Hej på er!

Vi har färdiga bygglovshadlingar från arkitekt. De är i .dwg format, alltså redan i CAD, vilket borde göra livet lättare för en konstruktör!

Nu letar vi efter någon som kan göra konstruktionsritningar! Vi har fått offerter från husföretag som skulle ta 70kkr för detta, men det borde bli bättre pris om man fixar dem själv!

Jag antar att det inte ens krävs att personen är i göteborg, det är väl bara att skicka över filen och få ritningar tillbaka!

Några förslag??
 
Det beror på om det gäller ett nybygge eller ett till/ombygge. I det senare fallet krävs ett besök på platsen för att kunna bedöma vissa saker och då krävs en el. flera resor vilket ger ett högre pris. Annars räcker det med att skicka iväg handlingarna till konstruktören. Sedan beror det på vad ni har för syfte med konstruktionshandlingarna, om det är bara för att få igenom bygglovet behöver dessa inte vara superdetaljerade och det räcker med enklare handlingar och sedan anlita en byggare som vet hur man bygger hus. Detta beror på hur avancerat gestaltat och tekniskt huset är, är det bara 4 väggar och tak i stort sätt så är 70' kr alldeles för mycket för de handlingarna.
Sedan underlättat fullständiga handlingar upphandlingen om ni inte redan bestämt vem som ska uppföra huset då ni får lättare att jämföra offerterna.
 
Ja det gäller nybygge i sten och vi behöver dem för upphandling först och främst. Huset är inget rymdskepp utan har en ganska enkel "låda vid låda"-konstruktion.

Några förslag på konstruktör som gör konstruktionsritningar??
 
fråga er arkitekt om dom har något tips.
sen skulle jag nog låta arkitekten rita förfrågningsunderlaget också minus K-delen. Arkitekten ritar alla detaljritningar och så får en byggingenjör räkna på tak, bjälklag, grund och energi/isolering.
 
när det gäller stenhus kan säkert entreprenören bistå med såna saker. skicka ut ritningarna ni har och be om offerter för hela bygget. ber ni om en totalentreprenad skall allt sånt ingå och då får byggfirman själva anlita och bekosta konstruktör om dom anser att det behövs.
 
Jag har byggt i iso-leca 120m2 byggyta med en 11 m lång yttervägg utan stödjande inneväggar. Det blev då en specialkonstruktion med 12 stålpelare som putsades in i Lecan.
Jag ringde de som levererar Leca i Sverige som gav mig namn pånågra större företag med konstruktörer. De hade inte tid, men gav i sin tur namn på "skuttar" de kände till. På så sätt fick jag tag i en pensionerad teknisk chef från ett större byggbolag.

Han gjorde handritade skisser på takstolar, förstärkningar mm. Mindre än 20.000 gick kalaset på.
Han fanns långt från både mig och byggarbetsplatsen. E-post och fax kommunicerade vi med. Vi sågs en enda gång då jag var på genomresa i den stad han bor, men det hade inte behövts.
Kan tyvärr inte förmedla namnet på honom då han trappar ner och är överbelagd. Jag har gjort ett försök, men han ville inte ta på sig mer.

Mitt tips är ring runt och fråga om man har ett namn på någon man tror kanske vet .vem som kan..
 
Jag har plockat bort ett misstänkt reklaminlägg.
 
Jag skulle oxå rekommendera att dom som räknar på huset kan fixa K-Delen. Takstolar och vissa bärande delar fixar ju takstolsleverantören bara dom har lite ritningar att gå på.
Hör av dig via PM om jag ska lotsa dig vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.