Hej!

Vi har ett lite märkligt fenomen, några av takbjälkarna är blöta mitt på men inte i ändarna.
Det kommer fram fukt vid skarvar och mitt på en av bjälkarna
314464-Foto0093.jpg

Takbjälkarna sitter fast i ytterväggarna såhär:
314463-Foto0094.jpg

Ytterväggen ser helt torr ut nu men man kan se att den varit fuktig tidigare. Antar att det bara är att byta ut allt virke i taket? Hur bråttom är det? Finns det risk att ev. mögel i träet sprider sig till nyare virke i resten av huset? Vi håller på att byta ut väggar och ska så småningom bygga nytt golv. Det smidigaste hade varit att vänta tills vi har golv igen så man slipper stå på stege och såga i taket.
 
Alltid knepigt när det är mitt på... Ni får väl se till att vara där när det regnar ordentligt och se om ni kan hitta var vattnet kryper in. Jag har själv haft problem med läckage, leta vid genomföringar, brytningar i takvinkeln etc. Och även om ytskiktet (tegel etc) ser bra ut så är det långt ifrån en garanti för att hela konstruktionen är ok... Min erfarenhet är också att när man väl börjar åtgärda en liten läckageskada så får man otrevliga överraskningar, och inser att det som man ett tag funderat på om det är nödvändigt eller inte borde åtgärdats för flera år sedan...

För min del gör jag taket först, är inte det tätt blir allt fixande inne lätt bortkastat, antingen för att det blir fuktskadat, för att delar (innervägg/-tak) måste rivas upp när något med taket behöver göras om rejält eller för att t.ex. det nylagda golvet får märken vid arbete på taket innifrån.

Hur bråttom det är är föstås också svårt att säga. Är virket skadat eller bara nyligen fått fukt? Hur stor del är skadat? Kritiska punkter? (Och det är nog bara någon sakkunnig på plats som kan ge ett vettigt svar på hur bråttorm det är och hur mycket som behöver bytas, här kan bara gissningar göras.)

Så m.a.o. ta tag i det så snabbt som möjligt skulle vara mitt råd! Och se till att ni har ordentligt med tid för att ta hand om otrevliga överraskningar. Om delar eller hela balkar behöver bytas så ta hjälp av någon som kan göra det på rätt och ffa säkert sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.