Har läst mycket på detta forum men idag fick jag registrera mig.

Håller på att gräva ned en pool i trädgården bredvid garagets kortsida (inte så illa som det låter). Passar då även på att ta 2 rum av garaget för ombyte/dusch och bastu. Skall även upp ett uterum/poolhus i anslutning men det blir i vår.
Nu håller jag på med bastun och jag har läst på vad jag hittat om väggar med mera, men jag vill ha er hjälp.

I korthet så blir det en relativt traditionell bastu med träpanel, klinkergolv och golvbrunn (den ligger redan där). Tylö säger att man ALDRIG skall ha golvbrunn, men jag kan bara se risk för uttorkning och dålig lukt, inga andra faror så då får den ligga kvar, det är ju faktiskt praktiskt dessutom.

Beträffande väggarna så är det ju olika bud. Jag bifogar här en enkel pdf över layout och hur jag har tänkt. Kan ni ge feedback på om jag ligger rätt eller inte?

mvh
Fredrik
 
Glömde ju taket....
kommer här!
 
pipewelder skrev:
Va? Det var nåt nytt i så fall....:S

[länk]
Spygatt är är iofs inte någon vanlig golvbrunn eftersom den saknar inbyggt vattenlås och TYLÖ rekommenderar inte golvbrunn av anledningen att den ofta torkar ut.

Badar man ofta och kastar rikligt med vatten så är inte risken för uttorkning så stor att det blir något praktiskt problem och blir det ett problem så kanske det går att komplettera med automatiskt luktstopp beroende på modell av brunn eller skruva på ett tätt lock.

/Patrik
 
TYLÖ combi RC bygganvisning - tips " Avlopp skall aldrig finnas i en bastu".

Men strunt i det, det är inte frågan

Jag har idag yttervägg i LECA, på det 45x45reglar med isolering, plast och sedan målade gipsskivor

Nu blir det bastu där.

Kan jag lägga distans - regel - panel rakt på väggen?

dvs

Leca - 45x45/isolering - plast - gips - luftspalt 20mm - regel - panel
 
Elände skrev:
TYLÖ combi RC bygganvisning - tips " Avlopp skall aldrig finnas i en bastu".
Ha ha den var bra
 
Ganska typiskt Tylö.... De kommer med en massa ganerella påståenden utan att motivera varför. Frågar man dem så får man svaret "Så har vi alltid gjort och ingen har klagat".

En golvbrunn i en bastu löper risk att torka ut, däremot behöver man definitivt ett avlopp, så därför sätter man en spygatt...
 
Jag har samma ide med en bastu i ett utrymme med ytterväggar, Jag skulle inte lägga fuktspärr så långt in i konstruktionen utan direkt bakom bastupanelen, man vill förhindra fukt ini isoleringen och kondensera där.
Eller ??
 
Jag har folie direkt bakom bastupanelen i friggan (bastun har tre ytterväggar där), har iofs inte någon isolering men jag hade definitivt lagt den mellan isoleringen och bastupanelen i så fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Tjoho, 9 månader efter start så kommer det inlägg som faktisk har med frågan att göra!

Noterat att det är logiskt att lägga fuktspärren direkt under panelen. Mitt krux är att de befintliga väggarna redan har en fuktspärr inlagd och man vill ju inte ha 2 dito.

Fråga:

Om men har en isolerad yttervägg med fuktspärr och sedan sätter en distans och sedan bastupanel. Funkar det om utrymmet mellan vägg/panel är ventilerat. det är det i dag nämligen.

Annars får jag riva ner den gamla innerväggan och plocka bort plasten, det går det med.

Synpunkter?
Nu är det höst så nu blir det snart bygga igen.
 
Jag skulle säga ja, dvs det bör vara OK om mellanrummet är ventilerat.
 
Håller med Anders G !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.