Finns någon av er som har små spottar i ovankant på fönstersmygen? Var inne i ett visningshus där det satt två stycken små spottar (ca 3 cm i diameter) i ovankant på smygen i alla köksfönster. Verkade mysigt med belysning i fönstret tycker jag!
Nu har vi byggt ut ett nytt kök där vi har stora fönster och elektriken kommer om ca 2 veckor. Är det någon av er som har liknande i dag - är detta något att satsa på tycker ni?
 
Tycker nog att det beror på stilen i den miljö de sitter i. Men i vissa hus passar det mycket bra och jag funderar på att sätta så i en utbyggnad jag håller på med. Smygarna kommer att bli ganska djupa och då tror jag det passar bra med belysning i smygen snarare än en hängande lampa ute på väggen.
 
  • 011 (6).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 077 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Rent praktiskt bör du välja sk möbelspottar. Dvs ingen väsentlig värme stiger ur armaturen som därför inte behöver något säkerhetsavstånd till brännbart material. Dock tycker jag att 2x20W är lite på gränsen till mjäkigt.
 
Jag har 1w spotar från clas O i mina smygar och är helnöjd med dom.
DSC_0156.JPG
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Har det i huset, mycket snyggt på kvällen. Men det är svårt att få till rullgardiner på ett bra sätt, då jag helst vill att de ska sitta "i" fönsterramen.
/Erik
 
wanegardh skrev:
Min sons rum, respektive mitt rum.
Ser ju bättre ut när det är mörkt.
Köpte dessa spottar:
[länk]
Var har du gömt trafon?

Ser att du har doslock ovanför fönstrena, går trafon in där? Intresserad eftersom jag håller på att titta runt efter lämpliga spottar att montera hemma hos mig.
 
eviljava skrev:
Var har du gömt trafon?

Ser att du har doslock ovanför fönstrena, går trafon in där? Intresserad eftersom jag håller på att titta runt efter lämpliga spottar att montera hemma hos mig.
Ja det är dostrafo.
 
wanegardh skrev:
Ja det är dostrafo.
Tycker ni det är snyggt med ett vitt doslock mitt över varje fönster,
som inte döljs av tex en gardinkappa? :(
 
Man behöver inte sätta dosan för trafon precis över fönstret, det går att förlänga kablarna, har för mig att 10-20m är ok.
 
Tack för alla svar! Det kommer bli fönsterbelysning för oss med märker jag! En fråga till dock, har ni dimmerfunktion på era "spottar"?
 
Vi hade samma funderingar kring belysning i fönster eller inte. Vi valde mellan att aningen installera spottar som ovan i denna tråd eller att installera vägguttag + taklampsuttag i ovandelen på smygen. Vi lade lösningen infällt uttag nere vid fönsterbrädan + lamputtag i ovandelen. Allt detta styrs via brytare i rummet som uttagen sitter i + kopplat till skymningsrelä så det är tänt i de fönster man vill när mörkret kommer. Vi har dock stenhus och djupa fönstersmygar så vi har inga problem att få plats med detta. Det blev en hel del jobb med bilning mm men blir bra. Vi kan då själva välja vilken belysning vi vill ha i varje fönster, slipper alla sladdar osv (har inte gardiner i alla fönster då vi tycker det på vissa ställen är snyggare utan mot våra putsade väggar). Spelar ingen roll om det är en liten lampa eller en adventsljusstake som ska kopplas in.
 
Jag har oxå små ledspottar i ovankant på 11 stora och små fönster (vardagsrum/kök). Fönsterlinje 2,1 m höjd.
Utseendemässigt snarlikt Andreas bild. Sattes in när jag byggde, dvs kabelslangdragning anpassades för dessa ljuskällor.
1W varmvit ljus, märke Hide a lite. 2 transformatorer dolt i ett köksskåp (för åtkomst skull).
Allt styrs av en brytare centralt i allrummets entre
Jag har ingen dimmer på spottarna men på många andra ljuskällor. Tycker inte heller nu efteråt att dimmer behövs.
Dock satte jag inte in spottar i de 7 fönster i vardagsrummet som har smygen på 2,6 m höjd, framför allt för att jag var orolig för att de skulle vara bländande från soffgruppenj
En positiv effekt av spottar i fönstersmyg utöver mysfaktor och utseende är att det minskar insynen utifrån.
 
ullberg
Själv kör jag LED-list infräst i smygen, blir ett jämnare ljus än att ha en spot, vilket var något jag efterstävade (men smaken är ju som baken).

Däremot blir det lite väl mycket ljus med alla dessa dioder så dimmer är nog nödvändigt (jag kör mina på mellan 10 & 20 % effekt för det mesta, skulle jag dra dem till 100 % skulle nog grannarna tro att det brinner i kåken)

/U
 
Ullberg. Brinner i kåken med spottar på 1Watt ???
Du tar då i. Men om du sitter och har belysningen rakt i ögonen tex så blir du lite bländad så allt beror på möblering och fönsterplacering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.