Jag har en fastighet som ska säljas, men innan det görs vill jag stycka av halva tomten och behålla, den del jag vill stycka av får inte bygglov för en byggnad det vet jag. Men, jag vill stycka av tomten för att enbart ha en äppelodling, kommunen var vänligt inställd till detta men när jag besökte lantmäteriet var de tveksamma.

Så min fråga till er är, vem avgör om syftet med avstyckningen är ok, kommunen eller lantmäteriet?

Tack på förhand

Tomas
 
Beslutet ligger väl hos byggnadsnämnden, tror jag, men de kan ha delegerat beslutsfattandet också. Du gör säkrast i att fråga tjänstemännen i din kommun var beslutet fattas.

Lantmäteriet är ju för övrigt en del av kommunen underställd byggnadsnämnden. Vem pratade du med när du säger "kommunen var vänligt inställd"?
 
Redigerat:
Jag har pratat med Mijlö och bygg på kommunen
 
Fastighetsbildningslagen avgör, och lantmäteriet står för tolkningen.

Att byggnadsnämnden inte har några invändningar kan bero på att själva avstyckningen inte stöter på hinder i några gällande planföreskrifter, och att äppelodlingen inte kräver något bygglov

Trots det kan lantmäteriet ifrågasätta om den nya markanvändningen gagnar fastigheten som sådan, och att fastigheten är tjänlig för det nya ändamålet. Men helt omöjligt borde det inte vara, eftersom man numera accepterar små hobbyjordbruk för exempelvis hästhållnng.
 
thomasx skrev:
Lantmäteriet är ju för övrigt en del av kommunen underställd byggnadsnämnden. Vem pratade du med när du säger "kommunen var vänligt inställd"?
Nja, Lantmäteriet är en statlig myndighet som bl.a. ansvarar för fastighetsindelningen i Sverige. Så Lantmäteriet är inte en del av kommunen.
 
Det finns ett statlig lantmäteri ja, men det finns även kommunala lantmäterier, exvis göteborg har ett. Se göteborg stads hemsida.
 
En del kommuner har ett eget lantmäterie, men det är om jag inte har fel bara en handfull sk klm-kommuner. I de fallen har lantmäterimyndigheten delegerat myndighetsutövningen till det kommunala lantmäteriet. I inget av fallen är lantmäteriet underställd någon kommunal nämnd.
 
thomasx skrev:
Det finns ett statlig lantmäteri ja, men det finns även kommunala lantmäterier, exvis göteborg har ett. Se göteborg stads hemsida.
Göteborg är den enda kommunen i landet med eget lantmäteri har jag fått lära mig av Lantmäteriet i Göteborg. :cool:
 
I princip är huvudmannaskapet helt ointressant. Det är lagen som bestämmer och inte den som betalar lantmätarens lön. I praktiken kan du dessutom överklaga LM-beslut; i första hand till fastighetsdomstol.
 
Johan Gunverth skrev:
Göteborg är den enda kommunen i landet med eget lantmäteri har jag fått lära mig av Lantmäteriet i Göteborg. :cool:
38 kommuner är det som har ett eget LM...
 
Avstyckningar ska bara godkännas om det är möjligt att ge bygglov för den nya fastigheten. Möjligheterna att ge bygglov framgår av detaljplanen, eller av ett förhandsbesked om det är utomplans.
 
haavard skrev:
Avstyckningar ska bara godkännas om det är möjligt att ge bygglov för den nya fastigheten. Möjligheterna att ge bygglov framgår av detaljplanen, eller av ett förhandsbesked om det är utomplans.

Detta gäller om fastighetsbildningen avser tomt för bostadsändamål. Men TS tänker inte alls bygga bostäder. Han vill ändra markens användning till äppelodling. Så länge detta inte inkräktar på detaljplan (eller föralldel översiktsplan) blir fastighetsbildningen heller inte beroende av beslut i byggnadsnämnden. Det blir uteslutande ett lantmäteriärende.
 
I många detaljlaner står det ex. "Minsta tillåtna tomtstorlek 700 kvm". Då får man inte utan vidare stycka av 400 kvm fruktodling.
 
haavard skrev:
I många detaljlaner står det ex. "Minsta tillåtna tomtstorlek 700 kvm". Då får man inte utan vidare stycka av 400 kvm fruktodling.
TS hävdar att "kommunen var vänligt inställd", vilket jag tolkar som att en bygglovshandläggare inte hittar några sådana hinder.
 
Har svårt att se att LM skulle tycka det var OK. En fastighet på något tusen kvadrat enkom för fruktodling?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.