Hej!

Jag är på gång att renovera/bygga om vårat duschrum på övervåningen i vårat hus. I dag har vi mekanisk frånluft i huset, som styrs via köksfläkten.

Eftersom jag ska bygga om och förändra planlösningen lite, så kommer det befintliga luftutsuget vara kvar , medans duschen kommer att hamna i ett annat rum.

Skulle det kunna gå att sätta igen utsuget och köra på ett separat utsug, som styrs från i badrummet, t ex genom timer, fuktstyrning osv eller kommer det riskeras att jag sabbar den befintliga mekansika frånluftens balan. Typ att jag vid användandet av köksfläkten och det separata utsuget drar stek-os genom hela huset om den separata fläkten är "effektivare".

Köket är på nedervåningen (entreplan) medans duschen är på övervåningen om nu det skulle spela nån roll?

Jag vill helst slipp dra om ventilationer eftersom jag har 1 1/2-plansvilla och det befintliga utsuget skulle i så fall hamna halvvägs på väggen istället för i innertaket. Det är väl bättre att ha utsuget så högt upp som möjligt va?

//Jonas, Arboga
 
Ingen som vet?
Antar att jag måste ringa en vent-firma då...:S

//Jonas, Arboga
 
jonas_72 skrev:
Jag vill helst slipp dra om ventilationer eftersom jag har 1 1/2-plansvilla och det befintliga utsuget skulle i så fall hamna halvvägs på väggen istället för i innertaket. Det är väl bättre att ha utsuget så högt upp som möjligt va?
Är inget större problem om utsuget skulle hamna en bit ner på väggen, visst är mest fukt vid taket men har du ett vettigt frånluftsflöde kommer det vädra ut fukten ändå.
Bara du inte får frånluftsdonet mitt inne i duschen.

Jag skulle undvika att sätta en fläkt till, finns risk att när du ökar flödet på din befintliga (t.ex. vid matlagning) att den nya fläkten fungerar som "friskluftsventil" och kall uteluft dras in i duschen.
 
FrittDrag_II skrev:
Är inget större problem om utsuget skulle hamna en bit ner på väggen, visst är mest fukt vid taket men har du ett vettigt frånluftsflöde kommer det vädra ut fukten ändå.
Bara du inte får frånluftsdonet mitt inne i duschen.

Jag skulle undvika att sätta en fläkt till, finns risk att när du ökar flödet på din befintliga (t.ex. vid matlagning) att den nya fläkten fungerar som "friskluftsventil" och kall uteluft dras in i duschen.
Utsuget skulle hamna ca 120 cm upp på väggen, aldeles intill "entrén" till det rum som jag vill ha duschen i. avstånd till själva duschområdet skulle vara ca 120cm. Idag sitter ju det befintliga utsuget på samma höjd och det har ju iof funkat, precis som du säger.

Jag få klura lite till och kanske bygga om/till ventilationen så jag klarar mig med det befintliga systemet. Jag kanske kan bygga så att utsuget sitter i taket och dra kanalen ner till det ställe där utsuget är påkopplat på "stammen" idag?

//Jonas, Arboga
 
Har det fungerat bra innan kommer det nog fungerar lika bra nu.
Så länge frånluftsdonet inte blir i vägen på väggen så skulle jag hoppa över jobbet att dra upp den i taket.
 
Ja det kanske slutar med det. Det blir ju enklast, och om det ändå är tillräckligt för att få ut den fuktiga luften så finns ju det ingen anledning att krångla till det.

//Jonas, Arboga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.