Skall lägga klinker i ett varmisolerat uterum. Skall jag lägga fixen direkt på spånskivan eller skall jag lägga på en golvgipsskiva mellan klinker och spånskiva? Marginal för höjd finns så det är inga problem.
 
För att du skall vara säker på att inte få sprickbilbning i fogarna i framtiden, skall du limma och skruva golvgipset på spånet innan du lägger på fixet.
 
Redigerat:
Jo, limma hade jag självklart tänkt göra om jag lägger golvgips på spån. Frågan var väl mest om det är rekommendabelt att lägga klinkern direkt på spånskivan eller lägga en golvgips mellan.
 
Inge klinker direkt på spån.
 
GIPS, GIPS, GiPS !
 
urk skrev:
Jo, limma hade jag självklart tänkt göra om jag lägger golvgips på spån. Frågan var väl mest om det är rekommendabelt att lägga klinkern direkt på spånskivan eller lägga en golvgips mellan.
Framgick inte det av mitt inlägg?:)
Spån är ett material som "rör" sig med årstiderna. Det kan man inte lägga klinker på om man vill undvika sprickbildning i fogarna eller att plattorna släpper från underlaget.
 
  • Gilla
MickeCrap
  • Laddar…
W
Gips är väll det rätta men i mitt hus ligger det klinkers på spånskivor (förra ägaren gjorde detta) på ca 40 kvm och det har blivit en enda spricka på 20år så ibland kanske man har tur.
 
Raceman skrev:
För att du skall vara säker på att inte få sprickbilbning i fogarna i framtiden, skall du limma och skruva golvgipset på spånet innan du lägger på fixet.

Inte skruva!! Bara limma golvgipset. Du kan fästa med någon skruv, men den måste bort innan du lägger plattorna. Skruven kan med tiden krypa upp och spräcka plattan.
 
Helt rätt som Kimpo säger !
 
Jag har sett rekommendationer för bådadera alternativen, i forum, på internet och i facklitteratur. Det var därför jag ställde frågan. Jag har själv tidigare lagt klinker i hallen och då la jag golvgips under. Dessutom skruvade och limmade jag skivan, vilket har fungerat hittills.
Nu har kvällen förflutit med lite byggnation och det blev golvgips på spån. Både limmad och skruvad! Om plattan med tiden skulle spräckas må det vara hänt, det är ett mindre nogräknat uterum och då får man en anledning att byta klinker.
 
T
Vad limmade du med?

Sen finns det absolut INTE rekommendationer att lägga klinker direkt på spån, inte i facklitteratur i alla fall.
 
Jag har faktiskt en bok där det står, ska se om jag kan hitta den imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.