna plåt. Jag ser bilder där gummikragen är direkt mot takpappen. Har jag tänkt fel, det blir ju öppet under plåten. En annan fråga jag funderade på är hur nära kan träd vara
 
Plockar upp väldigt gammal tråd:
Jag har samma problem med regn som kommer in utefter skorstensröret. Har sett att det kommer in regn på samma plats hela tiden. Har tätat väldigt noggrant med plastic padding i regnhattens ytterkant på taket, så jag tror inte det kommer därifrån.

Det ingår ju en slangklämma att sätta runt gummit och skorstensröret. Men då skorstensröret har en del ojämnheter i sina skarvar så antar jag att det som är problemet. Att det inte blir tätt ändå alltså.

Jag har mejlat Harvia och ska se vad de säger. Ser att ni skriver Sikaflex 221, men frågar dem ändå. Jag tänker också silikon, men vill ha något som inte får problem när skorstenen blir varm.

Usch, börjar bli less på mitt bastubygge nu :rolleyes:.
 
:thinking:Jag löste det med silikon från Byggmax. Inte den där röda högtempererade utan den vita som har maxtemp på 180 grader. Verkar funka bra. Vid eldning blir skorstenen på insidan i bastun rätt het, men på taket är den ganska fisljummen. Förstår knappt hur man skulle kunna få tätt UTAN någon slags tätning. Den där gummihatten och rörklämma räcker verkligen inte.

Jag fick förresten min bastu godkänd härom dagen efter att en väldigt osäker sotare härjat med att försöka sig på att provtrycka skorstenen, fastnade med diverse material i kaminen osv. Han var här över en timme innan han var klar!:surprised:

Men att sen på kvällen få inviga bastun som jag slitit med hela sommaren var en rent himmelsk upplevelse! Jag är sååå nöjd!
 
  • Gilla
Frågan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.