Nu är väl getingsäsongen snart slut kanske, men vanliga flugfällor har funkat bra för oss. Sätt upp dem i närheten av ingången! För att hjälpa till på traven kan man ta fram ett badmintonracket och öva lite på dem som surrar därikring. Funkar bra!
 
sverre skrev:
Ta ett VP-rör (El-rör som är 3m och ganska styvt )eller liknande och fyll på med MYRR, rikta mynningen mot hålet/takpannan eller liknande där dom går in och blås i andra änden!

Myrret sprider sig bra och ligger kvar, vilket gör att dom drar med sig det in i boet!
Jag sökte på forumet och hittade den här pärlan. Har tagit tre bon nu där jag inte kunnat hitta boet utan bara ingångshålet och det har fungerat klockrent (på det första gick radar bet, men myrr fungerade). Jag proppade med en papperstuss ca 5-7 cm ner i vp-röret och fyllde på till toppen med myrr.

Det är för sådana här tips jag hänger här, tackar.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Rekord i bumpningar tror jag av gamla Getingtrådar....3 st på en gång!
 
Vi fick getingar bakom panelen vid ingången. Täppte igen in/utgång med akrylatfog.
Efter att tag hittade de en annan väg ut ovanför dörren och ovan en plåt. La en fet sträng med myrr på plåten (som fungerade som deras avsats). Så de kunde inte undvika gå igenom myrren när de skulle in eller ut. Efter två dagar hade vi inte en enda geting kvar.
 
Testade idag metoden med VP-rör , kompressor och myrr. Verkar som om det gjorde susen . Tack för tipset !!!!
 
Myrr e helt oslagbart!!

:)
 
Saft på en tvättsvamp och ett luftgevär är det roliga sättet..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.