Hej alla!

Står inför ett stort projekt med vår källare.

Ska göra som många här på forumet gjort.
Golvet ska huggas upp och grävas ur för isolering osv.

Idag påbörjade jag lite forskning innan man drar igång helt så jag högg ett hål intill ytterväggen i ett rum för att kunna mäta hur långt ner förbi grundmuren gick.

MEN det verkar som om plattan är gjuten först och sen är väggarna murade på det!!!!!!!!!
Jag bilade nämligen cirka 15cm betong (ingen armering) sen grävde jag ca 10 cm genom makadam sen kunde jag gräva mig in under ytterväggen.q(;^;)p

Nån som varit med om nåt liknanade? Vad göra?

Och nej, finns inte plats till att bygga ut huset iställetd^_^b
 
Nja något liknande.. Det är vanligt att göra så som du har det.
Det du gör är att gräva ur under grundmuren inifrån men bit för bit och lastar av genom att gjuta under.
Det enda som komplicerar ditt projekt ytterligare är hur du ska lösa isolering och dränering av det sänkta golvet!
Idealt är att lägga EPS på utsidan och sedan platon med dränering nederst.
Om du inte isolerar utvändigt eller lägger ny dränering så bygg ventillerat golv med kapilärbrytande skikt av leca eller tvättat grus längst ner 15 CM sedan ett nivellbjälklag eller om du sätter in fästelement i undergjutningen för golvbalkar välj oorganiska matrial.
En fördel med ventillerat golv är att du slipper radon samtidigt med fukten
 
Vill börja med att rätta mitt tidigare inlägg. Där ska stå att jag bilade genom ca 250 mm betong. Mitt inne på golvet är bara betongen ca 120mm tjock.

Jag är inte ute efter att sänka golvet nåt då jag redan har en bra takhöjd i källaren, vill bara få in ca 100-150 mm isolering, så att jag kan ha golvvärme.

För övrigt är källaren snustorr, bor på en höjd och grundvattnet ligger låååångt ner. Och marken består av grus.

JAg får kanske nog ta o bila lite till för at se om man måste ta tag i såna åtgärder som du beskriver byggarätt.
 
jeppe_L skrev:
MEN det verkar som om plattan är gjuten först och sen är väggarna murade på det!!!!!!!!!
Jag bilade nämligen cirka 15cm betong (ingen armering) sen grävde jag ca 10 cm genom makadam sen kunde jag gräva mig in under ytterväggen.q(;^;)p
jag skulle inte våga fortsätta :)
gaia
 
Har bilat lite till nu bara för att se. Kan nog dra slutsatsen att plattan är gjuten gjuten innan väggarna...FAN! Köpte huset pga källaren och dess möjligheter, ritningarna visar nämligen en annan lösning på grunden.

Tanken har hela tiden varit att såga upp golvet i bitar. Så kan kanske skulle kunna spara 20 cm av plattan längs med väggarna?

Huset är byggt 1967, ocg betongen är brutalt hård!

Varför finns det ingen armering om nu hela plattan är bärande?

Plattan är nog ca 30 cm tjock under ytterväggen, och går upp til 13 cm inne i rummet.

q(;^;)p varför kan inte vår platta va som alla andras här på forumet:S
 
Kan du inte såga (med nåt...) utmed väggarna o spara den yta du vill närmast väggarna? Bila sedan fram till sågsnittet.
 
Ja, min tanke var att göra precis som du säger.

Har snackat med en håltagare som sa att han kan såga upp golvet i block som man bara bär ut sen, skönt att slippa bila^_^bp

Så då kan ju han såga 15-20 cm från ytterväggarna så bli där ju en sula som blir 30cm djup och ca 60cm bred (väggarna är 25cm tjocka och murade emd leca) som väggarna står på

Känns ändå som rätt ok förutsättningar, har sett många andra projekt här på forumet där väggarna nästan bara stått direkt på jord och dom har ändå grävt?

Fler får gärna komma med kommentarer o tips!
 
Har du bilat utmed yttervägg? det kanske finns en sula runt om men inte vid innerväggar?

va gäller sågning så kan jag tipsa om att hyra en såg och göra det själv, jag hyrde en som gick på hjul till min källare, sen hyrde jag även en fläkt som jag hade i fönstret så dammet tog den vägen ut, det dammar redigt trots vatten på klingan.

min platta var med från sent 60, extremt hård betong, gjuten direkt på sprängsten, ingen armering och inte en spricka, jag har dock grundsula även på inneväggen.
 
Japp,har bilat vid gavelytterväggen. Ska bila ett hål vid långsidan också men borde se likadan ut som gaveln.

Hade du samma typ av sula som mig eller en sån sula som man vill ha vid ett sånt här projekt?
 
Strunta i isoleringen. Om det är torrt under så funkar allt som isolering ända ned till grundvattnet. Betong, makadam, singel, jord, lera. Det går ut väldigt lite värme rakt ner genom golvet. Golvvärme ökar förlusten något, men säkert aldrig så mycket som det kostar att isolera i ditt fall. Isolera källarväggarna istället på utsidan. Viktigast är den övre halvan som är kallast på vintern. Viktigast ovan jord.
 
Ja, jag ska använda det tids nog i min källar- tvättstuga.
 
Okej, borde funka tycker man, Jag har idag plastmata limmat på betong-govlet så att limma lite cellplast borde också gå att limmas fast.

Fast i badrummet får man nog hugga upp golvet ändå.
 
Badrum i källaren ?! Varför hugga upp golvet. Vad tjänar man på det?
 
Ja, vår källare är inredd redan då huset byggdes, men ändå isolerade man inte golvet!=(
Måste ju hugga upp golvet för att komma åt avlopp mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.