Robert-san01 skrev:
Kan en DeWalt XPS 717 eller 718 vara ett alternativ säljer Fredells ut dem för ca 6900 resp 6600. Jepp, 718 är billigare än 717!
Fredells är otroligt pigga på att kränga de där gula plastbitarna. När jag var där och köpte min Kapex vägrade försäljaren att prata om något annat i mer än två meningar, trots att jag uttryckligen frågade om både Makita och Festool. Till slut gav jag upp att få något vettigt ur dem och tog Kapexlådan och gick...
 
Förmodligen tjänar de bäst eller säljarna har bonus på att kränga gult.
 
Har idag använt en kapex (lånad ) . Den är riktigt bra ! Vill se en metabo 254 innan jag bestämmer mig , nån som har en sån ,KGS 254 plus ?
Erik
 
Jag har lillebrorsan (KGS 216 Plus) och har skrivit om den här
Om du är ute efter en 10"-såg så skulle jag kika på Metabos KGS 254 I Plus, med tyst induktionsmotor. Men om du har råd med en Kapex varför kikar du ens åt något annat håll..? ;)
(Inte för att jag använt någon Kapex själv, men de anses ju vara gersågarnas RollsRoyce vad gäller precision & kvalitet och har en massa egna finurliga funktioner)
 
Redigerat:
Såg nu varför Fredells säljer ut XPS717 och 718. DeWalt ersätter dem med 770 och 780. Ser ut som de gjort om drivningen så större del av klingan går att använda.
 
erik832995 skrev:
Inget negativt om kapex ? förutom som vedkap då ...
Är ute efter modellen med stativ som är ihopfällbart , med 2 hjul . Finns det ngra kombinationsmöjligheter med fräsen ( 1010 ebq) som jag borde tänka på ?
mvh. Erik
Har själv en Kapex KS 120 UG-Set, köpt via Tyskland. Är extremt nöjd med denna.

Negativt:

1) Manualen är skräp som alltid när det gäller Festool, finns dock bra info på nätet

2) Man kan såga i anslaget vid extrema vinklar, anslaget går dock att skjuta iväg åt sidorna, men det är inte alltid man tänker på det förrän det blivit ett litet jack. Förhoppningsvis gör man inte om detta mer än en gång :D

3) Lasern är svår att se om man jobbar utomhus dagtid (inget unikt för Kapex direkt)

4) Lasern är dubbel (dvs två linjer) men jag har inte lyckats ställa in den högra linjen rätt, den ligger fel någon millimeter. Dvs när jag matar från höger blir det alltid fel med någon millimeter. Går kanske fixa detta med någon slags inställningen men har inte lyckats läsa mig till det.

5) stödbenen är lite svåra att sätta fast ordentligt på MFT-bordet då knoppen på undersidan (som dras åt för att spänna fast stödbenet i bordets skena) är för bred. Kanske inte så ofta man får för sig att sätta fast just stödbenen från en Kapex på sitt MFT, men om man väl vill detta är det rätt kasst. Med allt tal om systemtänk förväntar man sig mer ifrån herrarna i Wendlingen.

Ingen risk att dom kommer med en ny version snart, om något så är det väl mest aktuellt med en ny version av CS 70 då denna funnits sedan Hedenhös. Vad gäller att använda den tillsammans med OF 1010 så finns det möjlighet att sätta fast stödbenen på CSM-bordet om man behöver lite stöd på in eller utmatningen. Funkar riktigt bra faktiskt. Har inte använt stödbenen till mitt CSM särskilt mycket, dock väldigt mycket på CS 70 där det funkar hur bra som helst. Enkelt och snabbt att få på, och så får man typ 2 meter extra stör på varje sida.
 
MartinT skrev:
1) Manualen är skräp som alltid när det gäller Festool, finns dock bra info på nätet
Jag vet inte vad du letar efter i en manual, men jag tycker den täcker det man behöver veta.


MartinT skrev:
4) Lasern är dubbel (dvs två linjer) men jag har inte lyckats ställa in den högra linjen rätt, den ligger fel någon millimeter. Dvs när jag matar från höger blir det alltid fel med någon millimeter. Går kanske fixa detta med någon slags inställningen men har inte lyckats läsa mig till det.
Har du inte läst bruksanvisningen? :) Det finns justeringsskruvar på vänstersidan av huset som du kan justera med en 2mm insexnyckel. (Eller är den 2.5mm?) Tyvärr skyddas de av en stor klisterlapp som förstörs när man sticker in nyckeln, så det är inte uppenbart om man bara tittar på maskinen vad man ska göra. Min högra laser är också lite förskjuten, så jag ska själv justera den nästa gång sågen åker fram.
 
Kört hårt med min XPS717 sedan den släpptes. Användes proffesionellt och ger den högsta betyg. Både till inredning och grovsnickeri. Köptes via toolstop då. Köpte med stora tvingen som är kalas när man kör tryckta reglar och vill att de ligger helt stilla. 5 av 5. Givetvis ihop med DW-stativet.

Mvh Lagavulin
 
Utan tvekan Makita Flipper! tror den heter LF-1000.
Vändbart bord som gör att du kan klyva också. Stark som f-n också.
är inne på min andra nu , den första blev stulen vid ett bygge, men eftersom jag var så nöjd med den så var det ingen tvekan om vad jag skulle ta ut på ersättningen från försäkringen.
 
Har idag hämtat min såg , det blev en kapex .
 
Grattis, den kommer du nog att bli nöjd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.