Jag håller på att experimentera med att förbättra verkningsgraden på min Diom ELoVED 25.

Just nu fokuserar jag på att försöka få ner rögastemperaturen. I standardutförande ligger rökgastemperaturen på 400-450 grader före motdragsluckan.

Med tubulatorer i alla 4 konvektionskanalerna så har jag fått ner temperaturen till lite drygt 300 grader. Temperaturen i skorstenen en halvmeter ner ligger på ca 100-110 grader.

Har någon tips på vad jag mer kan göra för att minska rökgastemperaturen?

Så länge jag inte får ner rökgastemperaturen mot 200 grader så känns det inte som att jag kan börja försöka få upp förbränningstemperaturen.
 
Öka vatten genomströmningen =kyla pannan mera =lägre rgt
 
Sotade ur den ordentligt och använde sandpapper i konvektionskanalerna för att få bort 30 års tjäravlagringar. Sedan satte jag eldfast tegel runt veden i eldstaden och tuttade på..

Nu snittar rökgastempen på 250 grader.

Jag behöver fixa så att lambdastyrningen av spjället till primärluften går med automatik, för tillfället säger datorn åt mig att gå och öppna eller stänga och det blir lite jobbigt i längden :)

Nu närmast blir nog att skära om teglet så att det passar pannan bättre och sedan konstruera en baffelplåt.

Någon som har tips på hur baffelpåten ska vara utformad?

Så här ser pannan ut.

1942011104630d3e0.jpg
 
Redigerat:
Har i experiment med eldfast tegel och baffelplåt fått ca 75% verkningsgrad ur 5 kg ved. Gjorde även en pip för sekundärluften så den kommer in längre i pannan.

Närmast blir att klä in mer av förbränningsutrymmet med tegel så jag rymmer mera ved och fixa en bättre baffelplåt (jag tror inte ett datorchassi håller så länge).

Rökgastemperaturen är nu nere mot 200 grader.
 
kul!
 
Lambdastyrningen av primärluften är dock lite lurig, för den påverkas även av sekundärluften.

Jag funderar på om man skulle fläktstyra sekundärluften utifrån temperaturen i förbränningskammaren. Jag ser dock två problem.

1. Sensorns placering i förbränningskammaren är fast medans eleden jobbar sig neråt och då ser det ut som det blir kallare och kallare för sensorn.

2. Om jag skjuter in massa sekundärluft kommer väl lambdan bli väldigt hög och då stänger den primärluften.
 
Intressant tråd!
Varför styr du inte sekundärluften med lambda eftersom det är en överförbränningspanna? TIllförs primärluft genom den nedersta luckan och sekundär genom översta ?
Vad har du för mottagare till lambadgivaren ?
OBS, jag ifrågasätter inte, är bara nyfiken.
 
Kul om du kan rita ut var och hur du sätter plåten och pipen till sekundärlluften.


Mvh
 
Indus skrev:
Varför styr du inte sekundärluften med lambda eftersom det är en överförbränningspanna?
Primärluften ger ett direkt utslag på lambdan om jag öppnar och stänger men det spelar ingen roll om jag öppnar sekundärluften helt och hållet, lambdan påverkas inte nämnvärt.

Det innebär att jag inte har något större drag i sekundärluften och det var därför jag tänkte att man kanske måste hjälpa till att få in syret till förbränningen av rökgasen om jag ska få en effektiv förbränning med ett fullt vedinlägg.

Indus skrev:
TIllförs primärluft genom den nedersta luckan och sekundär genom översta ?
Ja.

Indus skrev:
Vad har du för mottagare till lambadgivaren?
Jag kör en biltema "brebandslambda", men det är skitsnack för kurvan är logaritmisk. Men den ger 0-5v ut vilket är praktiskt :)
Den lambdan har jag sedan kopplat till en a/d-omvandlare som är kopplad till 1-wire bussen.

Sedan läser jag av värdet varje sekund och var tionde sekund tar jag snittet av de senaste 10 sekunderna så får man ett bra värde som säger om det är för mycket eller för lite syre.

Indus skrev:
Kul om du kan rita ut var och hur du sätter plåten och pipen till sekundärlluften.
Just nu så står det vanligt eldfast tegel som är staplat på högkant längst ner i förbränningsutrymmet (ca 25 cm högt) och på den står en böjd sida av ett datorchssi vilket innebär att jag har minskat förbränningsutrymmet ordentligt.

Planen är att klyva teglet på mitten så det blir ca 3 cm och sedan klä hela insidan med det.

Var plåten i slutänden hamnar vet jag inte än, det beror på hur mina experiment faller ut.

Pipen till sekundärluften består av en ca 6 cm lång stump från ett dammsugarrör som gick att trycka in lämpligt i hålet i luckan och på den har jag poppnitat fast ett rör med massa småhål som jag tog från insidan av en ljuddämpare.

Hela konstruktionen är så lång som det går utan att det tar i när man öppnar och stänger luckan.
 
Kul tråd. Har själv ett sånt här gammalt lik i källaren :)
 
Har fantiserat lite och kan någon expert uttala sig om detta upplägg..

996201185732P84b1.jpg

Det röda är baffelplåtar.

Man tar upp ett nytt luftintag i oljebrännarhålet för sekundärluften.

Tertiärluften tillsäts fläktmatad från det gamla sekundärlufthålet via ett rör som för in luften i förbränningsutrymmet.
 
Ska bli intressant och se var plåtarna hamnar tillslut. Du skriver att rgt har gått ner, men märker du någon vidare effektskillnad ännu? Tycker 50 grader borde göra en del om förbränningen är lika bra eller bättre.

ÄR det dallas 1-wire?
Har själv det kopplat till en dator med sql databas och webbserver så jag kan se momentan temp och historik.
Det finns väl digitala utgångsmoduler så du kan styra ett spjäll?
Elfa har eller har haft bra motorer till sådana saker, går kanske att bygga som en shunt motor med brytande kontakter och två utgångar? Eller hur är tankegången?
 
Indus skrev:
Ska bli intressant och se var plåtarna hamnar tillslut. Du skriver att rgt har gått ner, men märker du någon vidare effektskillnad ännu? Tycker 50 grader borde göra en del om förbränningen är lika bra eller bättre.
Jo, när jag började så låg verkningsgraden runt 50-55% med tubulatorer så gick verkningsgraden upp till runt 60-65% och med keramik så fick jag ytterligare 5%.


Indus skrev:
ÄR det dallas 1-wire?
Har själv det kopplat till en dator med sql databas och webbserver så jag kan se momentan temp och historik.
Det finns väl digitala utgångsmoduler så du kan styra ett spjäll?
Elfa har eller har haft bra motorer till sådana saker, går kanske att bygga som en shunt motor med brytande kontakter och två utgångar? Eller hur är tankegången?
Jag har inte funderat så mycket över motor ännu, men den delen oroar jag mig inte för.
 
1c7201190348Aa377.jpg

Denna plan jobbar jag efter just nu.

En tvådelad baffelplåt som jag lägger på teglet (den måste vara tvådelad för att gå genom luckan).

På den lägger jag en plåt böjd till två halvmånar med ett luftrör där de möts i mitten.
Luftröret ska ha fullt av små hål för att sprida luften jämnt och vara pluggad i bakänden.

Från luckan ska det sedan gå ett rör snett uppåt som sluter tätt mot luftröret när luckan är stängd. Eftersom röret från luckan går uppåt så kommer det att bildas mer drag i sekundärluften när röret värms upp.

Vad tror ni om den konstruktionen?
 
Redigerat:
Har gjort nya turbulatorer i rostfri plåt som är lite förbättrade mot de jag hade tidigare i takplåt.

Eldfasta teglet är på plats, har satt in ny baffelplåt och gjort måsvingeplåten.

Luftröret på måsvingeplåten är dock inte på plats eftersom jag inte hittat något lämpligt rostfritt rör.

I kväll ska jag prova elda och se vad resultatet blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.