Hej,

vi har äntligen efter mycket letande hittat en havstomt i Norrtälje-regionen att bygga ett fritidshus på. Det står för närvarande ett relativt stort (ca 200kvm) hus på tomten som är i väldigt dåligt skick. Huset ser ut att från början ha bestått av ett litet hus och sedan byggts på med flera nya. Både avlopp och vatten finns, men fungerar dåligt eller inte alls. Grunden och ytterväggarna (av sten) ser emellertid ut att vara i hyfsat skick.

Vårt mål är att göra ett skapa ett trevligt fritidshus som eventuellt senare även kan komma att bli permanentboende. Vi hade från början tänkt riva hela huset och köpa ett nyckelfärdigt hus från någon av de stora tillverkarna, men när vi pratade med Norrtälje kommun rekommenderade de att istället totalrenovera eftersom det blir ett helt nytt bygglov om man river. Då huset står på en havstomt kan det bli rätt knivigt att få bygglov då ingen hänsyns ta till att det tidigare stått ett hus där, och då står man mot strandskyddet.

Jag misstänker att rätt många här på forumet har gått igenom liknande processer och eventuellt har några tips på hur man bäst går tillväga. Letar man först upp en arkitekt för att rita om huset invändigt för att sedan leta på byggfirma som kan utföra arbetet? Huset är ett stenhus, är det rimligt att i stort sett bygga om hela huset invändigt med samma grund och väggar som idag? Vilken typ av firma anlitar man för att undersöka möjligheterna?
 
Hemmakatten
Grattis till sjötomten!!

Det första jag skulle göra är att få huset besiktigat från tak till grund för ett få en bättre insikt om husets skick. En besiktningsman eller duktig byggare är nog den slags person du söker.
 
Lyssna på Kommunen. Norrtälje kommuns byggnadsnämnd är rätt så kinkiga, så en renovering är helt klart att föredra (Enda möjligheten pga strandskyddet). Sen så är Komunen ute på avloppsinventering, går avloppet ut i vattnet så kan det bli problem. Det är vanligt att det byggdes så förr i tiden. Min far fick göra om sitt avlopp.
 
Tack för de snabba svaren. En besiktning låter som en bra idé. Jag antar att detta skulle leda oss in på rätt spår när det gäller huruvida man kan bygga vidare på grunden eller inte. Jag tror även vi kommer behöva se över avloppet.

Vem är det bäst att ta den första kontakten med? Jag antar att det finns firmor som tar mer av ett helhetsansvar och som i sin tur anlitar underentreprenörer för akritektritning, vatten, avlopp och bygge. Det vore ju skönt att leta upp en sådan person/sådant bolag man känner förtroende för och ta resten genom dem.

Någon som har tips på bra personer/bolag i Norrtälje-trakten?
 
Jag har inget bra svar, men det finns en välkänd klåpare (i Norrtälje trakten) som utger sig för just det du vill ha hjälp med, känd från TV (fuskbyggarna). Så kolla referenser noga om du anlitar någon.
 
Tack, någon annan som har tips eller erfarenheter av firmor i Norrtäljetrakten som tar denna typ av jobb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.