Hej, min första post här men har läst flitigt i ca 1år tid.

Vi har äntligen hittat ett hus som känns rätt, ialla fall med den info vi har(inte vart på visning men smygit förbi huset)

Då jag är nybörjare på detta så tänkte jag om ni har några råd för vad jag bör kika extra på vid visningen nästa vecka och lite allmänt om min typ av 70-tals kåk.

Huset är då byggt -79, Torpar grund, trä stomme,fasad och bjälklag, betongtegel tak. fjärrvärme och 3 glas fönster.
Huset ägs nu av en gammal tant som haft huset i många år(troligvis sedan det var nytt), det mesta är "orginal" från -79 endast en garage port och kyl/frys är utbytt enl mäklrens beskrivning.
En besiktning är gjord men får se protokollet vid visningen.

Huset behöver nya golv och tapeter och så småning om kök samt badrum, det är inget fel på grejerna nu mer än att det är omordent.
inom 5-10 räknar jag med att även taket kan behöva åtgärdas och en ommålning är inte fel.

Priset på hus i komunen ligger mellan 500k-2000k och just detta vill dom ha 1200k så prisbilden är ganska rätt tycker jag. Då det även vart till salu i flera månader så borde det gå att pruta till kanske 1000k

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=hemnet&ObjektGID=OBJ2010_1097703624

Vad tycker "experterna"?

Det som gör att vi fallit för detta hus är det hyfsat undanskymda läget, stora fina utrymmen, rätt område och dubbel garaget :)
 
Det såg väl helt OK ut. Byggt efter oljekrisen med 3-glas & fjärrvärme, rätt så tidlös inredning så det är ju inte storblommiga gröna och gula tapeter att ta hand om, eller textiltapeter. Duschkabin i badrummet borgar väl för att det inte är så stora skador där heller.

Sedan får du säkert renovera det mesta under kommande 5 år eftersom i princip ingenting är gjort med huset de senaste 30 åren. Och det är väl på gott och ont, fördelen är att det i alla fall inte är någon klåpare som varit framme och fuskrenoverat som man får göra om. Nackdelen är att det blir många vändor till byggvaruhusen...
 
Om det går... kryp ner i grunden och kolla. Även om du aldrig varit i en grund tidigare så ser du om det ser torrt och städat ut.

Låna en stege och klättra upp på taket. Lyft några pannor och titta hur mycket skräp det är under.
Är det skräp i hängrännorna? Det tyder på att ingen kollar taket.

Syna fönster och dörrar utifrån. Särskilt bleck och sådant. Skadade eller felmonterade bleck läcker in vatten i fasaden.
Kolla fönsterbågarna lite. Du får ju inte göra åverkan, så det gamla tricket att känna med kniv går inte. Det går att trycka lätt med en nagel. Det känns ganska tydligt om det är mjukt. Det är ett dåligt tecken. Är det riktigt illa så kan det kännas lite som att trycka på en wettexduk. Har det regnat nyligen så kan det gå att pressa ut vatten i hörnen på ett riktigt muggigt fönster från 70-talet.

Det ser rätt juste ut på bilderna. Möjligen så kan jag tycka att sockeln är lite låg. Kolla hur panelen ser ut där det är växter intill grunden. Ha en fickspegel med och titta underifrån på panelen. Finns det luftspalt? Har det i så fall funnits getingnät? och är det i så fall hål i det. Musband kom långt senare. Det kan du inte förvänta dig.

Målning, golv och tak invändigt har ni väl antagligen ändå tänkt byta på sikt. Badrummen skall väl också fixas till vad det lider. Antar att det inte har någon betydelse hur det ser ut i så fall.

VH/Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.