Mycket intressant, det ser vi fram emot!
 
Mycket intressant. Har ett liknande fall där jag ska ställa en fråga till kommunen och be att få en prövning på det som är byggt i tomtgränsen. Har du fått svar ännu? Jag kommer att skicka in mitt ärende inom en vecka.
 
Jag vågar nästa sätta en peng på att politikerna i byggnadsnämnden kommer fram till att altanbygget visserligen är bygglovspliktigt och strider mot planbestämmelser, men att det inte medfört tillräckligt stora olägenheter för grannfastigheterna för att motivera rivningsföreläggande, utan klassas som "mindre avvikelse" så att man nöjer sig med att bevilja bygglov i efterhand mot en straffavgift på 4 ggr normal bygglovstaxa, eller något liknande...
 
Kan hända. Jag är också intresserad av att höra vad kommunen säger om spaljé / staket i tomtgräns. Kan det byggas "ända upp till himlen" som någon skrev. Jag har försökt att prata med Gbgs kommun om detta och de säger att de välkomnar en prövning.
 
timmelstad skrev:
Det intressanta blir ju hur man i praktiken kategoriserar en tredjedels genomsiktlighet....

Räcker det med att ha 30 cm glipa per meter staket eller hur ser praxis ut?

Det skulle ju innebära t ex att man skulle kunna göra ett antal (30) centimeter-smala glipor i en meterlång sektion. Genomsiktligheten skulle sannerligen bli begränsad om du inte står tryckt mot "staketet" men på håll blir ju i såna fall genomsiktligheten ytterst begränsad...
En annan aspekt borde vara betraktningsvinkeln. Skulle det t.ex. vara ok att göra ett staket av lameller som framifrån har 90% ljusgenomsläpplighet men från 45grader från sidan inte släpper genom något alls?
 
Min kommun är grymt bra på att svara på denna typen. Konkreta och rätt precisa svar på vändande mail. Ställde en liknande fråga i våras och fick detta svar:

Jag brukar säga att ett plank är bygglovpliktigt om det är högre än ca 0,8m. Ett staket är aldrig bygglovpliktigt hur högt det än är. Och ett staket är genomsiktligt. Max 22x95 mm brädor med minst 25 mm emellan för att det ska räknas som staket. Sen finns det andra lagar som kan hindra dig att ha höga staket; jordabalken när det kommer till olägenhet mot granne (skugga mm), väglagen när det gäller sikt i korsningar och utfarter m fl.
 
Pason_67, vilken kommun är detta? Många kommuner presenterar på sin hemsida riktilinjer för staket, plank, murar och spaljéer just för att detta utvecklats till ett problem grannar emellan.

Det finns rättsfall att stödja sig på i en tolkning. Ett exempel från Nacka kommun, som jag läst:

"Med plank avses i lagens mening inhägnader, som är högre än ett normalt staket. Enligt
ett uttalande av departementschefen i prop 1959:168 (sid 137) skall staket och
grindar av sedvanlig beskaffenhet inte kräva bygglov. Någon ändring i denna fråga
har inte gjorts i PBL.

Vad som menas med ”staket av sedvanlig beskaffenhet” kan dock uttolkas av några rättsfall. I rättfallet RÅ
1966 ref 17 har uppsättande av spaljé som vind- och insynsskydd ansetts kräva
bygglov. I rättsfallet RÅ 1971 not C37 har ett 1,80 meter högt staket ansetts
kräva bygglov, medan ett staket med höjden 1,10 meter inte ansetts göra det i
rättsfallet RÅ 1971 not C 231.""

Hur kommuner kan godkänna staket med obegränsad höjd när kravet på genomsiktlighet är uppfyllt är en fråga.
Det finns en praxis och det finns rättsfall att ta till stöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.