Hej
Har ett litet problem i mitt bastuprojekt. 3 av de fyra väggarna är redan förberedda innerväggar, två mot ett varmgarage och en mot badrummet. Dessa är uppreglade och än så länge oisolerade. Problemet är den fjärde väggen som är en yttervägg i betong. Betongväggen är en sandwich-konstruktion 100mm betong-200mm isolering-50mm betong. Fukt i denna vägg borde ju inte innebära något problem men frågan är om jag inte borde isolera för att inte denna vägg skall "äta upp" värmen i bastun.
 
Enligt Tylö ska det vara bastupanel, 45 mm regel med mineralullsisolering, 20 mm luftspalt innan yttervägg. Finns en bra PDF på deras hemsida som verkar vettig.
 
P
Fortsätter denna tråd.
Jag har en yta som jag ska bygga dusch/badrum i och hade tänkt att bygga en bastu i ena hörnet.

Bastun kommer få:
två väggar mot badet. Ska man sätta träreglar? eller går det med stål med tanke på våtutrymmet på andra sidan?
en vägg mot köket och denna vägg är byggd med träreglar. Inga skivor satta in mot bastun/badet än. Dubbelgips sitter mot köket.
sen en vägg mot ytterväggen. Utefrån sett, cementputs - enstens vägg med gamla tegelstenar/lersten - luftspalt - 200mm stenullsisolering + stålreglar - inga skivor ännu.

Tak glespanel - plast - isolering

Nu frågorna
Behöver man luftspalt mot väggarna som vätter mot badrummet? Ska man verkligen ha två luftspalter mellan bastu och utomhus? Det finns ett litet fönster (50x50) i bastuutrymmet och det kommer bli en bra djup nisch om man ska ha 45mm reglar bastunväggen, luftspalt, isolering, luftspalt, ensten....

Taket, Ska man ta bort plasten? eller då man har en luftspalt mellan tak och tak så är det ok. Denna luft ska väl ut mot badet men hur gör man med lufthål i kakelväggen? Hur stora behöver dom vara?

Vi börjar där...
 
Finns en bra PDF på deras hemsida som verkar vettig.
Strunta i vad Tylö säger. Kolla in de som vet något i stället, tex Harvia.. Så långt har dock Tylö rätt att det skall vara spalt mot väggen.

Du kan lägga plåtreglar mot väggen och sedan spänna tråd som håller isoleringen på plats för att få en spalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.