Är det någon som testat bygga in sin gamla furutrapp med gipsskivor?

Håller på att renovera trappen hemma och tänkte bygga in mittenräcket genom att slå på gips på "spaljen" eller vad man skall kalla pinnarna i mitten.
Det är en trapp i klassisk 1977 furu, Trappstegen är en annan historia, detta gäller alltså de andra delarna av trappan, trappräcket som består av ltyp 100 loderäta 5x2cm och långa furupinnar som sitter med ca 10 cm mellanrum som går nedifrån källaren ända upp till övervåningen.

Är det någon som byggt in liknande trapp och har bild på hur det blev.
Förstår att det blir en trapp som släpper genom mindre ljusmen eftersom den blir vit och kommer ha led belysning kompenseras detta tänkte jag.
Tar även burt de små träbitarna som sitter under varje trappsteg för att få en mer öppen trapp.
 
  • Gilla
Carpe8diem
  • Laddar…
Tar även burt de små träbitarna som sitter under varje trappsteg för att få en mer öppen trapp.
Om du menar dom som sitter på trappstegens innerkant, så tänk på att dom sitter där av säkerhetsskäl! Hindrar små barn att halka in eller krypa igenom trappan.
Har inte gipsat en splje förrut, men jag skulle se till att skivorna är fästade till nån regel både uppe och nere. Sen måste du ha en fungerande ledstång.
 
arneswede skrev:
Om du menar dom som sitter på trappstegens innerkant, så tänk på att dom sitter där av säkerhetsskäl! Hindrar små barn att halka in eller krypa igenom trappan.
Har inte gipsat en splje förrut, men jag skulle se till att skivorna är fästade till nån regel både uppe och nere. Sen måste du ha en fungerande ledstång.
Då ska det nog vara rätt små ungar, det är helt osannolikt att en unge ska halka och ramla ner mellan två trappsteg. Å skulle de mot all förmodan göra det så faller de 2,4 meter. Betydligt större risk att de skulle klättra över räcket längst upp och falla ner.

Som jag tänkt bygga (Se snabb ritning, syns dåligt vad det står) så blir det som inbyggda räcken i mitten av trappen. Så det blir den fungerande ledstången.

Gipsar in bägge sidor av "spaljen" som blir tot 7,6cm tjock med gipset. Avslutar med en ny 9,5x9,5 stolpe nere, Uppepå gipset lägger jag ett 9,5x2cm lock som blir ledstången.

Tror detta blir snyggt. Är bara lite orolig att det kan kännas instängt och o-luftigt det var därför jag skulle vilja ha någon bild om någon har. Alla verkar dock ha öppna luftiga trappor nu för tiden..
 
  • IMG_0024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mackepacke
  • Laddar…
Tror inte att räcket blir nog stabilt och att gipsen kommer att spricka i spacklade skarvar. Det är dock bara vad jag tror, det kan lika gärna funka
 
jeppeknaster skrev:
Tror inte att räcket blir nog stabilt och att gipsen kommer att spricka i spacklade skarvar. Det är dock bara vad jag tror, det kan lika gärna funka
Det blir inga skarvar. Sätter hela skivor.
Räcket e stabilt idag å lär inte bli mindre stabilt med gipsskivorna.

Har klätt in en del redan och satt en stolpe..
Väntar på led-belysningen bara sen bygger jag in rubbet.
Ska ta lite bilder så får ni komma med synpunkter..
 
Ska inte uttala mig om hur du bär dig åt, men jag kan lova att det blir snyggt, och målar du vitt blir det inte för mörkt. Grannen har gjort det, step-kit i ek, en tunn ekbräda på toppen av det vitmålade täckta räcket, vitmålade väggar och ett antal vägglampor. Här har vi inte källare, så han satte hela sättsteg och gjorde en garderob under trapapn dessutom.
 
Så här ungefär, you got the idea.
Blir t.o.m. stabilare än innan tack vare stolpen och det helskruvade gipsskivan i de gamla räcke-pinnarna.

Väntar som sagt bara nu på LED-spottarna.

Någon som har en bra idé hur jag skall tända dem? Kan inte bestämma mig.
Funderar på att ha dem styrda med timer eller mörkerstyrda så de tänds automatiskt när det blir mörkt? Eller kanske med rörelsevakt?
Jag skulle kunna ha dem styrda med lysknappen men det blir lite pillrigt att få dit nya strömbrytare eftersom det är trappbrytning med tre våningar.
 
  • Trapp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapp2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
arneswede skrev:
Om du menar dom som sitter på trappstegens innerkant, så tänk på att dom sitter där av säkerhetsskäl! Hindrar små barn att halka in
Tror inte det är så mycket säkerhettänk men kanske mer som en förstyvning så att stegen inte fjädrar ner för mycket när dom belastas.
Man för tänka en stund innan man river för att inte få följdproblem :). Tror inte att man spikat in dom små brädor enbart för dekorens skull och kanske stegupphängning är beräknat utifrån att dom finns där och dämpar knirrandet?
 
gaia skrev:
Tror inte det är så mycket säkerhettänk men kanske mer som en förstyvning så att stegen inte fjädrar ner för mycket när dom belastas.
Man för tänka en stund innan man river för att inte få följdproblem :). Tror inte att man spikat in dom små brädor enbart för dekorens skull och kanske stegupphängning är beräknat utifrån att dom finns där och dämpar knirrandet?
Max öppning mellan stegen får vara max 10cm, får trapp har 14cm.

När vi besiktade huset blev det nedslag på att det var för stor glipa.

Min lilla son tycker om att dingla med benen genom trappen, så vi har grind uppe och nere.

Men om han snubblar i trappen skulle färden nog följa trappen nedåt.

Nya trappor verkar ha nylon brickor mellan plansteget och listen för att det inte ska knarra.
 
Förstyvning tror jag inte riktigt heller på, de är 2 cm tjocka och sitter med tre skruv i 5cm tjocka steg i furu som inte sviktar. Och jag gissar på mindre knarr om jag tar bort listen.

Tror på Tiger79:s resonemang om säkerhet.
Enn viktig sak bara.. detta är allmänna byggnormer, råd och riktlinjer. D.v.s. öppningen BÖR inte vara större än 10cm. Vill du ha en öppning på 20 cm så är det upp till dig.
Är det flerbostadshus är det annorlunda. Detsamma gäller räcken. Det är helt valfritt att ha räcken. Finns det väggar som i mitt fall finns det inte ens ett BÖR.

Det är ett vanligt trygghetsöverdriv där man ev kanske i enstaka fall kan misstänka att det finns en minimal risk att en unge kan ramla ner mellan stegen så säkrar man upp med en liten brädbit.

Ett nyfiket barn för 40 år sedan kröp ner mellan stegen, föll 2,4 meter och bröt benet. Efter det blir byggriktlinjerna att alla trappor i all framtid BÖR ha 10cm glipa mellan stegen. Kan det vara så?

Hur som helst har troligen 99% av alla barn som själv kan röra sig/krypa och skulle kunna krypa ner mellan stegen en kropp och skalle betydligt tjockare än 10 cm i diameter varför BÖR bara är löjligt.

Tycker det ser för illa ut så de skall bort oavsett. Ingen kommer besiktiga mitt hus, och gör de det så får de väl anmärka på trappen så skall jag ignorera anmärkningen så gott jag kan. :D
 
Kör på hårt!

Glöm inte att uppdatera oss med bilder...
 
Är det inte bättre med MDF istället?
 
Kave skrev:
Är det inte bättre med MDF istället?
Vet ej, dyrare är det iaf.
Bygger inga andra väggar hemma med mdf så tanken slog mig aldrig att prova.
 
Snygg trapp - Jag hade nog nöjt meig med att måla den vit..

Hur tänker du på "andra sidan av gipset nedåt? Det blir ju mer eller mindre bara en vit vägg?!

Men kul att se - Uppdatera så vi får se bilder..

Lycka till!
 
Träbitarna som nu ska bort kallas för "barnskyddslister" och det är väl rätt bra att sådana ska finnas vid nyproduktion. Själv hade jag nog låtit dem vara kvar för jag hade haft svårt att förlåta mig själv om ett barn på besök hade krupit igenom och ramlat ner i trappan.

Om man bygger nytt så tror jag inte man tänker rätt om man resonerar att allmänna råd följer man om man vill. De är en hjälp för att man ska följa en föreskrift. I trappexemplet är föreskriften: Trappor, ramper, balkonger och dylikt i utrymmen där barn kan vistas, ska utformas så att risken för barnolycksfall begränsas. Följer man det allmänna rådet om max 10 cm mellan trappstegen så har man uppfyllt föreskriften. Följer man inte det allmänna rådet så måste man visa på något annat sätt föreskriften följs.

Nu är det ju en trappa från 70-talet och det är ju ingen som åker runt och kollar avstånd mellan trappsteg så du gör ju som du vill. Snyggt verkar det bli också:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.